• BIST 116.316
  • Altın 161,823
  • Dolar 3,7898
  • Euro 4,6639
  • İstanbul 9 °C
  • Ankara 7 °C
  • İzmir 11 °C
  • Antalya 14 °C
  • Muğla 9 °C
  • Çanakkale 9 °C

Komşuya ihracatı ikiye katladık

Komşuya ihracatı ikiye katladık
Komşu ve çevre ülkelerde ticaret potansiyelini geliştirme politikasını sürdüren Türkiye, bu ülkelere ihracatını yüzde 100’ün üzerinde artırdı.
Komşu ve çevre ülkelerde ticaret potansiyelini geliştirme politikasını sürdüren Türkiye, bu ülkelere ihracatını yüzde 100’ün üzerinde artırdı. Dış Ticaret Müsteşarı Tuncer Kayalar, 3 yıl içinde komşu ülkelere ihracatın yüzde 101 oranında, Afrika ülkeleri ile yüzde 56 oranında artış sağlandığını söyledi. Türkiye’nin komşu ülkeler ve yakın çevre ülkelere ihracatı 2000 yılında 6 milyar dolar iken, 2003’te bu rakam 12,5 milyar dolara çıktı. 2004 sonu itibarıyla ise 17 milyar doları aşması bekleniyor. İhracatta rekorlara imza atan Türkiye’nin bu başarısında, ‘komşu ve çevre ülkeler stratejisi’ önemli yer tutuyor. Bu çerçevede öncelikli olarak Irak, İran, Suriye gibi komşu ülkeler, ardından hammadde bakımından zengin Nijerya, Senegal, Cibuti, Sudan gibi Afrika ülkeleri ve Türkiye’de otomotiv alanında önemli yatırımları olan Japonya, Güney Kore gibi Asya ülkeleri ele alındı. Dış ticaret verilerine göre, komşu ve çevre ülkelerin toplam ticaretimiz içindeki payı 2000 yılında yüzde 22 idi. Bu rakam 2003 yılında yüzde 26’ya yükseldi. Uygulanan strateji çerçevesinde de 2004 yılı sonunda yüzde 30’a çıkması öngörülüyor. Kayalar, Afrika ile ilgili stratejide “sadece ihracat yapalım” düşüncesiyle hareket edilmediğine dikkat çekerek, bu ülkelerde ortak iş yapma imkanlarının araştırıldığını vurguladı. Zamanında İngiliz ve Fransız sömürgesi durumunda olan ve hammaddeleri hiçbir ücret ödenmeden ellerinden alınan bu ülkelerdeki birçok yetkilinin, kendilerinin “İş potansiyelimizi ülkenize taşıyalım. Ortak yatırımlar yapalım. Kalkınmanıza yardımcı olalım” tekliflerini şaşkınlıkla, ama olumlu karşıladıklarını anlattı. Türkiye’nin Afrika’ya yönelik ihracatı 2000 yılında 1,3 milyar dolar seviyesinde idi. Bu rakam 2003 yılında 2,1 milyar dolara çıkartıldı. 2004 sonu için ise 3 milyar dolara yükseltilmesi hedefleniyor. Türkiye’nin özellikle dış ticarette büyük açık verdiği Asya-Pasifik ülkelerine yönelik stratejinin de uygulamaya konulduğunu hatırlatan Kayalar, strateji çerçevesinde en çok önem verilen ülkeler arasında Çin’in de yer aldığını söyledi. Çin’e özellikle otomotiv yan sanayi, inşaat malzemeleri, demir-çelik ile işlenmiş gıda ürünleri ihracatı öngörülüyor.Zaman
Diğer Haberler
ÇOK OKUNANLAR
Tüm Hakları Saklıdır © 2004 Deniz Haber | İzinsiz ve kaynak gösterilmeden yayınlanamaz.
Tel : 0212 293 75 48 | Faks : 0212 293 75 49 | Haber Scripti: CM Bilişim