• BIST 102.096
  • Altın 190,194
  • Dolar 4,5930
  • Euro 5,3979
  • İstanbul 23 °C
  • Ankara 23 °C
  • İzmir 33 °C
  • Antalya 29 °C
  • Muğla 30 °C
  • Çanakkale 25 °C

Uluburun'un 3500 yıllık seferi

Uluburun'un 3500 yıllık seferi
Üç bin 500 yıl önce kayalıklara çarpıp batan Uluburun, yarım kalan Doğu Akdeniz yolculuğunu tamamlamaya hazır.
Bir grup akademisyen sadece yıldızları ve rüzgarı kullanarak macera dolu bir yolculuğa hazırlanıyor. Amaç 3 bin 500 yıl önce kayalarak çarparak batan Uluburun'un yarım kalan Doğu Akdeniz seferini tamamlamak.Bundan 3 bin 500 yıl önce şarap ve zeytinyağı taşıyan ticaret gemileri Ege ve Akdeniz'den Batı'ya doğru yola çıktıklarında ne yönlerini gösterecek bir cihazları vardı, ne de rüzgarın hızını biliyorlardı. İlkel şartlarda yıldızları ve güneşi kullanarak yollarını buldular ve gerekirse günlerce rüzgar bekleyerek gitmek istedikleri yerlere ulaştılar. Tabii ki birçoğu ters esen rüzgar ve keskin Ege kayalıkları yüzünden battı. Bu teknelerin en eskisi olarak kabul edilen Uluburun batığı 13 yıl önce George Bass başkanlığındaki ekip tarafından Kaş açıklarında saklandığı derinlikte bulundu. Ahşap teknenin tahtaları binlerce yıla dayanamamıştı, ama içinde taşıdığı amfora ve diğer dayanıklı malzemeler sayesinde batığın sırları bir bir çözüldü. Bu gizemli teknenin nasıl yapıldığını anlamak isteyen bilim adamları çılgın bir projeyi hayata geçirdi. Aralarında arkeologların, akademisyenlerin, ve teknik ressamların bulunduğu 30 kişiden oluşan "360 Derece Tarih Araştırmaları Grubu" günümüzün modern cihazlarını kullanmadan, o günün imkanlarıyla tam sekiz ayda Uluburun II'yi inşa etmeyi başardılar. Bununla da yetinmediler ve 3 bin 500 yıl önce yaşayan denizcilerin nasıl yolculuk ettiklerini görmek istediler. Asıl macera o zaman başladı. Sadece rüzgar, yıldızlar ve sabırla Urla'dan yola çıkıp önce Çanakkale'ye ve ardından İstanbul'a geldiler. Ancak grup üyeleri bununla yetinmiyor. Şimdi gereken sponsorları bulurlarsa 12 Mayıs'ta yine aynı olanakları kullanarak, geminin binlerce yıl önce ulaşmak için çıktığı yolculuğu tamamlamak üzere Doğu Akdeniz'e yelken açacaklar.ÇİVİ YERİNE ZIVANA Dünyanın bilinen en eski batığı Uluburun'u yeniden hayata döndüren 360 derece Tarih Araştırmaları Grubu, yelkenliyi inşa ederken herşeyin orjinaline uygun olmasına titizlik gösterdi. Öyle ki yelkenlide tek bir çakılı çivi bile yok. Tahtaları birleştirmek için 3 bin 500 yıl öncesinin gemi inşa tekniğini kullanarak kabuk ve kavela-zıvana tekniği ile hazırlanan Uluburun II, deneysel arkeolojiye de ışık tutacak. Teksas Üniversitesi öncülüğünde ve Dokuz Eylül Üniversitesi himayesinde çalışmalarını yürüten grubun proje sorumlusu arkeolog Osman Erkut, "Amacımız Tunç çağı denizcilik ve deniz seyir bilgilerini günümüz yöntemleriyle karşılaştırmak. Ayrıca Türk ve dünya kamuoyunun dikkatini, bilim adamları ve kurumları aracılığı ile Anadolu tarihi ve Türk denizciliğine dikkat çekmek istiyoruz" diyor.DÜNYAYI GEZECEK Uluburun II, Doğu Akdeniz'i kapsayan antik rotasında Kaş, Anamur, Girne, Mersin, Suriye, Lübnan, İsrail, Mısır, Girit ve Bodrum'daki limanları ziyaret edecek. Antik yelkenli daha sonra 9 ay boyunca Almanya'da bulunan Bochum Bergbau Müzesi'nde sergilenecek.
(Haber: SABAH GAZETESİ/Seda Çakır / HABER MERKEZİ)
Diğer Haberler
ÇOK OKUNANLAR
Tüm Hakları Saklıdır © 2004 Deniz Haber | İzinsiz ve kaynak gösterilmeden yayınlanamaz.
Tel : 0212 293 75 48 | Faks : 0212 293 75 49 | Haber Scripti: CM Bilişim