• BIST 83.744
  • Altın 582,11
  • Dolar 2,0885
  • Euro 2,8145
  • İstanbul 27 °C
  • Ankara 32 °C

Kabotaj Kanunu'nun kabulü ve önemi

Kabotaj Kanunu'nun kabulü ve önemi
Deniz ticaretinde Kabotaj hakkını ilk kez 16.yy ortalarında denizci bir ülke olan İngiltere kullanmıştır. Devletler kendi ekonomik durumları ve siyasal amaçlarına göre Kabotaj hakkını kullanmışlardır.

Kabotaj; Fransızca'da yakın kıyılarda, özellikle de bir ülkenin kendi limanları arasında yapılan ticari denizcilik anlamını taşımaktadır.

1 Temmuz 2012 Denizcilik ve Kabotaj Bayramının 86.yıl dönümü tüm denizcilerimizin ve halkımızın kutlu olsun. Deniz ticaretinde Kabotaj hakkını ilk kez 16.yy ortalarında denizci bir ülke olan İngiltere kullanmıştır. Devletler kendi ekonomik durumları ve siyasal amaçlarına göre Kabotaj hakkını kullanmışlardır. Türkiye Cumhuriyeti’nin ekonomik temellerinin atıldığı 1923 Birinci İzmir İktisat kongresinde köklü bir geleneği ve büyük bir geçmişi olan Türk denizciliği, ekonomideki vazgeçilmez yerini yeniden almış, gücünü yitiren Osmanlı İmparatorluğunun Kapitülasyonlarla yabancılara terk ettiği deniz varlığına yeniden sahip olmuştur.

Kongre çalışmaları sırasında hazırlanan ve 19 Nisan 1926 tarihinde TBMM de kabul edilmiş ve 1 Temmuz 1926 tarihinde yürürlüğe giren Kabotaj kanunu, bu nedenle bir anlamda Kurtuluş Savaşı’nın denizlerdeki zaferidir. Yabancı devletlerin deniz ticaretindeki hakimiyeti bu yasanın yürürlüğe girmesi ile son bulmuştur. Kabotaj Kanunu denizlerimize sahip çıkma bilincini insanımıza aşılamış. Denizciliğimizin gelişip büyümesinde önemli rol oynamıştır. Bu nedenle Türkiye Cumhuriyeti’nin Türk Milletine en büyük armağanlarından biriside Kabotaj Kanunudur.

Osmanlı Devleti, kapitülasyonlarla Türk denizlerinde, yük ve yolcu taşıma hakkını Batılı devletlere vermişti. Deniz ulaştırmasının büyük bir bölümü ile önemli limanların işletilmesi yabancıların elindeydi. Bu nedenle Türkler, kendi denizlerinde ticaret yapamaz durumda idi. Lozan Antlaşması ile Türk denizlerinde gemi işletme hakkı (kabotaj hakkı) Türklere bırakıldı. Kabotaj hakkının tam olarak uygulanmaya konulması, 1 Temmuz 1926 tarihinde çıkarılan Kabotaj Kanunu ile gerçekleşti. Bu kanunla Türk karasularında yolcu ve yük taşıma hakkı sadece Türk gemilerine verildi. Böylece Türkiye’nin denizlerinde tam bağımsızlığı sağlanmış oldu. Türkiye Cumhuriyeti Devleti, millî ekonomi gereğince yabancıların Osmanlı Döneminde kapitülasyonlardan yararlanarak kurdukları ticaret işletmelerini satın alarak millîleştirme (devletleştirme) girişimlerinde bulunmuştur.

Ancak, Kabotaj Kanunu ile kazandığımız avantajı, denizcilik sektörümüzün her alanında layıkıyla kullandığımızı söylemek de ne yazık ki mümkün değildir. Gerek yük taşımacılığında, gerekse yolcu taşımacılığında denizyollarını gerektiği gibi kullanamadık. Halbuki, 8333 km'lik sahil şeridi ve üç yanının denizlerle çevrili olması açısından ülkemiz, en ucuz ve en çevre dostu taşımacılık türü olan deniz taşımacılığını geliştirmek için her türlü avantaja sahiptir.

