• BIST 101.090
  • Altın 200,828
  • Dolar 4,7878
  • Euro 5,6116
  • İstanbul 20 °C
  • Ankara 16 °C
  • İzmir 19 °C
  • Antalya 23 °C
  • Muğla 16 °C
  • Çanakkale 19 °C

Kaçakçılığın büyük kısmı denizden

Kaçakçılığın büyük kısmı denizden
Deniz Ticareti Genel Müdürü, Özkan Poyraz "Denizcilik Sektöründe ÖTV'si indirilmiş yakıt kullanımı, kaçak yakıt kullanımının önündeki en büyük engellerden biridir."
KAÇAKÇILIĞIN BÜYÜK KISMI DENİZDEN YAPILIYORDeniz Ticareti Genel Müdürü, "Denizcilik Sektöründe ÖTV'si indirilmiş yakıt kullanımı, kaçak yakıt kullanımının önündeki en büyük engellerden biri olmasına rağmen, kaçakçılığın içindeki en önemli sebepmiş gibi gösterilmeye çalışılması gerçek kaçakçılığın hedef saptırtması olarak değerlendirilmektedir." açıklamasını yaptı.Deniz Ticareti Genel Müdürlüğü 2003/5868 Bakanlar Kurulu Kararı gereğince kabotaj hattında çalışan yük ve yolcu gemileri ticari yatlar ve balıkçı gemileri gibi deniz araçlarına Özel Tüketim Vergisi (ÖTV) indirilmiş yakıt verilmesi uygulamasına 01.01.2004 tarihi ile başlanmış ve yaklaşık 1.5 yıldır devam edilmektedir. Bu uygulama ile kara taşımacılığının denizlere kaydırılması ve balıkçılarımız ile yurttaşlarımızın desteklenmesi öngörülmüştür. Müsteşarlığımızca uygulama kapsamında olan deniz araçlarına “Özel Tüketim Vergisi İndirilmiş Yakıt Alım Defteri” düzenlenmekte olup, söz konusu defter üzerinde gemi cinslerine göre tespit edilen formüllere göre “bir defada verilebilecek yakıt miktarı” ve “bir yılda verilebilecek azami yakıt miktarı” gibi bilgiler yer almaktadır. Dolayısıyla, teslimatlar defter üzerinde yazan bilgilere göre belirlenmiş limitler üzerinden yapılmaktadır. 2004 yılı uygulamalarına bakıldığı zaman; toplam olarak 4875 adet defter düzenlenmiş olup, uygulama kapsamında olan deniz araçlarının yaklaşık % 54 ’lük kısmını balıkçı gemileri, % 14’lik kısmını yolcu gemileri, % 4’lük kısmını kuru yük gemileri, % 5’lik kısmını tankerler, % 15’lik kısmını ticari yatlar ve % 8’lik kısmını hizmet gemileri oluşturmaktadır. Ayrıca, 2004 yılı ÖTV’si indirilmiş deniz yakıtı satış rakamlarına bakıldığında; yaklaşık 241.000 ton fuel oil ve motorin dağıtımı gerçekleştirilmiş olup, yaklaşık 190 trilyon Türk Lirası tutarında ÖTV tahsil edilmeyerek sektör desteklenmiştir. Söz konusu yakıt miktarının gemi cinsleri itibarı ile dağılımına bakıldığında ise; toplam yakıt miktarının yaklaşık % 41’i kamu kuruluşları tarafından kullanılmış olup, balıkçı gemileri yaklaşık % 28, tankerler % 11 yolcu gemileri % 6, kuru yük gemileri % 6, hizmet gemileri % 5, ticari yatların ise yaklaşık % 3’lük kısmını kullanmışlardır. Dolayısıyla ÖTV’si indirilmiş yakıt uygulaması kapsamında tahsil edilmeyen ÖTV tutarı ve kullanılan yakıt miktarı bazında en büyük kullanıcı gurubu kamu kurum kuruluşları olup, balıkçı gemileri adet olarak toplam gemi sayısı içerisinde yaklaşık % 54’lük kısmı oluştursalar da, kullanılan yakıt miktarından % 28’lik bir pay almaktadırlar. Öte yandan, ülkemizde gerçekleşen kaçak akaryakıt faaliyetlerinden kaynaklanan vergi kaybının yaklaşık 3 milyar dolar olduğuna yönelik çeşitli öngörüler, ÖTV’ si indirilmiş yakıt uygulamasıyla da ilişkilendirilmektedir. Yukarıda ifade edilen rakamlara bakıldığında, 2004 yılı ÖTV’si indirilmiş yakıt vergi muafiyetinin 150 milyon dolar tutarında gerçekleştiği ve bu muafiyetin yarısının kamu kurum kuruluşları tarafından kullanılmış olduğu, kamunun kullandığı miktarın dahi kaçak yakıt olarak piyasaya girdiği varsayılmış olsa bile, ÖTV’si indirilmiş yakıt uygulamasının ülke genelinde gerçekleşen kaçak yakıt miktarından kaynaklanan vergi kaybının yaklaşık % 5’lik bir kısmını oluşturduğu hemen fark edilebilir. Sıkı denetimler, limitli dağıtım ve hepsinden önemlisi vergi mükellefi olma zorunluluğu ve bilançolar üzerindeki denetimler zaten böyle bir oranı olanaklı kılmamakta, kayıtlı ancak çok düşük (%0.05) düzeylerde usulsüz kullanımları işaret etmektedir. Dolayısıyla, ÖTV’siz yakıt uygulaması kapsamında dağıtılan yakıtların doğrudan akaryakıt kaçakçılığı ile ilişkilendirilmesinin veya sebep olarak gösterilmesinin haklı bir yaklaşım olmadığı değerlendirilmektedir. Öte yandan; Müsteşarlığımızca, ÖTV’si indirilmiş yakıt uygulaması kapsamında yapılan teslimatların denetlenmesi ve oluşabilecek kaçak akaryakıt olaylarının engellenmesi amacıyla teslimatlarda kullanılacak ve on line olarak Müsteşarlığımıza teslimatlara ilişkin bilgi verecek “akıllı kart” uygulaması hazırlık ve teknik çalışmaları yapılmaktadır. Böylelikle, dağıtımlar tamamen kontrol altına alınacak olup, konuyla ilişkili kamu kurumlarına da anında bilgi verilebilecektir. Ayrıca, deniz alanlarının tümünün kontrol altına alınamaması, deniz yoluyla yapılan petrol taşımalarının diğer modlara oranla daha büyük partiler halinde yapılması, tüm dünya genelinde yapılan kaçakçılık olaylarının büyük bir kısmının deniz yoluyla gerçekleştiğini ön plana çıkartmaktadır. Ülkemizde de bunun farklı olmadığı açıktır ve ülkemize gelen yakıtın büyük bir kısmının deniz yoluyla geldiği, istihbarat ve emniyet güçlerince tesbit edilmektedir. Ancak Denizcilik Sektöründe ÖTV’ si indirilmiş yakıt kullanımı, kaçak yakıt kullanımının önündeki en büyük engellerden biri olmasına rağmen, kaçakçılığın içindeki en önemli sebepmiş gibi gösterilmeye çalışılması gerçek kaçakçılığın hedef saptırtması olarak değerlendirilmektedir. DenizHaber.Com
Diğer Haberler
ÇOK OKUNANLAR
Tüm Hakları Saklıdır © 2004 Deniz Haber | İzinsiz ve kaynak gösterilmeden yayınlanamaz.
Tel : 0212 293 75 48 | Faks : 0212 293 75 49 | Haber Scripti: CM Bilişim