• BIST 94.541
  • Altın 194,542
  • Dolar 4,7355
  • Euro 5,5009
  • İstanbul 21 °C
  • Ankara 14 °C
  • İzmir 21 °C
  • Antalya 21 °C
  • Muğla 17 °C
  • Çanakkale 17 °C

Çekiç sesleri daha da gür yükseliyor doklardan...

METİN KALKAVAN

ÇEKİÇ SESLERİ DAHA DA GÜR YÜKSELİYOR DOKLARDAN…

 

Gemi inşanın tarihi, insanoğlunun denizle tanıştığı günle başlar.İnsanların ilk temasıyla birlikte denizler her zaman çok önemli olmuş ve önemini bugüne kadar da korumuştur.

 

Ekonomik, ticari, stratejik ve askeri açıdan; denizlerin, denizciliğin deniz taşımacılığının, tersaneciliğin ve deniz adamı yetiştirmenin önemi, eskiden de, şimdi de hatta gelecekte de, milletlerin ve devletlerin hayatında ihmal edilemez olacak, vazgeçilmezliğini koruyacak ve sürdürecektir.

 

Denizde seyredebilen , gemi şeklindeki arasın, MÖ yaklaşık 3000 yıllarında Mısırlılar tarafından yapıldığı söylenir. Bununla birlikte bazı araştırmacılar, ilk denizyolu araçlarına Çin medeniyetlerinde rastlandığını ve Asya’nın güneydoğu sahillerinin veya Pasifik kıyılarının ilk denizcilik olaylarına sahne olduğunu savunurlar. Kim tarafından yapılırsa yapılsın, o günden bu yana Anadolu topraklarında, Fırat ve Dicle nehirlerinde başlayan, Akdeniz ve Karadeniz’de devam eden süreçte; bacalardan duman tütmüş, kara sapan toprağı yarmış, doklardan çekiç sesleri yükselmiş, tersanecilik, bazı duraklama dönemleriyle birlikte günümüze kadar devam etmiştir. Denizler, tarih boyunca kıtalar ve uluslar arası zenginliğine, kültürlerin birbirleriyle tanışmasına ve aralarındaki alışveriş;’e imkan sağlamıştır. Şunu kabul etmek gerekir ki denizler, sahip oldukları doğal zenginlikler ile insanların müşterek malı ve gelecek nesillere aktaracakları ortak mirasıdır.iktisadi olarak gelişmiş ülkelerin çoğunda, deniz taşımacılığı, gemi inşa ve onarım sanayi başta olmak üzere, Limacılık , balıkçılık gibi faaliyetleri içine alan denizcilik sektörü, ekonomi kalkınma sürecinde önemli rol oynamıştır. Ayrıca denizcilik, ekonomiye sağladığı katma değerin dışında, ulusal savunma sanayi açısından da önemi yadsınamaz bir gerçektir. Uluslar arası deniz ulaşım yolları üzerinde 8,333 km’yi bulan kıyı şeridine sahip coğrafi konumu nedeniyle, ülkemizde de denizcilik sektörü büyük bir potansiyel oluşturmasına rağmen, sektörün ekonomik önemi yeni yeni anlaşılmaktadır.

 

Gemi inşa sanayimiz, yarattığı istihdam ve ülkeye sağladığı döviz girdisi anlamında sektörümüzün ve ülkemizin parlayan iş kolu haline gelmiştir. Türkiye, gemi inşada gösterdiğimiz başarıdan dolayı dünya 5.liğine yükselmiştir. Gemi inşa sanayimizde en çok ihtiyaç duyduğumuz envanter çalışması, Denizcilik Müsteşarlığımız tarafından başlatılmıştır. Envanter çalışmasının tamamlanmasından sonra, dünyada 5.değil, aslında 4.sırada olduğumuz da ortaya çıkacaktır. Gemi inşa sanayimizin geldiği nokta gurur vericidir.

