• BIST 80.580
  • Altın 557,45
  • Dolar 2,2180
  • Euro 2,7770
  • İstanbul 13 °C
  • Ankara 9 °C

Yabancı bayrak gemi sahibine kötü haber

Yabancı bayrak gemi sahibine kötü haber
En çok da yabancı bayraktaki gemi sahiplerini üzecek "Denizcilik Çalışma Sözleşmesi" MLC (Maritime Labour Convention), 20 Ağustos 2013'te yürürlüğe giriyor.

YABANCI BANDRALI GEMİ VE TEKNE SAHİBİNE KÖTÜ HABER

En çok da yabancı bayraktaki gemi sahiplerini üzecek 'Denizcilik Çalışma Sözleşmesi' MLC (Maritime Labour Convention), 20 Ağustos 2013'te yürürlüğe giriyor.

Türkiye henüz onaylamamış olsa da sözleşme, hem Türk armatörlere hem de deniz emekçilerine yeni hak ve yükümlülükler getiriyor. Çünkü 39 ülke MLC'yi kabul etmiş ve yakın zaman da 20 ülkenin daha onaylaması bekleniyor. 20 Ağustos'tan sonra MLC standartlarını taşımayan gemiler, Türkiye'nin taraf olup olmadığına bakmadan yabancı limanlarda tutuklanabilir.

Taraf olma sürecini Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı'nı yürütüyor fakat Denizcilik Bakanlığı taraf olunması konusunda görüş bildirmiş. Hatta Gemi Sörvey Kurulu ve klas kuruluşlarına 20 Ağustos'a kadar Türk bayraklı tüm gemilerin sözleşmeye uyumlu hale getirilebilmesi için talimat dahi verdi. Çünkü son dönemde Türk tersanelerinde inşa edilen gemilerin MLC'ye uygun olmamasına rağmen klas kurumları tarafından onay verildiği görüldü. Şimdi bu gemiler yeniden tersaneye çekilip yatak ve kamara boylarının büyütülmesi gibi onarımdan geçiyor. Türk bayraklı gemileri, Kara Liste'den Beyaz Liste'ye geçiren Bakanlığın yeniden gemi tutuklamalarının artmasına izin vermeye pek niyeti yok.

Uluslararası Çalışma Örgütü'nün hazırladığı MLC sözleşmesi, istihdam koşulları, barınma, dinlenme tesisleri, yiyecek, sağlık, tıbbi bakım ve sosyal güvenlik gibi konularda da düzenlemeler getiriyor. MLC, denizcilere Toplu iş Sözleşmesi pazarlığı yürütme hakkı dahi veriyor.

MLC'ye göre çalışma saatleri, herhangi bir 24 saat içinde 14 saati ve herhangi bir 7 günlük dönem içinde 72 saati aşmamalı. Başka bir deyişle, dinlenme süresi herhangi bir 24 saatlik dönem içinde 10 saatten ve herhangi bir 7 günlük dönem içinde 77 saatten az olmamalı.

İşveren veya donatanın, gemiadamlarının insan onuruna yakışan barınma ve dinlenme ihtiyaçlarını karşılayacak düzenlemeleri gemide yapmış olması gerekiyor. Bunları kısaca, yani odaların ve diğer mekânların boyutlarıyla, ısıtma ve havalandırmayla, gürültü ve titreşimle ve diğer çevresel etkenlerle, sıhhi tesisatla, aydınlatmayla ve hastane temini ile ilgili özel kurallar olarak sayabiliriz.

MLC'nin getirdiği kurallar en çok da, yabancı bayrakta gemi çalıştıran Türk gemi armatörlerini ilgilendiriyor. Çünkü yabancı bayrakta gemi işleten firmalara ekstra maliyet geliyor. Bildiğiniz gibi, yabancı bayrağa kaçışın en önemli nedenlerinden biri, gemiadamlarının sosyal güvenlik primleri. Kolay bayrak olarak adlandırılan yabancı bayraklı gemilerde çalışan Türk gemiadamları için, armatör sosyal güvenlik primi ödemiyor. MLC, artık buna izin vermeyecek. Türkiye Denizciler Sendikası Dr. Hasan Pekdemir, "MLC, Türk bayrak veya yabancı bayrak olsun tüm gemilerde sosyal güvenlik zorunluluğu getiriyor" diyor.

