• BIST 102.410
  • Altın 186,636
  • Dolar 4,4877
  • Euro 5,2816
  • İstanbul 24 °C
  • Ankara 26 °C
  • İzmir 29 °C
  • Antalya 31 °C
  • Muğla 30 °C
  • Çanakkale 26 °C

UND-RODER savaşı giderek kızışıyor

UND-RODER savaşı giderek kızışıyor
AB'nin dünyadaki nakliye sektörü için BM'ye önerdiği Ortak Transit Rejimi (T1), Uluslararası Nakliyeciler Derneği ve RODER'i karşı karşıya getirmeye devam ediyor.
Avrupa Birliği'nin (AB) kendisine yönelik taşımalarda sistem değişikliği girişimi, AB ile Türk nakliyatçılar arasında krize neden olurken, sektör içinde karşılıklı suçlamalara yol açtı. Mevcut 'TIR sistemi'ni savunan Uluslararası Nakliyatçılar Derneği (UND) ile T1 sistemini savunan RODER'in tartışması alevlendi. İki kuruluş birbirini suçladı.UND, perşembe günü Ankara'ya giderek hükümet nezdinde girişimlerde bulunacak. Uluslararası Kara Taşımacıları Birliği (IRU) Genel Sekreteri Martin Marmy, Başbakan'la görüşmek üzere Türkiye'ye geliyor. Saffet Ulusoy'un UND'de başkanlığı Çetin Nuhoğlu'na kaptırması ve arkasından alternatif bir nakliyatçı oluşumuna (RODER) gitmesinden sonra başlayan sektör içi bölünme, zaman zaman 'mahkemelik' düzeye gelmişti. Bölünme şimdi AB'nin 'T1' sistemi konusunda yeniden su yüzüne çıktı. UND, 'T1' sistemine karşı çıkarken, RODER savunuyor. Bu arada RODER'in deniz yoluyla ihracat taşıması yapan UN RO-RO şirketini aynı günlerde satışa çıkarması da olaya yeni bir boyut getirdi. UND Başkanı Nuhoğlu'na göre RODER'in hem AB'nin T1 sistemini desteklemesinin hem de aynı dönemde UN RO-RO'yu satışa çıkarmasının 'anlaşılır' nedenleri var. RODER'e, 'kendi menfaatleri için Türkiye'nin ihracatı açısından felaketle sonuçlanacak bir sistemi destekliyorlar' eleştirisi getiren Nuhoğlu'na göre T1, RO-RO'ya olan talebi, dolayısıyla şirketin değerini artıracak bir gelişme ve RODER de bunun sonucunu almak istiyor.Oyun içinde oyunUND Başkanı Nuhoğlu, sistem tartışması sürerken, RODER'in UN RO-RO'yu satışa çıkarması üzerine, olayın yeni bir boyut kazandığını belirtiyor. Nuhoğlu şöyle dedi:"Oyunun nedeni, Ro-Ro'nun değerini artırmak. Türk nakliyecisine karayoluyla Avrupa'ya geçişin önü kapatılarak Ro-Ro alternatifi gösteriliyor. Ardından da UN RO-RO'nun yabancılara satılacağı duyurularak şirketin yüksek bir bedelle satılması amaçlanıyor. Taşımacıyı Ro-Ro'ya mahkûm ederek şirketin değerini artırmak!.. Yapılmak istenen bu. Kendi çıkarları uğruna sektörlerini, ülkemizin ihracatını yok etmeyi göze alabiliyorlar. Bu oyun bozulmalı. Aksi felaket olur." T1, Ro-Ro'yu avantajlı hale getiriyor. Karayoluyla AB'ye mal taşıyan TIR, AB üyesi olmayan ülkelerden geçince teminat göstermek zorunda. Ro-Ro ise denizden doğrudan AB üyesi bir ülkeye (İtalya veya Yunanistan) giriyor."Satışın sistemle ilgisi yokRODER İkinci Başkanı Erol Soylu, şirket satışının sistem değişikliğiyle ilgisinin olmadığını savundu. Soylu, şöyle dedi: "Son zamanlarda birçok Türk şirketi satıldı. Bu satın almalar peşinde gezen ciddi bir para var. Türkiye'de çok ciddi satışlar oldu. Denizcilik piyasasında da trend yükseldi. Acaba bizim şirketimizin değeri nedir diye bakmak istedik. 600 milyon dolarlık bir yatırımdır. Bu çalışma önümüze gelecek. Birden fazla alıcı çıkarsa pazarlık da olur. Dokuz gemimiz ve bir limanımız (Pendik) var. Çeşme Limanı Ulusoy'un. UN RO-RO altında üç şirket var. Grup satışı söz konusu. UN RO-RO'da 46 ana hissedar var. Bağlı şirketlerdeki ortak sayısı 212. Bu satışın T1 sistemi veya TİM gibi kuruluşların (T.İ. RO-RO) piyasaya girmesiyle ilgisi yok. Bir şirket de (Kınay RO-RO) Dikili - Volos arası taşıma yapıyor. Bunlar küçük taşımalar." Eski TIR sistemiUND yetkililerinin verdiği bilgiye göre, mevcut BM gözetimindeki TIR sistemi, AB dahil, 55 ülkeyi kapsıyor. Sistemi temsil eden IRU, TIR karnesi satışını da yapıyor. Sistem Türkiye'de şöyle işliyor: Nakliyat firmaları TOBB'dan karne alırken eski firmalar 5 bin dolarlık, yenileri 20 bin dolarlık teminat senedi veriyor. Bu, TIR'ın aldığı eşyayı güvenli taşıması için verilmiş kefalet anlamına geliyor. Senetler TOBB'da 27 ay kalıyor. Bu zaman içinde taşımayla ilgili bir sorun yansımaması halinde senetler iptal oluyor. Senetler firmalara faiz yükü getirmiyor.
UND, getirilmek istenen T1 sisteminin AB'ye taşımalarda karayoluyla gidildiğinde AB üyesi olmayan bir ülkeden geçilmesi halinde 50 bin dolarlık teminat istendiğini belirtiyor. Bankadan bu teminatı almak ve 27 ay tutmak taşıma başına 2000 dolarlık (toplamda 18 milyar dolar!) maliyet getiriyor.
AB'nin T1 sistemiAB'nin uygulamaya koyduğu T1 (Ortak Transit Rejimi) sistemini RODER savunuyor. RODER İkinci Başkanı Erol Soylu, IRU'nun, TIR karnesi satarak sağladığı gelirden olmamak için eski sistemi savunduğunu belirtiyor.  Soylu,"Yapılmak istenen, TIR karnelerinin elektronikleştirilmesinden ibaret. e-TIR projesi başlıyor. Karne kâğıt ortamından elektronik ortama taşınıyor. T1 bütün AB'de geçerli. Türkiye mevzuat uyumu gereği bunu almak zorunda. Temmuz 2003'te hukuki altyapı kuruldu. TIR rejimi de tamamen ortadan kalkmıyor. T1, AB'ye taşımalarda alternatif olacak. T1'in maliyetleri yükselteceği gerçek dışı. T1'de teminat veren garanti kuruluşu birden fazla olacak. T1 zaten kullanılıyor ve kullanımı artıyor. Burada gümrük bürokratlarını suçlamak üzücü" diye konuştu.DenizHaber.Com
Diğer Haberler
ÇOK OKUNANLAR
Tüm Hakları Saklıdır © 2004 Deniz Haber | İzinsiz ve kaynak gösterilmeden yayınlanamaz.
Tel : 0212 293 75 48 | Faks : 0212 293 75 49 | Haber Scripti: CM Bilişim