• BIST 116.316
  • Altın 161,823
  • Dolar 3,7898
  • Euro 4,6639
  • İstanbul 9 °C
  • Ankara 7 °C
  • İzmir 11 °C
  • Antalya 14 °C
  • Muğla 9 °C
  • Çanakkale 9 °C

Liman kapasiteleri artırılmalıdır

Liman kapasiteleri artırılmalıdır
Arkas Holding Yönetim Kurulu Başkanı Lucien Arkas
05-12-2005 03:09Türk denizciliğinin finansmanı ve geleceğinin tartışıldığı Turkish Shipping & Ship Finance Conference'de konuşan Arkas Holding Yönetim Kurulu Başkanı Lucien Arkas, limanların tam kapasite ile çalıştığını belirterek, öngörülen talep artışına ancak bugünden yapılacak yatırımlarla cevap verilebileceğini vurguladı.Denizciliğin liderleri 22 - 23 Kasım'da İstanbul'da buluştu. Lloyd's Shipping Economist'in düzenlediği Turkish Shipping & Ship Finance Conference 2005'te bir araya gelen sektörün ulusal ve uluslararası temsilcileri denizcilik sektörünü masaya yatırdı. Hyatt Regency Hotel'de düzenlenen konferansta, gemi inşaasından limanlardaki gelişmelere, tanker taşımacılığından sektördeki hukuki değişimlere kadar birçok konu değerlendirildi.
Konferansın ilk gününde "Türkiye liman ve terminal gelişmelerine bakış" konulu bir konuşma yapan Arkas Holding Yönetim Kurulu Başkanı Lucien Arkas, Türkiye limanlarının yakın gelecekte oluşması beklenen talebe karşılık verebilmesi için kapasitenin iki katına çıkarılması gerektiğini vurguladı. Kapasite artışının özel sektörün desteği ile hızlı ve verimli bir şekilde gerçekleştiğini belirten Lucien Arkas, "Türkiye'de yıllardır konuşulan özelleştirme nihayet ilk kez mevcut hükümetin cesaret ve kararlılığı ile hayata geçti" dedi. AB ortalaması 10 kişiye 1 TEU
Lucien Arkas, "İzmir limanının yıllık 800.000 TEU kapasitesi var ve yılda yaptığı 800.000 TEU. Türkiye'deki diğer limanlar da eklenirse yıllık kapasite toplamda 3.5 milyon TEU. Gerçekleşen iş hacmi ise 3.3 milyon TEU. Yani liman kapasiteleri dolmuş durumda. 7 milyon TEU olarak öngörülen talebi karşılamak için yatırımlar bir an önce başlamalı" dedi. Avrupa'nın yıllık kapasitesinin 10 kişi için 1 TEU olarak hesaplandığını belirten Lucien Arkas, "70 milyonluk Türkiye için en azından 7 milyon TEU kapasite olmalı. Karadeniz'e gidecek yükleri bu hesaplamaya almıyorum bile" dedi. Yatırımların gerekliliğini geçmişten örnekler vererek açıklayan Lucien Arkas, "1970'lerin sonunda konteyner taşımacılığına başladık. Haydarpaşa'yı kullanmaya başladık. Ancak talep o kadar arttı ki, yetmedi. 1994'te Haydarpaşa'da gemileri boşaltmak için 1 hafta zaman harcanıyordu. Biz de çözüm üretmek için Türkiye'nin ilk özel konteyner terminalinin inşaasına başladık Ambarlı'da. Bugün Haydarpaşa limanının bir yılda elleçlediği 350.000 TEU civarında. 10 yıl önce olduğu gibi. Ne daha fazla ne daha az. Ambarlı'daki üç terminalimizin yılda 1.2 milyon TEU kapasitesi var. Özel sektör bu yatırımı yapmamış olsaydı nereye götürecektik bu yükleri?" dedi. Demiryolları tek çözüm
Liman kapasitelerini artırmanın ve yeni vinçler almanın işin sadece yarısı olduğunu dile getiren Lucien Arkas, "İşin en önemli parçalarından biri de yüklerin iç dağıtımı. Demiryolları bizim malları 700 kilometre uzağa götürmek için tek alternatifimiz. Nehirlerimiz yok. Bizim uzun sahillerimiz var. Anadolu'daki insanlara ticareti, refahı götürmek istiyorsak onların rekabet gücünü artırmalıyız. Limanlara varmak için 1.000 km yolu karadan giderek mi rekabet edecekler? Bu sorunun doğru cevabı demiryolları. Liman özelleştirmelerinden elde edilecek olan gelir demiryollarına altyapı, sinyalizasyon ve elektrifikasyon yatırımları olarak geri dönmeli. İkinci önemli husus da iç dağıtım merkezleri ve iç gümrüklerdir" dedi. Kruvaziyer turizmi potansiyelini değerlendirmeliyiz
Türkiye'de bugüne kadar otomotiv sanayii için özel limanlar olmadığını belirten Lucien Arkas, "Türkiye'de ilk kez otomotiv sanayii için bir özel liman projesini gelecek yıl hayata geçireceğiz. Bu limanlar dışında yolcu limanlarına da önem vermeliyiz. Çünkü kruvaziyer turizminden pay almak ve Türkiye'yi seferlerin başlangıç noktası haline getirmek istiyorsak, önce kendi insanımızı gemiyle seyahate alıştırmalıyız. Ancak o zaman bir pazar oluşur. Gemiyle gelen turistlere günlük gezi ve alışveriş yaptırarak karar verici bir ülke konumuna gelemeyiz. Turistleri buraya getirip onları ağırladıktan sonra kruvaziyer gemilerine bindirmek her açıdan daha verimlidir" diye konuştu.Metin Kalkavan:
"Türkiye denizciliği en iyi yıllarından birini yaşıyor" Konferansın diğer konuşmacılarından Deniz Ticaret Odası Başkanı Metin Kalkavan ise, Türkiye'nin denizcilik sektöründe en iyi yıllarından birini yaşadığını belirtti. Bunun başlıca nedenlerini politik ve ekonomik istikrar, tüketici güveni, düşen faiz oranları ve fiyat istikrarı olarak sıralayan Kalkavan, tek problemin aşırı değerli Türk Lirası ve buna bağlı olarak azalan ihracattaki rekabet gücü olduğunu ekledi. Kalkavan ayrıca Türkiye limanlarının özel sektör tarafından büyütüldüğünü belirterek "Bu konudaki lider şirketlerden biri de Arkas. Lucien Arkas 'Ben Türkiye'nin geleceğine güveniyorum ve yatırım yapmaya devam ediyorum' diyor. Türkiye'de artık denizcilikte 20 büyük şirket sayabiliyoruz. İlk kez gemi ihracatımızın da 1 milyar doları aşması sektörün geldiği noktayı tarif ediyor" dedi.DenizHaber.Com
Diğer Haberler
ÇOK OKUNANLAR
Tüm Hakları Saklıdır © 2004 Deniz Haber | İzinsiz ve kaynak gösterilmeden yayınlanamaz.
Tel : 0212 293 75 48 | Faks : 0212 293 75 49 | Haber Scripti: CM Bilişim