• BIST 80.580
  • Altın 557,45
  • Dolar 2,2180
  • Euro 2,7770
  • İstanbul 12 °C
  • Ankara 7 °C

Dünyanın ilk araba vapuru: Suhulet

Dünyanın ilk araba vapuru: Suhulet
Dönemin Şirket-i Hayriye Müdürü, Umum Müfettişi ve Hasköy Tersanesi baş mimari o güne kadar benzeri görülmemiş bir vapur tipi üzerinde kafa yormaya başlıyorlar...

Suhulet “Kolaylık” demek ve hikâyesi şöyle: Dönemin Şirket-i Hayriye Müdürü Hüseyin Haki Efendi, Umum Müfettişi İskender Bey  ve Hasköy Tersanesi baş mimari Mehmet Usta, o güne kadar benzeri görülmemiş bir  vapur tipi üzerinde kafa yormaya başlıyorlar. “Bu öyle bir şey olsun ki, düz ve alçak güvertesinin her iki ucunda rampalar bulunsun. Vasıtalar bu rampaları kullanarak vapura binsin ve her iki taraftan da iniş-biniş sağlandığından, araçlar aynı yönde yürümeye devam ederek karaya çıkabilsin. Ve güvertenin  tamamına taşıt doldurulabilsin.”

Proje güzelce çiziliyor ve zamanın en gelişmiş tersanelerine sahip ülkesi İngiltere'ye gönderiliyor. Böylece 1871 senesinde denizcilik tarihine “dünyanın ilk araba vapuru” olarak  adı yazılan; “26” baca numaralı Suhulet (Kolaylık) doğuyor. Ve hemen ardından “27” baca numaralı iki kıyıyı birbirine bağlayan anlamına gelen “Sahilbent” inşa ediliyor. Hizmetten alındığı 1958 yılına kadar Sirkeci-Harem hattında hizmet veren  Suhulet, tam 87 yıl boyunca sayısız araç ve yolcuyu iki kıta arasında taşıyor.

İstanbul Boğaziçi Köprüsü’nün yapıldığı zamanı hatırlayanlar; İstanbul için araba vapurlarının ne kadar önemli olduğunu da hatırlar. İskeleler önünde uzun kuyruklar oluşur, bazen sıra kavgaları çıkar, cankurtaranlara (ambulans) öncelik tanınır ve sıra beklemeden vapura sokulurdu. Alışılmışın üzerinde bir dalga, sis, kar yağışı filan görülünce karşıya geçmek mümkün olmadığından, kamyon ve otomobil kuyrukları caddelerde uzardı…

Şimdi sadece Harem’den Sirkeci’ye arabalı vapuru çalışıyor. Boğaz’da çalışan hat  yok. Daha önce Üsküdar’dan Kabataş’a da arabalı vapur çalışıyordu. Zaman neleri unutturuyor. Bazılarının “Köprüye gerek yok! Bu paranın ivedilikle  harcanması gereken başka gereksinimler var!” Kampanyalarına aldırılmayıp,  bitirilen ilk köprünün vasıta geçişlerine açılmasından hemen sonra, ilk  kaldırılan hat; Paşabahçe-İstinye arabalı vapur hattı oldu…

Paşabahçe meydanından sahile bakınca görülen eski vapur iskelesinin hemen yanı  başında bulunan araba vapuru iskelesinden başlayıp, yolun sağında uzayan  kuyruğun, zaman zaman İncirköy’e ulaştığını söyler eski İstanbullular.

www.DenizHaber.Com.tr

UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.
Yorumlar
T.C.Müh.Kaptan Refik Akdoğan
14 Temmuz 2013 Pazar 12:13
Araba vapurları
Suhulet ve Sahilbent'le karşıdan karşıya çok geçmişliğimiz var. Köprü yapılmadan önce araba kuyruğunda çok beklerdik. Şöyle ki: Özellikle bayramlarda arabamla üsküdardan akşamları karşıya geçmek isterken çocukları üsküdarda indirir onlar vapurla karşıya geçip Beşİktaş'taki eve giderken ben Doğancılar2da araba kuyruğuna girer gece yarısından sonra eve gidebilrdim. Köprü yapılması söylenmeye başlayınca bir numaralı karşıtı Bülen Ecevit'ti. Sloganları:"Zap suyuna köprü yapılmadan Boğaza köprü yapılamaz," diye mitingler yapılırdı. İnsanın ufku dar olmasın! Hey gidi günler hey. Sonra ikincisi yapıldı, o da yetmeyince üçüncüsünün inşaatına başlandı. Şimdi ağaç kesiliyor diye bağırışıyorlar. Böyle devasda inşaatların yanında ağacın lafı mı olur. Kestiklerinin yerine dikersin milyonlarca ağaç olur biter.İtiraz edeceksen her akşam aç karnına yatağa giren on milyonlar için, vergi kaçıranlara ağır hapislikler verilmesi için mitingler yap. Asgari ücretin vergiden muaf olması için uğraş, didin, otur yat kalk. O gemiler, örneğin Alemdar,Nusret gemileri gibi bir müzede konuşlandırılsaydı çok iyi olurdu. Alemdar, Nusrat gibi replikaları yapılabir. Allah selamet versin.
www.refikakdogan.com
24.133.110.255
Diğer Haberler
ÇOK OKUNANLAR
Tüm Hakları Saklıdır © 2004 Deniz Haber | İzinsiz ve kaynak gösterilmeden yayınlanamaz.
Tel : 0212 293 75 48-32 | Faks : 0212 293 75 49 | Haber Scripti: CM Bilişim