• BIST 108.489
  • Altın 151,185
  • Dolar 3,6704
  • Euro 4,3242
  • İstanbul 16 °C
  • Ankara 2 °C
  • İzmir 10 °C
  • Antalya 15 °C
  • Muğla 13 °C
  • Çanakkale 8 °C

Koster filosu yenileme projesi hukuk analizi

SEMA YERLİKAYA

Türk bayraklı veya Türk armatörüne ait başka bayraklı Kosterlerin kamusal teşvikler ile yenilenmesi için gerekli yasal düzenlemeler ve ilgili tebliğ ile,  başta, Sivil Toplum Tersanecilik ve Denizcilik Kuruluşlarının, (GİSBİR, İMEAK DTO, Armatörler Birliği) gayretleri ile bir yere varılmıştır. Projenin tatbiki, fiilen fiziken uygulanmak için yapılması gerekenler ,yetkililer, ilgililer tarafından tespit edilmektedir.

Kullanılacak kaynak, fonlar veya kredilendirme yöntemleri kuşkusuz, bulunacak ve proje hayata geçirilecektir. Finans kaynağı yaratmakta, özellikle Türk Bankalarının Denizcilik alanında bilgilendirilmeleri ve sektöre TL bazında, aynen yabancı bankaların kendi ülke bayraklarına yaptığı himayecilik ,korumacılık desteği örnek alınarak, kredi sağlanması temennimizdir. (Bkz Re-Flag mi,  In -Flag mi makalemiz )

Bu tür projelerin, hem desteğe ihtiyacı olan yatırımcı koster armatörüne, hem Türk tersanelerine, hem de Türk Bayraklı gemi maliklerine faydası ve katkısı tartışılmazdır. Böyle bir projeyi uygulamaya koyarken gemisini yenilemek isteyen Armatör firmanın, (Donatan) bu yenileme amacında, gemilerin uluslararası ticarette kabul görmesi, kiralanması ve limanlarda port state control ‘leri sırasında karşılaşılan zorlukları aşmak, MLC gereğince personel çalışma yaşam koşulları tetkikleri, gittikçe artan ECO design ve Co2 emisyonu limitleri tartışmaları ve en önemlisi eskiyen geminin armatöre külfeti, maliyeti vardır. Bazı Koster/coastal) Armatörlerinin üzerinde geçmiş 7 yılın ekonomik izleri bulunmaktadır. Banka kredi borcu, yakıt, personel, SGK primi, Liman rüsum ve harçları (TC Bayraklı olanlar için ) Acenta, Sigorta, PandI, Hull & Machinery ücretleri ve birçok operasyon alacaklıları geminin ya siciline yazılmıştır, ya da fiilen gemiye haciz uygulattırmış ve seferden men ettirerek, gemiyi çalışamaz hale getirmiştir.

Alacaklılar ile ödeme planı yapmak ve geminin yenilenmesinden sonra ötelenen borçların gemi Donatanı şirket tarafından vadeye bağlanması ve bu surette kapatılması, vade beklemeden gemi üzerindeki hacizlerin, takyidatların gemi söküme girmeden kaldırılması bilinen çözüm yollarındandır. Ancak alacaklıların insafına kalmıştır.

 TTK .M. 965’e göre gemi, sicilden  istem üzerine silinecektir. Tescil edilmiş gemilere ait kayıtların sadece maliklerinin istemleri üzerine silinebilmesi için ,ipotekli alacaklıların ve gemi sicilinin içeriğine göre ipotek üzerinde hak sahibi olan üçüncü kişilerin buna onay vermeleri şarttır. Yabancı sicile kayıtlı gemiler yönünden, geminin kayıtlı bulunduğu sicilin tabi olduğu devletin hukuk kuralları gereğince geminin kaydının silinmesi gerekir. Ancak bu prosedür tamamlandıktan sonra, gemi söküme alınabilecektir. (Bkz “yurt dışında icradan satılan Türk gemisi yönünden yeni TTK ‘da ortaya çıkan problemler başlıklı makalemiz”)

