• BIST 101.892
  • Altın 190,254
  • Dolar 4,6043
  • Euro 5,3842
  • İstanbul 19 °C
  • Ankara 19 °C
  • İzmir 23 °C
  • Antalya 27 °C
  • Muğla 20 °C
  • Çanakkale 18 °C

"Limanlar Kıbrıs sorunu"

"Limanlar Kıbrıs sorunu"
Büyükelçi Demiralp "Limanlar, Kıbrıs sorununun bir parçası. Sorun, 1970'lerin sonunda Rumların, Kıbrıs Türk limanlarını trafiğe kapatmasıyla ortaya çıktı" dedi.
Avrupa Birliği Genel Sekreteri Oğuz Demiralp, limanlar konusunun Gümrük Birliğinin (GB) değil, Kıbrıs sorunun parçası olduğunu belirterek, ''Burada sorun, Türkiye'ye mal ihraç eden Rum tüccarların, nakliye masraflarının yüksekliğinden kaynaklanan ticari bir sorundur. Sırf 'Rum tüccarların nakliye masrafları artıyor' diye dramatik hava yaratmanın, mantıkla ve insan haklarıyla uyuşan bir yanı yoktur'' dedi.
 
Demiralp, Avrupa Birliği Uyum Komisyonu üyelerine ''Türkiye-AB İlişkileri, Müzakere Süreci ve Siyasi Kriterler'' konusunda sunum yaptı.
Milletvekillerine, Avrupa Birliği İlerleme Raporu hakkında bilgi veren Demiralp, bu raporda Türkiye'nin siyasi reform konusunda ilerleme kaydettiğinin belirtildiğini söyledi. Raporda, ekonomik konularda ayrıntılı tespitler bulunduğunu, müktesebat konusundaki 34 fasılda ilerleme olduğunu; balıkçılıkla ilgili fasılda ise ilerleme kaydedilmediğinin vurgulandığını anlatan Demiralp, tarama sürecine ilişkin teknik bilgiler sundu. Katılım sürecini 5 hatlı bir tren gibi düşünmek gerektiğini ifade eden Demiralp, bunların müktesebata uyum, sivil toplum diyaloğu, mali işbirliği, Gümrük Birliği ve siyasi reformlar olduğunu bildirdi. Demiralp, Türkiye'nin 50 yıl önce Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesini imzalayan ilk 12 ülkeden biri olduğunu hatırlatarak, şunları kaydetti: ''Avrupa normlarını ortaya koyan 121 ülkeden biri Türkiye'dir. Bunu, hiç unutmamak gerekir; siyasi reform yaparken, aslında 50 yılı aşkın bir süre önce kendimizin ortaya koyduğu normlara uyum sağlamaya çalışıyoruz. Bu, bizim kendimizi aşma konusudur. Avrupa Birliğine hoş görünme gayreti olarak değerlendirilmemeli. Tarama sürecinde tüm raporlar ortaya çıktıktan sonra meydana çıkacak yol haritası, milli bir yol haritası olacaktır. İç siyasetten etkilenmeden, Türkiye'nin tüm partileri ve kurumlarıyla bu yol haritasına sahip çıkması ve kabul etmesi gerekir.'' LİMANLAR KONUSUBüyükelçi Demiralp, AB'nin, limanlar konusunu Gümrük Birliğinin bir parçası olarak gördüğünü belirterek, ''Limanlar konusu, Gümrük Birliğinin değil, Kıbrıs sorununun bir parçasıdır'' dedi. Bu sorunun, 1970'li yılların sonunda Kıbrıslı Rumların, Kıbrıs Türk limanlarını trafiğe kapatma eğilimiyle ortaya çıktığını ifade eden Demiralp, şunları söyledi: ''Türk tarafı da buna, 1980'li yılların sonunda bazı tedbirler alarak karşılık vermiştir. Kıbrıs Türk limanlarına uğrayan kaptanlar, Rum limanlarında tutukladı, gemilerine el konuldu. Limanlar konusu, Kıbrıs sorununun bir parçasıdır. Bizim açımızdan Gümrük Birliği ile hiç ilgisi yoktur. AB bu ilişkiyi nasıl kuruyor? AB, 'Siz, Rum gemilerine limanları açmamakla, Kıbrıslı Rumların mallarını taşırken, ekonomik taşıma vasıtası seçme hakkını ihlal ediyorsunuz' diyor. Açıkçası, AB'nin teknik tanımı açısından bakıldığında, burada sorun, Türkiye'ye mal ihraç eden Rum tüccarların, nakliye masraflarının yüksekliğinden kaynaklanan ticari bir sorundur. Bu da çıkarılan gürültünün ne kadar boş olduğunu gösteriyor. Türkiye, siyasi reform sürecinde ilerleme göstermiştir. Müktesebata uyum sürecinde ilerleme göstermiştir. Tarama sürecini başarıyla tamamlamıştır. Türkiye, bütün bu performansını gösterirken, sırf 'Rum tüccarların nakliye masrafları artıyor' diye dramatik hava yaratmanın, mantıkla ve insan haklarıyla uyuşan bir yanı yoktur.'' DenizHaber.Com
Diğer Haberler
ÇOK OKUNANLAR
Tüm Hakları Saklıdır © 2004 Deniz Haber | İzinsiz ve kaynak gösterilmeden yayınlanamaz.
Tel : 0212 293 75 48 | Faks : 0212 293 75 49 | Haber Scripti: CM Bilişim