Türk armatörlerin kontrolündeki gemi filosunun 23 milyon dwt'yi aştığı belirtiliyor. Bunun 13 milyon dwt'lik kısmını yabancı bayraklı gemiler oluşturuyor. Yani gemiadamlarının yüzde 60'ı bu gemilerde çalışıyor

Bir zamanlar, armatörlerin yabancı bayrağa kaçışının en önemli nedeni olarak Türk bayraklı gemilerin Paris Memorandumu kapsamında kara listede olması gösteriliyordu. Türk bayrağı 5 yıl önce beyaz listeye geçmeyi başardı ve Avrupa limanlarındaki denetimler de azaldı. Fakat yabancı bayraktaki Türk filosu büyümeye devam etti. Sonra bir önemli nedenin de sigorta primleri olduğu söylendi.

Kaynak: Dünya Gazetesi

www.DenizHaber.Com.tr

UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.
Yorumlar
ramazan aksoy
02 Haziran 2013 Pazar 13:36
öneri
acilen tüm gemi ve yatların türk bayrağına gecmesi lazım.tüm gemi adamlarımızın elinden alınan,yıpranmalarının geri verilmesi lazım.teşekürler.
88.254.141.114
F AKINCI
31 Mayıs 2013 Cuma 23:26
UYANDI T C
YILLARDIR SIGORTA VERGI DEN KACAN YABANCI BAYRAKLI ARMATORLER MAALESEF SALTANATINIZ SONA GELDI GBI AMA SIZ ZENGIN SINIZ YNE BI SISTEM KURAR AKP ILE ANLASIRSINIZ INSAN VE CAN DEGERININ OLMADI GI ULKEDE
78.226.163.115
T.C. Müh.Kaptan Refik Akdoğan
31 Mayıs 2013 Cuma 17:34
MLC uygulaması
Hiç dert etmeyin,bizim korsanlar gene bir çıkar yol bulur ve ne maaş ne de sigorta pirimi öder. Her gemi adamının bir İMO numarası olmadıkça ve liman başkanları bilgisayarda İMO numaralarını bilgisayarda kontrol ederek pirimi ödenmemiş gemiadamı bulursa limanda gemiye çalışma müsaadesi bu duruma göre verirse bu iş düzelir. Görmüyor musunuz bizimkiler hâlâ MLC'yi imzalamamışlar bile . Zaten biz hep sonra imzalarız ve belki de imzalamadığımız böyle konvbansiyonlar da vardır. Bunları imzalamadıkça hatta imzalar geciktikçe denizci millet denizci devlet olmak mümkün değildir.Allah selamet versin. www.refikakdogan.com
24.133.110.255
Cemil Yurtkan
31 Mayıs 2013 Cuma 16:50
Ödemeler
Türk denizcisinin en büyük sıkıntılarından olan maaşların çok geç ödenmesi yada hiç ödenmemesi konularına bir çözüm getirmesi açısından da olumlu bir gelişmedir. Bizim mevzuatımız henüz çok uygun değil ama pek çok yabancı ülkede mevzuat çalışandan yana olduğu için maaş ödemelerindeki gecikmeler direk olarak bağlanan gemiler olarak dönüş yapacaktır ki güzel bir müeyyide olduğunu itiraf etmek lazım.
90.158.32.180
Diğer Haberler
ÇOK OKUNANLAR
Tüm Hakları Saklıdır © 2004 Deniz Haber | İzinsiz ve kaynak gösterilmeden yayınlanamaz.
Tel : 0212 293 75 48-32 | Faks : 0212 293 75 49 | Haber Scripti: CM Bilişim