Sadece Malik donatanın talebi ile geminin sicilden terkini –silinmesi, mümkün değildir. Başta ipotekli alacaklının muvafakati-onayı alınmalıdır. Gemi sicil Memuru, sicilde kayıtlı diğer alacaklıların dahi onayını talep etmek zorundadır. Mahkeme veya  icra dairesi kararları kaldırılmadan, geminin Terkin işlemini ,Türk gemi Sicil memuru yapmayacaktır.

Hal böyle iken, Koster Teşvikinden faydalanmak isteyen, gemisini hurda olarak bir Tersaneye teslim edecek olan armatörün, bütün diğer şartları (kredi fon kullanımı )hazır olduğunda dahi, Gemi üzerindeki Alacaklıların hukuki engeli ile karşılaşması ihtimal dahilindedir.

Gemi Söküm Yönetmeliği Madde 5 : “Gemi Sökümcüler, söküm izni almadan gemi söküm işlemi yapamaz. Sökülecek her hurda gemi için söküm izni alınması zorunludur.

Gemi söküm izni için, sökülecek gemi ;
1) Türk bayraklı ise, hurdalığı nedeniyle Türk Gemi sicilinden kaydının silindiğine dair belgeyi ,
 2)Yabancı bayraklı ise, geminin mütemmim cüzü olmayan malzeme ve eşyasının tespitine yönelik olarak, İdarenin başkanlığında, gümrük müsteşarlığının ve Deniz Ticaret Odası temsilcisi ve /veya temsilcileri tarafından düzenlenen tutanağı...

Liman Başkanlığı, müracaat evrakı üzerinde gerekli değerlendirmeyi yapar ve uygun görülen gemilere sorunları giderilmeden söküm izni verilmez.

 Bu maddenin ikinci fıkrasının (a) bendinin 2 numaralı alt bendinde düzenlenen tutanağın hazırlanmasına yönelik incelemede idare, gerekli gördüğü durumlarda konuyla ilgili kuruluşlardan temsilci talep edebilir.” Hükmünü haizdir.

Buradan hareketle, söküme gidecek geminin, Liman Başkanlığından kaydının silindiğine dair belgeyi,  yani Terkin Belgesini alması gerektiği şartı vardır. TERKİN /SİLİNME TTK ‘nın 965. maddesinde düzenlenmiştir. Gemi üzerinde, bir ipotek kaydı var ise. Hurdaya söküme gidecek geminin Kreditör Bankacı veya başkaca ipotekli alacaklının, bu izni vermesi aranacaktır. Bu aşamada, Gemi Sicil Memurluğu, geminin kütük kaydına tescil edilmiş bulunan ve bir Mahkeme veya İcra Dairesi kararına dayalı olan sair hacizler veya rehinler hakkında ne yapacaktır..?

Donatan için bazı çareler mevcuttur:

Gemi Armatörü-Donatan bakımından başka bir hukuki yol, şirketin faaliyetinin esasen zaten durmuş, bitmiş olduğu, şirketin pasifinin aktifinden fazla olduğu, yani alacakların borçları karşılamadığı hallerde, şirketin adeta münfesih olmasına rağmen, tasfiye edilmemiş olduğu durumda ise, Anonim ve Limited Şirketlerin (kooperatiflerin) tasfiyelerine ve ticaret sicili kayıtlarının silinmesine ilişkin tebliği (Resmi Gazete 30.12.2012 tarih ve 28513 sayılı ile yayınlanmıştır ) uygulamak doğru olabilir.

