• BIST 110.932
  • Altın 175,077
  • Dolar 4,0581
  • Euro 4,9812
  • İstanbul 12 °C
  • Ankara 7 °C
  • İzmir 14 °C
  • Antalya 19 °C
  • Muğla 12 °C
  • Çanakkale 11 °C

Türkiye Norveç somonunu çok sevdi

Türkiye Norveç somonunu çok sevdi
Dünyaya 999 bin ton somon ihraç eden Norveç, Türkiye’ye olan ihracatını da yüzde 32 oranında artırdı. Norveç Deniz Ürünleri Konseyi Türkiye Bölge Müdürü Maria Kivijärvi Heggen, Türkiye’yi önemli bir pazar olarak görüyor.

Norveç somonu ihracatı 2014 yılında en yüksek seviyesine ulaştı. Dünyaya 999 bin ton somon ihraç eden Norveç, Türkiye’ye olan ihracatını da yüzde 32 oranında artırdı. Geçtiğimiz günlerde kalabalık bir heyetle Türkiye’de incelemelerde bulunan ve bir basın buluşması gerçekleştiren NORGE markasının arkasında da aslında Norveç Deniz Ürünleri Konseyi var. Markanın pazarlanması anlamında tüm dünyada çalışmalar yapan Norveç Deniz Ürünleri Konseyi CEO’su Terje E. Martinussen de Türkiye pazarını önemsiyor ve Türklerin Norveç somonu ve uskumrusuna her geçen gün daha fazla ilgi gösterdiğini vurguluyor. Aynı şekilde Türkiye’yi önemli bir pazar olarak gören Norveç Deniz Ürünleri Konseyi Türkiye Bölge Müdürü Maria Kivijärvi Heggen ile bunun nedenlerini ve Türkiye’deki hedeflerini konuştuk.

Protein deposu olarak adlandırılan ve zengin Omega3 içeriği ile Norveç somonu son 10 yılda 5 kat artan ihracat hacmi ile dikkat çekiyor. Geçtiğimiz aylarda Türkiye’nin balık pazarını incelemek üzere İstanbul’a gelen Norveç Ticaret, Sanayi ve Balıkçılık Bakan Yardımcısı Dilek Ayhan ve Norveç Deniz Ürünleri Konseyi yetkilileri, 2010-2014 yılları arasında Norveç ve Türkiye arasındaki deniz ürünleri ticaret hacminin yüzde 80 oranında arttığına dikkat çektiler. Norveçli yetkililer Türk tüketicilerini; sağlıklı, lezzetli, besleyici ve gerçek Norveç somonu ve uskumrusu başta olmak üzere damak zevklerine uygun ringa ve morina balığı gibi birçok yeni türle buluşturmak istediklerini dile getirmişlerdi.

Türkiye’de Norveç deniz ürünlerine ilgi artıyor

Norveç’in büyük pazarlarından Rusya’nın ambargosuna rağmen bir önceki yıla oranla somon ihracatını toplamda yüzde 4 artıran Norveç, ağırlığını Avrupa Birliği ülkelerine verdi. Norveç Deniz Ürünleri Konseyi CEO’su Terje E. Martinussen, Polonya ve Fransa’nın somon ihracatında Norveç’in en büyük iki pazarı olarak öne çıktığını söyledi. Dünyada 143 ülkeye deniz ürünleri ihracatı gerçekleştirdiklerini belirten Norveç Deniz Ürünleri Konseyi CEO’su Terje E. Martinussen, Türkiye pazarının stratejik öneme sahip olduğunu açıkladı. Martinussen, Türkiye’ye 2014 yılında yapılan tüm Norveç deniz ürünleri ihracatının yüzde 24 arttığını söyledi. Martinussen, bu rakamın 2013 yılına kıyasla ihracatın yüzde 7 artış gösterdiğini belirtti. Norveç deniz ürünlerine Türkiye’deki ilginin her geçen gün arttığına dikkat çeken Martinussen, somon ihracatının yanı sıra uskumru ihracatının da arttığını ve artış oranının 2014’te yüzde 20’ye ulaştığını ifade etti.

Geçtiğimiz günlerde Türkiye’de incelemelerde bulunan ve bir basın buluşması gerçekleştiren NORGE’nin arkasında aslında Norveç Deniz Ürünleri Konseyi var. Türkiye’de giderek daha fazla tercih edilen Norveç deniz ürünlerinin ve NORGE markasının tanıtımını yapan ekip daha sonra balık halini de ziyaret etmiş ve incelemelerde bulunmuştu. Biz de bu sayımızda Norveç Deniz Ürünleri Konseyi Türkiye Bölge Müdürü Maria Kivijärvi Heggen’i sayfalarımıza konuk ettik.

