• BIST 116.316
  • Altın 161,823
  • Dolar 3,7898
  • Euro 4,6639
  • İstanbul 9 °C
  • Ankara 7 °C
  • İzmir 11 °C
  • Antalya 14 °C
  • Muğla 9 °C
  • Çanakkale 9 °C

Türkiye kıyıları batık mezarlığına döndü

Türkiye kıyıları batık mezarlığına döndü
Sitemiz ve Star Gazetesi yazarı Recep Canpolat Star
Gazetesi'nde bu haftadan itibaren yayınlanmaya başlayan "Deniz Yıldızı"
sayfasında Türkiye'nin batık haritasını masaya yatırdı.
Sadece İstanbul Boğazı’nda 19 tane batık gemi bulunuyor. Bunları çıkarmak için hiçbir girişim yok. İskenderun’da batan Ulla gemisinin çıkarılıp İspanya’ya iade edilmesi kısa zamanda hallolacak bir sorun değil...


St. Vincent bandıralı İspanyol firmasına ait toksin yüklü M/V Ulla gemisi 4 yıldır beklemekte olduğu İskenderun Körfezi’nde geçtiğimiz 6 Eylül’de batarak bir çevre felaketine neden oldu.

Baraj yapımında kullanılmak üzere İspanya’dan 9 Aralık 1999’da Cezayir’e doğru yola çıkan 3200 ton toksin baca külü yüklü M/V Ulla gemisi, Cezayir tarafından kabul edilmeyince bilinmeyen bir şekilde Türkiye’ye gelerek Şubat 2000’de İskenderun Limanı’na demir atmıştı.

Gemi ve yükü, dönemin Çevre Bakanlığı'nca tehlikeli atık ithalatı yasağı gereğince mühürlenmiş, geminin limandan çıkışı ve yükünü satması yada boşaltması, riskli olacağı gerekçesiyle, durdurulmuştu.

M/V Ulla içindeki tehlikeli atığın İspanya'ya geri gönderilmesi için her iki ülke ilgili Basel Anlaşması nezdinde çalışmalar yürütürken, İspanyol hükümeti 2002 yılında atığın sorumluluğunu kabul etti.

Ancak M/V Ulla bu kez, acentelik hizmetinin karşılığını alamadığı için bu gemiye haciz koyduran ve Çevre Bakanlığı'nın yükü korumaya almasını engelleyen Türk firmasının başlattığı hukuk sürecine takıldı. Hukuk süreci ve karşılıklı görüşmeler devam ederken Körfezde başıboş bir şekilde beklemeye devam eden gemi 6 Eylül 2004’te içindeki 2200 ton zehirli yükle birlikte Akdeniz’in tuzlu sularına karıştı.

M/V Ulla Gemisi İspanya’dan çıkarken yükü 3200 tonken; battığında acente tarafından 2200 ton olduğu açıklandı. Bin Ton toksin atığın nerede buharlaştığını ise kimse bilmiyor.

Geçen hafta Çevre ve Orman Bakanlığı’nda yapılan toplantıda M/V Ulla gemisinin çıkarılması için yetkinin Denizcilik Müsteşarlığı’na verilmesi kararlaştırıldı.

Denizcilik Müsteşarlığı da Operasyonun koordinasyonu için, Kıyı Emniyeti ve Gemi Kurtarma İşletmelerini yetkilendirmesi bekleniyor.

HHH

M/V Ulla gemisi kıyılarımızda batan ne ilk ne de son gemi. Bugüne kadar kıyı şeridimizde yüzlerce batık kaderine terk edilmiş durumda.

Sadece İstanbul boğazında 19 tane batık bulunmakta. Geçen Aralık ayında kırılarak batan Svyatov Payteleymon gemisi boğazın Karadeniz çıkışı yom burnunda ucube şeklinde kaldırılacağı günü beklemekte. M/V Ulla için uygulanan acil eylem planı bir anlamda kıyılarımızdaki diğer batıkların durumunu da belirleyecek.

‘Bir Musibet Bin Nasihatten Eftaldir.’ Sözüne nazire edercesine M/V Ulla musibeti belki de kıyılarımızdaki batık mezarlığını andıran çirkin görüntülerden kurtulmamızı sağlayacaktır.

Ulaştırma Bakanı Binali Yıldırım başta olmak üzere Denizcilik Müsteşarı Sayın İsmet Yılmaz’ın denizcilik sektörde yaptıkları sessiz devrimlerin bir tanesini de bu konuda yapacaklarını ümit ediyorum.


YatIrImcI Gemi Armatörlerimize


BIr KOtU, BIr IyI Haber!


