• BIST 103.592
  • Altın 196,405
  • Dolar 4,7073
  • Euro 5,5169
  • İstanbul 24 °C
  • Ankara 28 °C
  • İzmir 27 °C
  • Antalya 28 °C
  • Muğla 30 °C
  • Çanakkale 24 °C

Osman Öndeş: İndirimler hatalı

Osman Öndeş: İndirimler hatalı
Referans Gazetesi Yazarı ve denizcilik basınının duayenlerinden Osman Öndeş; kılavuzluk ve römorkörcülük şirketlerinin tarife indirimine karşı çıkıyor...
Referans Gazetesi Yazarı ve denizcilik basınının duayenlerinden Osman Öndeş; 16 Mart 2006 Tarihli Referans gazetesinde yazdığı yazısında kılavuzluk ve römorkörcülük şirketlerinin tarife indirimine zorlanmasına karşı çıkıyor ve bu yolla hem yüklerinin %86'sını yabancı gemilerle taşıyan Türkiye'nin döviz ve gelir kaybı yaşadığına; hem de kılavuzluk ve römorkör şirketlerinin güç kaybederek yeni yatırımlara gidemediğine dikkat çekiyor. Osman Öndeş'in "Römorkör ve Kılavuzluk sektörü çıkmaza giriyor" başlıklı yazısı şöyle: "Yüklerinin yüzde 86’sını yabancı bayraklı gemilerin taşıdığı ve her 100 gemiden 86’sının yabancılara ait olduğu Türkiye’de hizmet tarifeleri gittikçe aşağı çekilen römorkaj ve kılavuzluk şirketleri ciddi bir çıkmaza sürükleniyor.Tablo giderek başka bir şekil almakta. Türkiye’nin zaten limancılığı da yeni kıpırdayışlar içerisindedir. Römorkaj ve kılavuzluk şirketleri ise güçlenerek büyüyecekleri yerde giderek daha düşük tarifelerle korkarım ciddi bir çıkmaza sürüklenmekteler.Gemilerin liman hizmetleri içerisinde son derece önemli bir güvenliği meydana getiren liman römorkörlerinin çağın ileri teknolojileriyle donatılmaları lazım. Kılavuz kaptanların bağımsız ve tarafsız kurumların temsilcileri olmaları lazım.Bu konularda sayısız yazılar yayınladı. Nedense römorkaj ve kılavuzluk hizmetleri birkaç senedir denizciliğin en önemli konusu gibi gündemde tutuldu.
 
Bir taraftan Türkiye’nin yüklerinin yüzde 86’sını yabancı bayraklı gemiler taşıyor ve her 100 gemiden 86’sı yabancılara aitken, römorkaj ve kılavuzluk hizmet tarifeleri aşağılara çekildi.
Yabancıların asıl nelerden şikayet ettiklerini yıllardır biliyoruz. Günümüzde de gördüğümüz ilk sıradaki konu Sahil Sıhhıye’nin topladığı ve batılı deyiminde “Haraç” diye nitelendirdikleri gemilerden alınan Sağlık Vergisi.    Sağlık Vergisi şikayet konusu İzmir’e bu yılın ilk seferini yapan Costa Fortuna’nın davetlisi olarak İzmir’deydim. Gemide düzenlenen tören sırasında Costa Fortuna CEO’su ve dünya turistik yolcu gemiciliği endüstrisinin divası Pier Luigi Foschi turistik yolcu gemiciliğine yıllardır verdiğim desteği ifade ederek bana üzerinde ismim yazılı bir gümüş şilt verdi.Basın toplantısından da bahsetmek istiyorum. Şikayet edilen konu yine Sağlık Vergisi’ydi. Bay Foschi’nin yakınında geminin doktoru duruyordu ve gemide gösterilen sağlık merkezi bazı ameliyatların yapılabileceği donanımlara  sahipti.Grimaldi’nin davet ettiği Malta’daki toplantıda “Bu nasıl iştir” diye haklı olarak isyan ettikleri Sağlık Resmi yüzünden Türkiye hırpalanıyordu.Bir hususa daha dikkati çekmek isterim; gemi acentelerinin kılavuzluk ve römorkaj şirketlerine ortak olmaları Avrupa Birliği (AB) yasalarına göre, etik değerlere ters düştüğü gerekçesiyle yasak.Komşumuz Yunanistan’ın Pire, Volos ve Selanik limanlarını inceledim. Bu limanlardaki römorkaj ve kılavuzluk şirketleri ve hizmetleri aksine  bağımsızlıklarını korumaları adına adeta dokunulmazlıklara sahipler. Sardinya Adası’nda da aynı durumu gördüm. Sicilya Adası’nda da aynı yapıya tanık oldum.
2003 yılında başlatılan indirimler, başlangıçta bir denge yaratmış olmalıydı. Ancak bu indirimlerin giderek yaygınlaştığı görüldü. Gelinen noktada YTL’nin aşırı değerli oluşu, Türkiye de dişçi tarifesi bile neredeyse euroya dönüşmüşken birçok alanda olduğu gibi kılavuzluk ve römorkaj hizmet tarifesinin dolar bazında kalması, işçilik ve hizmet maliyetlerinin gerçek değerinin üstünde tutulan YTL üzerinden olması ve petrol fiyatlarının aşırı artması nedeniyle oluşan aşırı maliyetlerden dolayı halen römorkaj ve palamar hizmetleri zararına yapıldığına dair son derece ciddi uyarılar ulaşmaktadır.
 
25-30 milyon dolar döviz kaybı var
Tarifeleri indirelim derken, liman hizmetlerinin daha ucuza mal edilmesi beklendiyse de, şimdi de gelir düzeyleri altüst olduğunu gördüğüm römorkaj ve kılavuzluk şirketleri, özellikle liman yedekleme ve yanaştırma hizmeti veren şirketler, çaresiz daha az maliyetli römorkörlere meyledeceklerdir. Hatta bu alanı bırakıp gittikleri görülürse, asla şaşılmalıdır.Oysa sayıları 5-6’yı bulmayan bu şirketlerimiz finansal açıdan güçlenseler, bir kademe daha ileri giderek uluslararası sularda yedekleme ve gemi kurtarma  hizmeti verecek bir filoya ve deneyime sahip hale gelirler. Şimdiki tablo şu, yaklaşık bir hesap çıkarttım. Aşırı şekilde indirilen tarifeler yüzünden Türkiye’nin yıllık döviz kaybı 25-30 milyon doları aşıyor. Bunun yüzde 86’sı demektir ki yabancı armatörlük firmalarına gitmekte.Türkiye’de römorkaj ve kılavuzluk hizmetlerinin tarifelerinin  aşırı şekilde  aşağılara çekildiği şikayetleri artmaktadır. Bu yanılgıyı bazı kalemlerde kademe kademe doğrulara doğru yükseltmek bu sektörün yaşamı adına doğru yaklaşım olacaktır."www.DenizHaber.Com
Diğer Haberler
ÇOK OKUNANLAR
Tüm Hakları Saklıdır © 2004 Deniz Haber | İzinsiz ve kaynak gösterilmeden yayınlanamaz.
Tel : 0212 293 75 48 | Faks : 0212 293 75 49 | Haber Scripti: CM Bilişim