Yüz yıllardır Rumların 'orada cinler var, uzak durun' yalanlarına inanıp denize sırtını dönen vatandaşımıza denizi sevdirmeliyiz. Bu önemli günde doğru denizcilik politikalarıyla kabotaj taşımacılığını canlandırmanın yollarını aramalıyız. 

www.DenizHaber.Com.tr

UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.
Yorumlar
cem baba
03 Temmuz 2012 Salı 01:48
kabotaja sabotaj
deniz turizmi diye sabotajı savunur hale geldik. siz şimdi neyi kutluyorsunuz anlayamadım avrupa birliğine giriş ile bitmesi zorunlu olan ve kabotaj adı altında standart dışı gemilerle ve standartüstü olup tekel, tröst yada adına ne derseniz İBO otobüsleriyle yaratılan fahiş fiyat ve uçak ayarında hizmet matruşkası ile kabotajdan siz ne anlıyorsunuz?

Biraz tartışsak iyi olmazmı?

Ortada bir sabotaj var bence ve kabotaj ile manipüle ediliyor
78.174.0.15
Süleyman
02 Temmuz 2012 Pazartesi 00:33
İlk kabotajı deldiren padişah
Hakikaten ya bu konuda ilk imtiyazı ne karlığığında hangi padişah vermişti. Bunuda hatırlamak ve tartışmak lazım . Sayın editör bunlar kaleme alınırken çok acemice alınmış. Daha kıymetli bir yazı haline gelebilirdi.
78.174.1.21
Adil Hacı
02 Temmuz 2012 Pazartesi 00:31
orada cinler var uzak durun
Rumlar bu sözle çocukları kandırabilirler bizim hi mi kafası çalışan adamımız yokmuş . Yazni, denizcilğe sırtımızı dönmüşsek bu Rumların yüzünden öylemi. saçma ki ne saçma. Buna inanan bir nesilin akılsızlığına basiretsizliğine vurmak yerine başka bir millete kabahati yükleyen bu yazınızın sonundaki ifadeleri hemen kaldırmalısınız
78.174.1.21
Ahmet Güler
01 Temmuz 2012 Pazar 19:27
hangi kabotajın?
54.(sözde ya da samimiyetle) kutlandığını görmenin içimi burktuğu yegane bayram. diğer bayramlara bakıyorsun, bir sebebi bir dayanağı var (her ne kadar onları da ortadan kaldırmak için güçlü bir çaba olsa da). kutlamalarında da en azından birinde gençler kule yapıyor, birinde de çocuklar padişah koltuğuna oturuyor falan.

e buna bakıyorsun, ne var? neyin kutlaması var? hangi kabotaj'ın? hangi taşımacılığın? hangi limanların?

deniz nakliyat a.ş., özelleştirilmeden hemen önce filosuna kattığı son 2 geminin (gemicik değil, bildiğin gemi; böyle kıç tarafında 360 derece dönebilenlerden) satın alma fiyatından daha düşük bir fiyata satılmıştı ki tüm dünyada türk denizciliği dendiğinde herkesin bildiği tek isimken. önce bir kaç yıl kemirildi tabii, sonra malum hasta adam formatında morga gönderildi. benzeşme yapamayana türk telekom'un güzide satışını hatırlatabiliriz rahatlıkla. malum orada da telekom iyi bir fiyata satılmış, alıcıdan parası istendiğinde "ver kasadan abimin parasını" karşılığıyla tahsilatı yapılmıştı.

limanların hali malum. türkiye cumhuriyeti tarafından işletilen bir liman kaldıysa ne ala. kesin vardır bir kaç tane kıytırık iskele de ilgilileri "var lan var işte" diye dolanır ortalıkta. hemen hemen hepsi işletmeye verildi ki büyük kısmı yabancı ortaklıklı. yerli olanın da yurtseverliği şüpheli.

ee o zaman neyin kutlaması? hangi kabotajın?
88.235.103.36
Diğer Haberler
ÇOK OKUNANLAR
Tüm Hakları Saklıdır © 2004 Deniz Haber | İzinsiz ve kaynak gösterilmeden yayınlanamaz.
Tel : 0212 293 75 48-32 | Faks : 0212 293 75 49 | Haber Scripti: CM Bilişim