• BIST 102.602
  • Altın 192,894
  • Dolar 4,6318
  • Euro 5,4611
  • İstanbul 21 °C
  • Ankara 26 °C
  • İzmir 28 °C
  • Antalya 31 °C
  • Muğla 28 °C
  • Çanakkale 25 °C

EVYAP'ın Gözü H.Paşa'nın Yükünde

EVYAP'ın Gözü H.Paşa'nın Yükünde
Evyap Lojistik antrepo ve depo yönetimi, tank terminal işletmeciliği, sıvı yükler için lojistik ve filo yönetimi gibi alanlarda faaliyet gösteriyor.
Sabun ve kozmetik sektöründe hizmet veren Evyap'ın, 2003 yılında ürünlerinin lojistik hizmetlerini gerçekleştirmek üzere kuruduğu Evyap Deniz İşletmeciliği Lojistik ve İnşaat AŞ, bugün verdiği hizmetlerin yüzde 90'ını Evyap haricindeki müşterilerine sunacak kadar büyümüş durumda. Evyap, ithalat ve ihracat faaliyetlerinde hizmet aldığı firmalarda kapasite açısından yaşadığı problemler nedeniyle, işlerini aksatmamak adına kendi limanı Evyappon'u kurarak lojistik sektöründe faaliyet göstermeye başladı. Türkiye ekonomisinde kilit rol oynayan İstanbul ve Kocaeli gibi endüstriyel illere yakın bir coğrafyada kurulan Evyapport. bugün sirkelin en önemli faaliyet alanını oluşturuyor.Kara ve deniz yoluyla uluslararası taşıma hizmetleri sunan Evyap Lojistik ise antrepo ve depo yönetimi, tank terminal işletmeciliği, sıvı yükler için lojistik ve filo yönetimi gibi alanlarda faaliyet gösteriyor. Evyap Lojistik hakkında UTA Lojistik'e bilgi veren firmanın Proje ve İş Geliştirme Müdürü Buğra Bilginer, lojistik hizmetler alanındaki yatırımlarını artıracaklarını ifade etti. Öncelikle konteynır yatırımlarına hız vereceklerini belirten Buğra Bilginer, özelleştirilmesi gündemde olan Haydarpaşa Limanı'na ilişkin olarak şu açıklamada bulundu:"Haydarpaşa'nın kapanması durumunda. Evyap olarak yeni yatırımlarımızla Haydarpaşa'nın yükünün önemli bir kısmını almaya adayız.  Limanımızın yeri de bu açıdan çok uygun; İstanbul'un hem Anadolu yakasına, hem de Avrupa yakasına yakın." Konteynır  yatırımlarının yanı sıra .sıvı yükler için tank terminalinin geliştirilmesine yönelik bir takım çalışmaları da gündeme aldıklarını söyleyen Buğra Bilginer, liman ahun içerisindeki demiryolu hattının kullanımı için ise gerekli altyapı çalışmalarının hayata geçmesini beklediklerini belirtti. Bir süre önce Ukrayna'nın ilk milli konteynır hatlının ucunun Evyaport'a açılması hakkında bilgi aktaran Bilginer, Mısır'da ve Romanya'da da Evyapport'tan sefer düzenleyecek konteynır hattı oluşturmaya yönelik çalışmaları olduğunu da açıkladı.UTA Lojistik: Kurulduğu günden bu yana Evyap Lojistik nasıl bir gelişim sergiledi? Evyap çatısı altında bugün İtibariyle verilen hizmetler nelerdir?Buğra Bilginer: Evyap ürünleri için şirket bünyesinde bir lojistik birimde başlattığımız çalışmalar. Kirazlıyalı'daki Evyapport limanımızın hizmete açılmasıyla birlikte başka firmalara da sunulmaya başlandı. Müşteri iyi bir altyapı ve hizmet görünce direkt kendisi gelip hizmet istiyor. Biz de sözden ziyade iş üretmeye önem verdik ve iyi bir gelişim sergiledik. Ayrıca Evyap'ın, kendisi de bir hizmet alan olduğu için lojistik alandaki ihtiyaçları biliyor ve dolayısıyla daha kabul edilebilir bir hizmet verebiliyor. Bu bizim için önemli bir avantaj yarattı. Bugün Evyap ile aynı sektörde: sabun ve kozmetik alanında faaliyet gösteren çok sayıda firmaya da lojistik hizmet veriyorum. Zaten ciromuzun yüzde 10'u Evyap'tan. yüzde 90'ını ise başka firmalardan geliyor.Sunduğumuz hizmetlerin babında ise sıvı yük hizmetleri geliyor. Sıvı yük taşımacılığının