Bu tebliğin 12/2.maddesi gereğince, Tasfiye memurunca hazırlanan bilançoya göre şirket veya kooperatifin varlığının borçlarından az olması halinde, tasfiye memuru, tasfiyeyi altı ay içerisinde sonuçlandırır. 12/6. maddeye göre, Tasfiye memuru, hazırlanan bilançoya göre bu durumu derhal alacaklılara bildirir. M.12/8 gereğince borçlu olan şirketler umumi prosedür tamamlanınca ticaret sicilinden silinir.M.16. Bu tebliğ hükümlerine göre ticaret sicilinden kaydı silinen şirketlerin kanuni temsilcileri ile limited şirket ortaklarının unvanlarının sicilden silindiği tarihten önceki kamu borçlarından doğan sorumlulukları 6183 sayılı kanun kapsamında devam eder. (Kamu borçları Maliye, SGK hariç bırakılmıştır)

Gemi Donatanı Şirketin borçlarının, alacaklarından fazla olması halinde uyulacak prosedür tamamlanarak ,şirketin tasfiyesine karar verilir ve resen unvanı silinen şirket sicil gazetesinde ve İLGİLİ ODANIN veya TOBB’nin internet sitesinde ilan edilir.

Şirketin tasfiyesi ayrıca İİK ‘nun 218-220. maddeleri hükümlerine göre, İflas İdaresi alacaklıların menfaatlerine muvafık surette malları paraya çevirme ve başka merasime mahal kalmaksızın alacakları tahkik ve sıralarını tayin ederek bedellerini dağıtır “yapılabilir. Basit usulü tasfiyede. Tasfiye memuru malları paraya çevirme hakkına sahiptir. Kolay tasfiye tebliğine göre, bu prosedürü takip eden Donatan Şirketin, bu yoldan ilerleyerek ,geminin söküm tersanesine devri ,satışı temin edilebilir mi ?

Bu bir hukuki çözüm önerisidir. Mali müşavirlerin tetkiki ile uygulanması değerlendirilebilir. Kolay tasfiye neticesinde, operasyon borçlarını öteleyen veya tasfiyesini tamamlayan Donatanın, hurda teşviki tebliğinden, fonlardan yararlanmak üzere Gemisinin sicilden terkinini talep ederek, yasadan istifade etmesi düşünülebilir.  

Bu yazı toplam 1738961 defa okunmuştur.
UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.
Yorumlar
T.C REFİK AKDOĞAN
07 Kasım 2016 Pazartesi 18:17
18:17
Sema Hanım saygılar, koster filomuz(diğer gemiler neden değil anlayamadım) ne kadar teşvik edilirse edilsin şer eller bir yolunu bulup gelişme bir yana gerileme olur. Allah selamet versin. www.refikakdogan.com
24.133.107.12
Hüsamettin Canbilen
06 Kasım 2015 Cuma 11:35
11:35
Sayın Yerlikaya, bir empati yapın ve kendinizi yakıtcı,kumanyacı ve yedekparça satan tedarikçi yerine koyun.Size bir şekilde borcunu ödemeyip kaçan ancak yaşantısından en küçük bir feragat yapmayan armatöre neden 2-3 sene borcunu erteleme gibi bir jest yapacaksınız ki?? Bu kuruluşların sonsuz parasal kaynakları mı var ki böyle bir yola gitsinler? eskilerin bir lafı vardır ya'' Paran kadar konuş'' önce borcunu harcını ve personel alacaklarını vereceksin sonra kosterini yenileyeceksin.Zaten sermayeyi kediye yüklemiş,sağa sola borç takmış,personel maaşını ödemeyip bin tane yalan söyleyen bir tüccar yeni ve pahalı bir gemiyi hak etmiyor.Bu gemiyi de borca batırıp devlete külfet olurlar.
46.1.107.110
Yazarın Diğer Yazıları
    ÇOK OKUNANLAR
    Tüm Hakları Saklıdır © 2004 Deniz Haber | İzinsiz ve kaynak gösterilmeden yayınlanamaz.
    Tel : 0212 293 75 48 | Faks : 0212 293 75 49 | Haber Scripti: CM Bilişim