• BIST 83.282
  • Altın 85,978
  • Dolar 2,2180
  • Euro 2,7565
  • İstanbul 7 °C
  • Ankara 7 °C

Marmaray'a kardeş tüp geçit geliyor

Marmaray'a kardeş tüp geçit geliyor
Boğazı'nın altından lastik tekerlekli araçların geçeceği tüp geçiş ihalesini kazanan firma ile Demiryolları Limanlar ve Hava Meydanları İnşaatı (DLH) Genel Müdürlüğü arasında sözleşme karşılıklı parafe edildi.

Küresel ekonomik krize ortamında Türkiye, bugüne kadarki en büyük yap-işlet-devret (YİD) projesine imza attı.

İstanbul Boğazı'nın altından lastik tekerlekli araçların geçeceği tüp geçiş ihalesini kazanan Türk-Kore Ortak Girişimi ile Demiryolları Limanlar ve Hava Meydanları İnşaatı (DLH) Genel Müdürlüğü arasında sözleşme karşılıklı parafe edildi.

Sözleşme, Yüksek Planlama Kurulu'nun (YPK) onayıyla imzalanacak. 1 milyar 75 milyon dolarlık proje, 2015 yılında hizmete girecek. Projenin hayata geçmesiyle günde en az 65 bin araç köprüden geçiş yapacak. Köprüyü, otomobiller, küçük otobüs ve minibüsler kullanabilecek. Geçiş ücreti geliş-gidiş 8 dolar olacak.

YİD modeli ile yapılacak tüp geçiş ihalesini Türkiye'den Yapı Merkezi ile Güney Kore'den SKEC-SAMWHAN-HANSIN-NAMKWANG-KUKDONG şirketlerinden oluşan TKJV Türk-Kore ortak girişim grubu kazanmıştı. DLH Genel Müdürü Ahmet Arslan ile Yapı Merkezi Holding Yönetim Kurulu Başkanı Başar Arıoğlu ve Güney Kore'nin inşaat ve telekomünikasyon devi SK Başkan Yardımcısı Seok Jae Seo'nun paraf attığı sözleşme, YPK'ya gönderilecek.

DLH Genel Müdürü Ahmet Arslan, lastik tekerlekli araçlar için yapılacak tüp geçişin Türkiye'nin bir defada yaptığı en büyük YİD ihalesi olduğuna işaret etti. Proje için 3 yıldır çalıştıklarını dile getiren Arslan, "Küresel kriz nedeniyle bir umutsuzluk ortamı var. Ancak, tüp geçiş projesi, yine YİD modeli ile yapılması planlanan 3. köprü ve otoyol projeleri için umut verici." dedi. Arslan, Marmaray'da tarihî kalıntılar nedeniyle yaşanan gecikmelerin bu projede yaşanmayacağını söyledi. Genel müdür proje güzergâhının tarihî kalıntı olmayan alanlardan geçtiğini belirtti.

Otomobiller, küçük otobüs ve minibüslerin kullanacağı tüp geçiş projesinden günde en az 65 bin aracın geçmesi bekleniyor. Bu özelliği ile de proje, İstanbul'un trafiğinin rahatlamasına büyük katkı sağlayacak. Karayolu Boğaz Tüp Tünel Geçişi Projesi, Avrupa yakasında, Florya-Sirkeci sahil yolunun Kazlıçeşme mevkiinden başlayarak, Anadolu tarafında Ankara devlet yolunun Göztepe Kavşağı mevkiinde bitecek. Lastik tekerlekli araçlar için yapılacak tüp geçiş, sadece trenlerin kullanacağı Marmaray Projesi kapsamındaki tüp geçişten daha ileri özelliklere sahip olacak. Marmaray'ın sadece 1,4 kilometrelik bölümü Boğaz'ın altından geçerken, yeni tüp geçişin 3,3 kilometrelik bölümü deniz altında olacak. Yeni tüp tünel batırma tünel yerine delme tünel şeklinde inşa edilecek.

Proje, denizin altından geçen yaklaşık 3,3 kilometrelik bölümü ile her iki yakadaki mevcut yollara bağlanacak. Geçiş, 2,1 kilometrelik bölümü delme tünel olmak üzere toplam 5,4 kilometre uzunluğunda tünelden oluşacak. Proje kapsamında ayrıca, Avrupa ve Anadolu tarafında havalandırma şaftları, Avrupa yakasında ücret toplama gişeleri olacak.

İki katlı ve ikişer şeritli planlanan tünelde katlardan birisi giden araçlara, diğeri ise gelen araçlara ayrılacak. Sadece hafif araçlar tünelden geçiş yapabilecek. Ulaştırma Bakanlığı, tünelden geçiş ücretlerini maksimum tek yön için 4, çift yönlü ise KDV hariç 8 dolar olarak belirledi.

Güney Koreli SK şirketi bir dünya devi

İhaleyi kazanan Türk-Kore ortak girişiminin öncülüğünü yapan Güney Koreli SK Grup, inşaat ve telekomünikasyon alanında dünyanın önde gelen dev şirketlerinden. Yıllık 80 milyar dolar ciroya sahip olan SK Grup'un, başta Güney Kore olmak üzere Amerika'dan Afrika'ya, Uzakdoğu'dan Ortadoğu'ya pek çok ülkede inşaat ve telekomünikasyon yatırımları var. Güney Kore'de YİD modeli ile gerçekleştirdiği pek çok otoyol, köprü ve tünel bulunan SK Grup, aynı zamanda SK Telecom ile Güney Kore'nin en büyük cep telefonu işletmecisi. Türkiye'ye Karayolu Araç Tüp Geçiş Projesi ile ilk adımı atan SK Grup, YİD modeli ile yapılması düşünülen otoyol projeleriyle de ilgileniyor. Öte yandan ortak girişim grubunun Türk şirketi Yapı Merkezi ise Türkiye'nin köklü inşaat şirketlerinden. Köksal Anadol ve Ersin Arıoğlu tarafından kurulan Yapı Merkezi'nin yürüttüğü projeler arasında Ankara-Konya Hızlı Tren Projesi, Dubai Metrosu, Cezayir'de Bir Touta-Zeralda demiryolu hattı da bulunuyor. Şirketin kurucularından Ersin Arıoğlu, geçen dönem CHP'den İstanbul milletvekili olarak Meclis'te görev yapmıştı.

www.DenizHaber.Net

Diğer Haberler
ÇOK OKUNANLAR
Tüm Hakları Saklıdır © 2004 Deniz Haber | İzinsiz ve kaynak gösterilmeden yayınlanamaz.
Tel : 0212 293 75 48-32 | Faks : 0212 293 75 49 | Haber Scripti: CM Bilişim