yanı sıra farklı segmentlerdeki ürünler için de hizmet sunuyoruz. Kuru yük ve genel kargo hizmetlerimize geçen sene itibariyle de konteynır hizmetlerini ekledik. Şu anda üç konteynır hatlı Evyapport'tan Karadeniz bölgesine çalışıyor. Haydarpaşa'nın kapanması durumunda da oradaki 200-300 bin teuluk konteynır hareketinden pay almayı planlıyoruz. Geçen senenin ikinci yansında ise otomobil sektörüne hizmet vermeye başladık.Ayrıca kendimize ait 26 tane tank aracımız var ve bunları nakliye işlerinde kullanıyoruz. Tüm araçlar bitkisel yağ taşımasında kullanılıyor. Taşıdığımız bu yağlar, oda sıcaklığında donabildiği için tüm tanklarımız ısıtmalı, izolasyonlu dizayn ediliyor. Bu alanda sektörün büyük firmalarına hem depolama hem de yurtiçi nakliye hizmeti veriyoruz.EVYAPPORT200 metre iskele uzunluğu, 19 metre su derinliği ve 110 dönüm arazisi
ile her tür genel kargo, demir çelik ve sıvı yükler için bölgenin en önemli
limanlarından biri olan Evyapport 80 bin m3 sıvı yükler tank terminali ve
iskeleden itibaren elektrik ısıtmalı, izolasyonlu yer altı hatları ile her tür sıvı yüklerin tahmil, tahliye ve depolanmasında kullanılıyor.
UTA Lojistik: Evyap Lojistik'in akaryakıt depolama tankı üretimi gündemde. Bu projeyi başlatmaya nasıl karar verdiniz?Buğra Bilginer: Bizim bu çalışmamız Petrol İşleri Kanunu ile gündeme geldi. Eskiden akaryakıt şirketleri Türkiye'de mal bulundurmak zorunda değildi. Sadece Tüpraş'tan ve Petkim'den mal alınabiliyordu. Şimdi ise hu kanunla birlikle her dağıtıcı yurtdışından kendi malını ithal edebilecek. Bu serbestliğe karşı da her ithalatçının Türkiye'de milli güvenlik stoku olarak yıllık, satışının yüzde 10 kadarını depolaması gerekiyor. Biz de bu yönde tank çalışmalarına başladık; görüşmelerimiz devanı ediyor. 2005 sonu itibariyle de bu alanda hizmet vermeye başlayacağız.UTA Lojistik: Ukrayna'nın ilk milli konteynır hattının ucu Evyapport limanından başlatıldı, Ukrayna Ulaştırma Bakanlığı ile olan işbirliğiniz nasıl gelişti?Buğra Bilginer: Aslında biraz tesadüfi oldu. Biz bir yayında onların röportajını gördük. Onlar da başka bir yayında Evyap ile ilgili bir röportaja rastlamalar. Aynı dönemde iki taraf da birbiriyle irtibat kurmaya çalışırken bir şekilde buluşuldu. Ukrayna'nın bu konuda bir ihtiyacı vardı. Çünkü Ambarlı Limanlarında bir yoğunluk yaşanıyor, dolayısıyla da Anadolu yakasında konteynır limanına ihtiyaç duyuluyordu. Evyap'ın ana uğrak limanı olan Ilichevsk limanında fabrikası olması da bu çalışmamızdaki etkenlerden biriydi. Neticede bu işe ortak noktalarda buluşarak başladık ve şu anda düzenli olarak devam ediyoruz.UTA Lojistik: Mısır 'da da bir üretim yeriniz var. Peki Mısır ile buna benzer bir çalışma gündeme gelebilir mi?Buğra Bilginer: Evet, böyle bir şey düşünüyoruz. Zaten lojistik hizmetler, ihracatçılar için olmazsa olmaz ihtiyaçlardan biri. Dünyada artık herkes aynı tür ürünleri üretiyor, aynı tedarikçiden yararlanıyor, aynı kalitede mal üretiyor. Bu noktada firmaların rekabet avantajı oluşturacağı alan kalmadı. Artık tedarik zincirinde lojistiğin önemi ön plana çıkıyor.Bahsettiğiniz gibi başka bir ülke ile yapılacak çalışma kapsamında Arnavutluk bizim için uygun bir tercih olur. Çünkü Arnavutluk'ta Evyap'ın Duru markalı ürünleri pazar lideri... Fakat ilginçtir ki buradan Arnavutluk'a konteynır hattı yok. Ve malım bu ülkeye ulaştırmak isteyen firmalar, konteynır hattı oluşturmak veya gemi kiralamak gibi