“Deniz ürünleri tüketiminde önemli bir potansiyeliniz var”

NORGE markasının arkasında Norveç devleti mi var? Markanın yatırım ortakları kimlerdir?

Norge markasının arkasında Norveç Deniz Ürünleri Konseyi bulunuyor. Norveç Deniz Ürünleri Konseyi, tüm dünyada Norveç deniz ürünlerinin geleceği için çalışan bir kurum. Merkezi, KuzeyNorveçTromsø’dabulunan Norveç Deniz Ürünleri Konseyi’nin İsveç (Stockholm), İngiltere (Londra), Almanya (Hamburg), Fransa (Paris), İspanya (Madrid), Portekiz (Lizbon), İtalya (Milano), Rusya (Moskova), Brezilya (Rio de Janeiro), Japonya (Tokyo), Singapur, Çin (Pekin) ve ABD (Boston)’da temsilcilikleri yer alıyor. Konsey, Norveç deniz ürünlerinin tüketimini artırmak için ortak pazarlama çalışmaları yürütüyor. Ayrıca pazarla ilgili verileri oluşturuyor ve Norveç deniz ürünleriyle ilgili bilgi ve farkındalığı artıracak çalışmalara imza atıyor. Norge logosunu, ihracatçılar, üreticiler ve ithalatçılar ürünlerinin ve ambalajlarının üzerinde kullanıyorlar.

Norveç Deniz Ürünleri Konseyi özellikle hangi ülkelere ihracat yapıyor?

Norveç Deniz Ürünleri Konseyi olarak Norveç Ticaret, Sanayi ve Balıkçılık Bakanlığı’na bağlı bir ihracat konseyiyiz. Bu noktada ürün üreten bir kurum olmadığımıza dikkat çekmek isterim. Norveç deniz ürünleri sektörü adına pazarlama süreçlerini yönetiyoruz. Norveç Deniz Ürünleri Konseyi olarak Norveç dışında stratejik pazarlar olarak gördüğümüz şu ülkelerde çalışmalar yürütüyoruz: Türkiye, Çek Cumhuriyeti, Almanya, Brezilya, Birleşik Krallık, İtalya, İspanya, Portekiz, Güney Doğu Asya (bölgesel), Japonya, Rusya, Fransa, İsveç, Amerika ve Çin.

Somon balığının diğer balık türleri arasında özel bir yeri olmasının sebebi nedir?

Somon bizim en büyük türlerimizden biridir ve Norveç deniz ürünlerinin toplam ihracat değeri içinde yaklaşık yüzde 57’lik bir paya sahiptir. Her ülke kendi geleneklerine ve tercihlerine göre farklı ürünler ithal ediyor. Örneğin Norveç deniz ürünleri arasından uskumru, Türkiye’nin en fazla oranda ithal ettiği balık türü. Değer olarak baktığımızda ise, somon ile neredeyse aynıdır. Norveç Deniz Ürünleri Konseyi olarak, balık tüketiminin özellikle sağlık açısından son derece önemli olduğuna inanıyoruz. Bu nedenle farklı türlerde deniz ürünlerinin özellikle yerel deniz ürünlerinin tüketilmesi son derece önemli. Türkiye’de genel balık tüketiminin artması, aslında tüm sektör oyuncuları için fırsatlar sunuyor. Bizim Türkiye’deki öncelikle odak noktamız ise somonun bilinirliğini ve tüketimini artırmak. Bu noktada Norveç deniz ürünleri sektörünün temsilcileriyle iş birliği halinde çalışmalar sürdürüyoruz.

Somon balığının besin değeri açısından nitelikleri nelerdir?

Somon; protein, Omega 3, D vitamin ve selenium açısından son derece zengin bir besin kaynağıdır. Bilindiği gibi protein, vücudumuzun temel yapıtaşlarından biridir. Omega 3, kardiyovasküler sağlık sorunlarının önlenmesi, beyin gelişimi ve fonksiyonları ile mental raharsızlıkların önlenmesinde son derece önemlidir. Ayrıca saç ve cildimiz için de gereklidir. D vitamini ise, iskelet sistemimizi korumak ve güçlendirmek için önemli bir role sahiptir. Selenyum davücuttaki zararlı kimyasal süreçleri önlemeye yardımcı olur. Somon bu açıdan sağlık açısından faydalı bir besindir.

Somon balığını Türk damak zevkine uydurmaktan bahsettiniz, bu konuyu biraz açabilir misiniz?

Somon, Türk damak zevkine uygun lezzetli tariflerle buluşturulabilen bir balık. Türk şefleri de, Norveç somonuyla Türk usulü tarifler geliştirme konusunda son derece istekliler. Ben de geçtiğimiz günlerde Norveç somonunu Türk pilavı ve nar sosuyla denedim, son derece lezzetliydi ve benim için çok keyifli bir deneyim oldu. Arkadaşlarımı davet edeceğim ilk akşam yemeğine Türk usulü somon hazırlayabilirim.

