• BIST 103.235
  • Altın 197,827
  • Dolar 4,7171
  • Euro 5,5018
  • İstanbul 20 °C
  • Ankara 14 °C
  • İzmir 19 °C
  • Antalya 18 °C
  • Muğla 16 °C
  • Çanakkale 17 °C

"Denizin Ferrari'sini ürettik"

"Denizin Ferrari'sini ürettik"
Askerî ve sivil kullanıcılara bot imal eden Yonca-Onuk ortaklığı, ABD Sahil Güvenlik Komutanlığı'na 'yüksek hızlı bot' üretmeye hazırlanıyor.
"Denizin Ferrari'sini ürettik yeni hedefimiz ABD pazarı"Askerî ve sivil kullanıcılara bot imal eden Yonca-Onuk ortaklığı, ABD Sahil Güvenlik Komutanlığı'na 'yüksek hızlı bot' üretmeye hazırlanıyor. Yonca-Onuk ortaklığının Yönetim Kurulu Başkan Yardımcısı Ekber Onuk, başardıkları takdirde tarihe geçeceklerini düşünüyor. Şirket bu amaçla Amerikalı savunma devi Northrop Grumman ile anlaştı. Amerikalı askerî otoriteler 'okey' derse 57 adet 'Kaan 33' sınıfı sahil güvenlik botu Atlantik ötesine yelken açacak. Yonca-Onuk Yönetim Kurulu Başkan Yardımcısı Ekber Onuk, firmalarının Türkiye'de imal ettiği ürünle dünyada teknoloji lideri olduğunu belirtti. Başarılarını "Bu Ferrari'yi, Porsche'yi veya bir Boeing'i Türkiye'de üretmek gibi bir şey." diye tanımlayan Başkan Yardımcısı işin sırrının özgün tasarımdan geçtiğini ifade etti. Türk savunma sanayii, son dönemde yaptığı ataklarla özgün teknoloji ve tasarımlarla başarılara imza atıyor. İstanbul Tuzla'da faaliyet gösteren denizcilik şirketi Yonca-Onuk, Sahil Güvenlik Komutanlığı'nın hücumbot ihtiyacına cevap veren bir teknolojik altyapıya sahip oldu. Şirketin milli kaynaklarla tasarladığı Kaan sınıfı botlar, Gümrük Muhafaza Genel Müdürlüğü ve Sağlık Bakanlığı Hudut Sahiller Sağlık Genel Müdürlüğü bünyesinde kullanılıyor. Pakistan Deniz Kuvvetleri Komutanlığı'nın bot ihtiyacını da karşılayan şirketin yeni hedefi ABD pazarı. Amerika, Soğuk Savaş'ın sona ermesinin ardından, yeni tehdit olarak ilan ettiği teröre karşı 1994 yılında 'İntegrated Deepwater Projesi'ni başlattı. Bütçeden proje için yaklaşık 15 milyar dolarlık pay öngörüldü. 11 Eylül saldırısından sonra ise 'Homeland Security' adı verilen kendi vatanını koruma önceliği ABD'nin bir deniz gücü kurma çabasının önüne geçti. Proje için açılan ihaleyi Lockheed Martin ve Northrop Grumman konsorsiyumu kazandı. Proje kapsamında ABD Sahil Güvenlik teşkilatının techizat ve mevzuat açısından tamamen yenilenmesi öngörüldü. Yüzen ünitelerin sorumluluğunu yüklenen Northrop Grumman, 35-45 metre uzunluğunda yüksek teknoloji ürünü hızlı tekne ihtiyacını Yonca-Onuk ile karşılama kararı aldı. Bu amaçla iki şirket arasında teknoloji transferi için ön protokol imzalandı. Eğer ABD Sahil Güvenlik Komutanlığı yetkilileri de firmanın teklifini kabul ederse Türk Savunma Sanayii'nde önemli bir eşik atlanmış olacak. Yonca-Onuk, senede dört adet olmak üzere Amerikan Sahil Güvenlik teşkilatına 35-45 metre uzunluğunda toplam 57 tekne teslim edecek. Türk şirketinin Yönetim Kurulu Başkan Yardımcısı Onuk, Deepwater Projesi'nde kendilerinin seçilmesinin sebebini şöyle anlatıyor: "ABD'de artık kimse araştırma-geliştirmeye para vermek istemiyor. Uygun hazır mal varsa onu almak istiyor. Biz de son 20 senedir bu alanda çalışıyoruz. Amerika Sahil Güvenlik teşkilatının ihtiyacı olan tipte bir tekne bizim tarafımızdan üretildi. Kaan 33 sınıfı bu tekne Türk Sahil Güvenlik Komutanlığı'nda görev yapıyor. Biz Amerika'ya Kaan 33'ün biraz daha gelişmişini teklif ediyoruz." Başarırlarsa tarihe geçeceklerini ifade eden Onuk, "Başkalarının yaptığını taklit ederseniz ancak ikinci olabilirsiniz. Bilgi çok önemli bir yatırım. Sürdürülebilir yegane avantaj başkalarından daha hızla öğrenmektir. Biz herkesten hızlı öğrendik. Ve ne aradığımızı daha iyi tarif ettik."diyor. Botlara oğlunun adı verildi Yonca-Onuk'a ait 'Kaan' sınıfı dünyanın en hızlı sürat tekneleri, ismini Ekber Onuk'un 1996'da trafik kazasında kaybettiği oğlundan almış. İstanbul Teknik Üniversitesi mezunu Onuk, 1971-75 yılları arasında 'Otosan Mamul Geliştirme Bölümü'nde çalışmış. Yaşları 30'un altında olan Temel Atay, Claude Nahum, Jan Nahum, Kudret Önen gibi isimlerin yer aldığı 'tanınmış' bir takımın altyapısında yetişmiş. Türkiye'de imal edilmek üzere dizayn edilmiş ilk otomobil olan 'Anadol STC16' da bu takımın eseri. Onuk, çalışmalarında 8. Cumhurbaşkanı rahmetli Turgut Özal'ın büyük desteğini gördüğünü belirtiyor. Bugün de Özal'ın bakış açısına büyük ihtiyaç olduğu kanaatinde: "Özal 1989'da 'Ataköy Marina'nın açılışına gelmişti. Biz de kendi ürünümüz 'Yontech 45' botuyla oradaydık. Yönetim Kurulu Başkanımız Şakir Yılmaztürk, Özal'a 'Bu tekne tamamen Türk tasarımı ve yapımı, müsaadenizle size göstermek isteriz.' dedi. Özal, tekneyle Fenerbahçe'ye geçecekti. Ve bizim tekne ile gitmek istedi. Tekneyi beğenen Özal ileride bunları ihraç edeceğimizi, bir ihtiyacımız olursa yanına gelmemizi istedi. Biz de yaptığımız bütün yenilikleri aktardık."
 
Kaynak: Erkan Acar/ ZAMAN Gazetesi
DenizHaber.Com

Diğer Haberler
ÇOK OKUNANLAR
Tüm Hakları Saklıdır © 2004 Deniz Haber | İzinsiz ve kaynak gösterilmeden yayınlanamaz.
Tel : 0212 293 75 48 | Faks : 0212 293 75 49 | Haber Scripti: CM Bilişim