 

Türkiye’de gemi inşa sanayimiz yeni bir boyut kazanmaktadır. Hem büyük tonajlı gemi inşaatında geldiğimiz nokta, hem daha büyük ve yeni tersanelerimizin faaliyete geçiyor olması, hem de mevcut tersanelerimizin kendi içinde yaptıkları modernizasyon yatırımları ile birlikte;  gerek sac işleme kapasitemizin, gerekse verimliliğimizin arttırılması konusunda Önemli gelişmeler yaşanmaktadır. Bu gelişmelere paralel olarak, siparişlerimizin 5 milyon tonun üzerine çıkacağını gururla söyleyebiliriz.

 

Gemi inşa sanayimizin bu başarısı, kuşkusuz idare ve sektör işbirliğinden kaynaklanan ortak sinerjinin sonucudur. Bu başarının devam etmesi için sektörümüzün önceliklerini dikkate almamız gerekmektedir. Bu önceliklerimizin başında da; dünyayla daha güçlü rekabet edebilmemiz için yasal mevzuatların günün koşullarına göre yeniden düzenlenmesi, nitelikli ara eleman yetiştirilmesi için gerekli çalışmaların yapılması, sektörün gelişmesine katkı sunacak araştırma geliştirmesine katkı sunacak araştırma geliştirme faaliyetleri i.in kaynak sağlanması, son zamanlarda ulusal basında da sıkça çıkan sertifikasyonun önündeki engellerin kaldırılması için gerekli çalışmaların yapılması, küçük ölçekli yatırımcılarımızın da bu gelişmeye ayak uydurabilmesini sağlamamız, dolayısıyla “Organize Gemi Sanayi Bölgeleri”nin kurulması için yer tahsisinin yapılması, tersanelerimizde çevre, işçi sağlığı ve iş güvenliği konusunda AB kriterleri çerçevesinde gerekli uygulamaların hayata geçirilmesi, iş barışının en üst seviyede tutulması gelmektedir. Gemi inşa sanayimiz, büyük bir geliştirmenin içindedir. Ülkemizde halen 62 tersane, değişik bölgelerimizde faaliyet yürütmektedir. Hedefimiz bu rakamı 2009’da 120’ye çıkarmak ve bu tersanelerimizin verimli bir şekilde çalışmasını sağlamak olmalıdır. Bütün bu gelişmeler,gemi sanayimizin ne denli hızlı büyüdüğünün, doğru yolda olduğumuzun somut bir göstergesidir.

 

Yeter ki, dünyadaki gelişmeleri yakından takip edelim, hem daha iyisini isteyelim ve geleceğe güvenle bakabilmek için yatırımlarımızı doğru planlayalım. Yatırımlarımızı, planlı ve dogru strateji dahilinde yaparsak başaramayacağımız hiçbir şey olmadığına yürekten inanıyoruz. Ve biliyoruz ki ; Anadolu’nun bereketli topraklarında önümüzdeki yüzyıllarda da, bacalardan duman tütecek, toprak yarılacak, doklardan çekiç sesleri daha da yükselecek. Tersanelerimizde, mühendislerimiz ve işçilerimiz tarafından yapılan gemiler, dünyanın yedi denizinde bir kuğu gibi gururla süzülecek. Her günümüz bir öncekinden bereketli, rüzgarınız her daim kolayına olsun. Bütün denizcilik sektörümüzün hayırlı bir Ramazan ayı geçirmesini temenni ediyoruz.

 

Allah selamet versin…

 

**Deniz Ticaret Odası'nın resmi yayın organı Deniz Ticareti Dergisi'nin Eylül sayısında yayınlanmıştır

Bu yazı toplam 4130 defa okunmuştur.
UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.
Yorumlar
hakan
13 Mayıs 2012 Pazar 21:14
cevap
zamanında işler varken türkler kendilerine gemi yapmaya başladı o gemileri yabancılara yapsaydılar şimdi kırizde kendilerini kurtaeırlardı
88.247.174.213
Yazarın Diğer Yazıları
ÇOK OKUNANLAR
Tüm Hakları Saklıdır © 2004 Deniz Haber | İzinsiz ve kaynak gösterilmeden yayınlanamaz.
Tel : 0212 293 75 48 | Faks : 0212 293 75 49 | Haber Scripti: CM Bilişim