özel çözümler bulmak zorunda kalıyor. Mısır'da ve Romanya'da da Evyapport'tan sefer düzenleyecek konteynır hattı oluşturmaya yönelik çalışmalarımız var.UTA Lojistik: Haydarpaşa Limanı'ndan bahsettiniz. TCDD limanlarının özelleştirilmesini nasıl değerlendiriyorsunuz?Buğra Bilginer: Limanların özelleştirilmesi doğru bir karar ama bir yandan da geç kalınmış bir girişim. Özelleştirmeler zor işlerdir ve bu işin doğru ellere teslim edilmesi gerekir. Çünkü limanlar ülkenin ekonomik kaderini değiştirebilecek noktalardır, Eskiden kapitülasyonlardan korkuyorduk. Şimdi ise limanların yabancılara da devredilebilmesi söz konusu. Ben bu stratejik noktaların doğrudan yabancılara verilmesine taraftar değilim. Limanları tamamen kontrolden çıkartmak yerine kontrollü olarak devredilmesi daha doğru olur. Bu yüzden de Türk şirketlerine önemli görevler düşüyor.Limanların özelleştirilmesi tüm dünyada olan. yaşanan bir süreç. Hamburg Limanı, New York Limanı ve Fransa'daki limanlar şehrin içinde kaldığı için dışarıya itiliyorlar. Türkiye'de de Haydarpaşa gibi şehrin içinde kalan limanların kapatılması lazım. Diğerlerinin özelleştirmesinde ise devredilen firmalardan yatırım garantilerinin istenmesi gerekir. Fiyatlandırma politikalarında da devletin denetleyici olması şart. Türkiye'de limancılığın iyi biliniyor ve uygulanıyor olması gerekiyor. Çünkü yurtdışında "ana limanlar" var. Türkiye'de bu tür limanlar olmadığı için gemiler Türkiye'ye gelemiyor, ithalat ve ihracatın önemli bir bölümü de aktarmalı olarak yapılıyor. Ve her aktarmada şirketler diğer terminale -örneğin İtalya'ya- konteynır başına 100 dolar para veriyor. Bu da hem maliyeti hem de transit süresini artırıyor.UTA Lojistik: Firmanız özelleştirilecek bu limanlara talip mi?Buğra Bilginer: Bu konuda görüşmelerimiz var, fakat bu zor bir karar. Evyap olarak Türkiye'de limancılık konusunda faaliyet gösteren birkaç Türk şirketinden bir tanesi olduk ve gerçekten de iyi bir tecrübemiz var. "Şurada liman yapın" denilse, bunu gerçekleştirebilir durumdayım. Bu yüzden de yurtdışından bu konuda gelecek tekliflere açığız.UTA Lojistik: Avrupa'da limanlar arası rekabetin Türkiye'ye oranla daha yoğun olduğu biliniyor. Sektörün li-mancılıkta rekabeti yakalaması için neler gerekiyor sizce?Buğra Bilginer: Aslında bu konuda özel sektöre düşen görevler olduğu gibi, devlete de düşen görevler var. Özel sektörün gösterdiği çabayı devletimizden de bekliyoruz. Öncelikle sıkıntı yaratan kurallarda biraz açık olmamız lazım. Türkiye'deki limanlarda bir takım iyileştirmeler var, ama daha iyi olması lazım. Çünkü Avrupa'da limancılık konusunda ülkeler arasında büyük bir rekabet bulunmakla... Avrupa'da limanlar devletler tarafından açıkça veya el altından destekleniyor.Türkiye şu anda AB 'ye üye olmamasına rağmen devletin bu tarzda bir girimimi yok. Tam tersine; alınan bazı çifte vergilendirmeler limancılığın önünde engel yaralıyor. Özel limanlar şu an yaptığı işin yüzde 15'ini devlete vergi olarak ödüyor. Devletin en azından bu vergileri kaldırılması lazım. AB'ye lam üyelik yolunda Türkiye'nin bu teşvikleri vermesi için iki-üç senesi var. Tabii bu teşvikler verilirken doğru yatırımların dikkate alınması da gerekir. (Kaynak: UTA Dergisi; Nisan 2005 Sayısı)
 
Diğer Haberler
ÇOK OKUNANLAR
Tüm Hakları Saklıdır © 2004 Deniz Haber | İzinsiz ve kaynak gösterilmeden yayınlanamaz.
Tel : 0212 293 75 48 | Faks : 0212 293 75 49 | Haber Scripti: CM Bilişim