Her şeyin toz pembe görüldüğü şu günlerde, uzmanlar gemi taşımacılığı hareketlerinin zirveye ulaştığı ve bugünkü fiyatlardan gemilere yatırım yapmanın riskinin arttığı konusunda uyarıda bulunuyorlar.

HSBC Asya-Pasifik Denizcilik finansmanı Ulaştırma ve Lojistik Müdürü Russel Shields; Malezya Donatanlar Birliği’nin düzenlediği konferansta yaptığı konuşmada ‘Bazı yatırımcı ve donatanlar karlardan memnunlar, ancak maliyetlerde ve fiyatlardaki önemli oranda artışlar piyasada potansiyel bir yükseliş ihtimalinden çok düşme riskine işaret ediyor.’ dedi. Yeni inşa gemi fiyatlarının son 18 ayda füze gibi artması özellikle sırf yatırımcı gözüyle bakıldığında riskleri daha da büyütmekte.

Uluslar arası Denizcilik Danışmanlığı şirketi DREWRY’in Müdürü Nigel Gardier; İkinci el gemi satın alma işini mendil kapmaca oyununa benzetirken, ‘Ancak, mendil sizin arkanıza bırakıldığında karşılığında hediye almayı beklerken bomba elinizde patlayabilir.’ dedi.

Ancak Uluslararası denizcilik finans kuruluşlarının kötümser ifadelerine rağmen Ülkemizde 1938’de denizcilik sektörüne finans sağlamak için kurulan Denizbank, sektöre destek vermek maksadıyla kredi musluklarını açma kararı aldı.

Denizbank Genel Müdürü Hakan Ateş ‘Gemi inşa ve Armatörlük alanlarına finansı bu yıl 20 milyon dolardan 100 milyon dolara çıkarttık. 2005 senesinde bu kredi tutarını bir kat arttırıp 200 milyon dolara çıkaracağız. Bu beş senede 1 milyar dolar olacaktır’ dedi.

Denizbank Genel Müdürü Hakan Ateş, özellikle sektörde kullanılan akaryakıta Özel Tüketim Vergisi indirimine gidilmesinin yatırımlara hız verdiğini aktardı. Türk bankacılık sektörünün, şimdiye kadar hep sırtını döndüğü denizciliğin farkına vardığını dile getiren Ateş, ‘Uzun bir uykudan sonra, bu işe daha yeni uyandık.’ ifadelerini kullandı.

Türkiye’de faal olarak çalışan tersane sayısının 34 olduğunu söyleyen Ateş bu sayının artırılması gerektiğini belirtti. ‘Bırakın 34’ü, 134 tane tersanemiz olsa dolar.’ diyen Hakan Ateş, Türkiye’de gemicilik sektörünün bütün kalemleri için kredi planlaması yaptıklarını ifade etti.


BUNLARIBiLiYOR MUSUNUZ?


DÜNYANIN en tehlikeli, Uluslararası ticari gemi trafiğine açık su yolu olarak kabul edilen ve ortalama genişliği 1500, en dar yeri ise 698 metre olan İstanbul Boğazında; Seyir halinde olan bir gemi kaptanının 12 kez keskin dönüşlü rota değiştirdiğini biliyor musunuz?


DENiZCiLiK TERiMLERİ


Aborda: Bir Teknenin diğerine veya bir iskeleye yanaşması

Avara: Gemi, bot veya teknenin yanaşık olduğu yerden ayrılması (Avare Etmek)

Borda: Geminin su kesiminden yukarıda kalan kısmı

Borda Feneri:Sancakta yeşil, iskelede kırmızı olarak yakılan 112,5 Açılı fener

Borda İskelesi:Bir tekneye girip çıkmak için inip kalkabilen ve içeriye alabora olabilen merdiven tipi

Alabura (Alabora):Alt üst olma, Teknenin ters çevrilmesi

Usturmaça:Bir birinin üzerine veya rıhtıma yanaşan teknelerin bordalarının göçmemesi veya boyalarının bozulmaması için araya koydukları ağaç, lastik, plastik veya halatlardan yapılmış olan, balon, silindir biçimindeki yastık.

Sancak:Bayrak veya teknenin sağ yarısı, sağ tarafı

İskele:Teknenin sol yarısı; veya gemiye girip çıkmak için kullanılan sürme veya inip kalkan merdiven
 
Diğer Haberler
ÇOK OKUNANLAR
Tüm Hakları Saklıdır © 2004 Deniz Haber | İzinsiz ve kaynak gösterilmeden yayınlanamaz.
Tel : 0212 293 75 48 | Faks : 0212 293 75 49 | Haber Scripti: CM Bilişim