Türk balıkçılık sektörüyle rekabet edecek misiniz? Bu konuda kendinizi nerede konumlandırıyorsunuz?

Türk balıkçılık sektörüyle ortak hedeflerimiz var; bu açıdan rakip değil önemli bir paydaş olarak görüyoruz. Yerel deniz ürünleri sektörü ve Norveç deniz ürünleri sektörü olarak ortak hedefimiz; Türk halkının daha fazla deniz ürünleri tüketmesini sağlamak. Türkiye’de sürdürülebilir balıkçılık yönetiminin önemli olduğuna inanıyoruz; çünkü bu türlerin korunması için son derece kritik bir konu. Açıkçası ben de Türkiye’ye geldiğimde Türk deniz ürünlerini yemeyi seviyorum.

Bir çok kez Türk halkının yeteri kadar balık yemediğinden şikayet ediyoruz, bu konu hakkında ne düşünüyorsunuz?

Her yıl Türkiye’de deniz ürünleri tüketimiyle ilgili bir araştırma yaptırıyoruz. Bu araştırmalarda, deniz ürünleri tüketim alışkanlıkları, tercihleri, deniz ürünleri seçimlerinde hangi konuları önemsedikleri gibi konuları soruyoruz. Türkiye’de kişi başı yıllık deniz ürünleri tüketiminin yakaşık 8 kilogram olduğunu biliyoruz. Bu oran Norveç’te yaklaşık 50 kilogram. Bu açıdan Türkiye’de deniz ürünleri tüketimi için önemli bir potansiyel olduğunu söyleyebiliriz. Deniz ürünlerinin sağlık açısından da son derece faydalı olduğunu düşünürsek tüketimin artması kritik önem taşıyor.

NORGE Firması Türkiye’de yerelleşecek mi?

NORGE yukarıda da belirttiğim gibi aslında bir firma değil. Norveç Deniz Ürünleri Konseyi tarafından Norveç deniz ürünlerine dikkat çekmek için geliştirilen bir marka. Norveç Deniz Ürünleri Konseyi Türkiye Bölge Müdürü olarak ben Milano’da yaşıyorum ama zamanımın büyük bir kısmını Türkiye’de geçiriyorum. Şu anda Norveç Deniz Ürünleri Konseyi adına Türkiye’de çalışan bir ekibimiz var.

Gelecekte Türkiye’de bir ofis açabiliriz

Norveç’in balıkçılık konusunda dünyada örnek ülke olarak gösterilmesini neye bağlıyorsunuz?
Norveç, balıkçılık ve su ürünleri yetiştiriciliği sektörlerinde dünyanın en sürdürülebilir yönetim sistemlerine sahiptir. Hükümet her yıl farklı türlerden ne kadar balık tutulacağına ve ne kadar balık yetiştirileceğine karar veriyor. Bu da türlerin sürdürülebilirliğini sağlıyor ve aynı zamanda doğayı ve çevreyi koruyor. Birleşmiş Milletler, dünya nüfusunu beslemek için denizden daha fazla protein sağlanması gerektiğini açıklamıştı. Bunu yapabilmenin tek yolu ise; gelecek nesiller için kaynakları koruyarak sürdürülebilirliği sağlamak olacak.

Son olarak, aslında çok fazla balık tüketmiyoruz. NORGE’nin Türkiye pazarına girme sebepleri neler?

Türkiye son derece ilginç bir pazar… Türkiye; büyüyen bir ekonomiye, gelişen bir perakende yapısına, büyük bir nüfusa ve iyi yemeklere düşkün bir halka sahip. Bu noktada Norveç deniz ürünlerinin Türk tüketicileri tarafından sevileceğine inanıyoruz. Türkiye ile Norveç arasındaki Norveç deniz ürünleri ticaret hacmi 2010-2014 yılları arasında yüzde 80 oranında arttı. Türkiye pazarının yüzde 90’ına sahip olan Norveç deniz ürünleri özellikle sağlıklı, lezzetli, kaliteli ve Türk damak tadına uygun ürünleri ile pazarda rekabette önde yer alıyor. Norveç somonu da  son 10 yılda 5 kat artan ihracat hacmi ile dikkat çekiyor. Norveç deniz ürünlerine ilginin her geçen gün artacağını düşünüyoruz.

Deniz Haber Ajansı

UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.
Bu habere henüz yorum eklenmemiştir.
Diğer Haberler
ÇOK OKUNANLAR
Tüm Hakları Saklıdır © 2004 Deniz Haber | İzinsiz ve kaynak gösterilmeden yayınlanamaz.
Tel : 0212 293 75 48 | Faks : 0212 293 75 49 | Haber Scripti: CM Bilişim