• BIST 103.641
  • Altın 192,909
  • Dolar 4,6435
  • Euro 5,4711
  • İstanbul 21 °C
  • Ankara 26 °C
  • İzmir 27 °C
  • Antalya 31 °C
  • Muğla 29 °C
  • Çanakkale 25 °C

Yelkenle okyanus rallisi son sürat

Yelkenle okyanus rallisi son sürat
Volvo Ocean Race, dünyanın en uzun okyanus yarışı. 8 ay süren bu yarışmada, okyanusun azgın dalgalarında savrulan 7 tekne birbirleriyle kıyasıya mücadele ediyor.
İspanya, Güney Afrika, Avustralya, Yeni Zelanda, Brezilya, Amerika ve Hollanda’ya uğrayan ekipler için yarış, İsveç’in Göteborg Limanı’nda sona erecek.Onlar, sabah sekiz akşam beş mesaisi yapmıyorlar. Eve gelip, çizgili pijamaların rehavetine sığınıp TV’de maç izlemiyor, çekirdek çıtlatmıyorlar. Rutin hayatın, insanı hiç çaktırmadan tüketen, oturduğu yerde yaşlandıran o acımasız dinginliğinde savrulup gitmiyorlar. Çünkü onlar denizci, maceracı... Çünkü onlar, ‘Denizin diğer tarafına geçtiğinde, gerçekten kim olduğunla yüzleşirsin’ diyen büyük bilge Konfiçyüs’ten ilham alan, damarlarında kan yerine heyecan dolaşan adrenalin bağımlısı deniz âşıkları. Onlar, bilinen en zorlu deniz mücadelesi olarak kabul edilen ve dünyanın tüm denizlerini bıçak gibi keserek hedefe ulaşmayı şart koşan Volvo Okyanus Yarışı’nın (Volvo Ocean Race) kahramanları. Siz bu satırları okurken, deniz sevdalıları, 2 Nisan’da başlayan 5. etap bünyesinde, Rio de Janeiro ile Amerika’nın Baltimore kenti arasındaki rotada yelken basıyor, birbirleri ile kıyasıya yarışıyor, okyanusların azgın dalgaları ile olduğu kadar zamana karşı da savaşan teknelerinin verdiği destansı mücadeleye devam ediyor olacaklar. İspanya’nın Sanxenxo Limanı’ndan 5 Kasım 2005’te yola çıkan 7 teknenin kaptanları, 17 Haziran 2006’da İsveç’in Göteborg Limanı’nda sona erecek rekabet için dünya denizlerini ‘yelkenler fora’ nidalarıyla inletiyor. 8 ay sürmesi beklenen bu yarışta ekipler toplam 30 bin deniz millik bir mesafeyi (yaklaşık 55 bin kilometre) kat etmiş olacak! Volvo Ocean Race, spor uzmanlarına göre, dünyanın ‘gerçek manadaki en sert mücadelesi’. Yarışa katılan teknelerin uzunluğu 21 metre, yelken direği ile birlikte yüksekliği 30 metre. Bu yarış için özel olarak imal edilen ve şu ana kadar yapılmış en hızlı tekneler olma özelliğine sahip bu deniz araçları ve yarışmacılar üzerinde inanılmaz bir baskı var. Dünyanın tüm denizlerinde 24 saat ara vermeksizin yol alan ve 9 etaptan oluşan bu inanılmaz yarışı tamamlamaya çalışan ekipler, hem doğa ile mücadeleden hem de sürekli denizde aynı kişilerle bir arada olmaktan kaynaklanan psikolojik sorunlardan dolayı büyük gerilim yaşıyor, ara etaplarda çıktıkları limanlarda az da olsa kendilerine gelebiliyor. Ama en azından bu konuda şanslılar, zira karaya her adım attıklarında, Cape Town, Melbourne, Rio de Janerio, New York gibi hepsi birbirinden marka kentlerde soluklanma imkânı buluyorlar. Yarışmacıların her biri, denizcilik alanında hem eğitimli hem de deneyimli olsa da, bir evin oturma odası ya da mutfağının genişliğine sahip bir teknede, 8 ay boyunca dalgalarla boğuşmak, ABN Amro ekibinden Simon Fischer’in ifadesi ile, ‘tam bir kişilik testi’. Volvo Ocean Race’e katılmak için sadece botu inşa edip denize indirmek ve içine de birkaç deneyimli denizci koymak yetmiyor. Aynı zamanda yarışmacıların ve botların güvenliğini, sağlığını ve bakımını sürekli göz önünde bulundurmak için 24 saatlik bir yoğun çaba gerekiyor. Her ne kadar yarış, botlar arasındaki dakika farkları ile kazanılsa ya da kaybedilse de, kazananı asıl belirleyen, gereken hazırlıkların eksiksiz bir şekilde yarış öncesi ve esnasında yapılması. Daha önceki yarışlara katılanların çoğu, her defasında ‘bir daha asla’ dese de, her seferde eski yarışmacılara rastlanıyor. Pirates of the Caribbean (Karaip Korsanları) isimli ekibin kaptanı Paul Cayard, bu çelişkiyi ‘Bu, insanın hayatta yaşayabileceği en büyük yüzleşme ve heyecan!’ şeklinde izah ediyor. Yarış, eski ticaret yollarının rotasını takip ediyor ve sadece rüzgârla yol alınıyor. 9 etaplı yarışta 7 ayrı ana limanda mola veriliyor. Puanlama, botların her bir etabın sonundaki durumuna, birbirlerine göre konumlarına ve yarış rotası üzerindeki 5 ayrı noktayı geçiş zamanlarına göre yapılıyor. ABN AMRO Bank’ın sponsorluğunda yarışa katılan Abn Amro I ve Abn Amro II ekipleri, halen yarışın ilk iki sırasını paylaşıyor. Denizcilikte hissedilir bir ağırlığı olan Hollanda’dan iki ekibin ve onlarca yarışmacının katıldığı Volvo Ocean Race’te, ülkeler değil, büyük uluslararası firmaların destek verdiği, farklı milletlerden oluşan ekipler yarışıyor. Diğer ekiplerde de Hollandalı yarışmacılar bulunuyor. Yarışmanın sponsorları arasında Schenker, Wallenius Wilhelmsen, Thrane and Thrane, France Telecom, Inmarsat ve Volvo gibi, otomotiv, iletişim ve denizcilik devi firmalar bulunuyor. Dalgalarla yapılan bu uzun soluklu düellonun temel felsefesi çevre bilincini artırmak, doğal hayata dikkatleri çekmek, denizlerin insan yaşamı açısından önemini vurgulamak ve en önemlisi de kitlelere maceracılık ruhunu aşılamak olarak gösteriliyor. Denizde kaybolan yarışçılar bile oldu! 1972: İngiliz Whitbread şirketi ile yine İngiliz Kraliyet Donanma Yelken Kulübü, daha sonradan Volvo Ocean Race olarak isimlendirilecek, Whitbread Round the World Race isimli küresel bir yelken yarışına sponsor olmaya karar verdi. 1973-74: İlk yarış yapıldı. Değişik ebatta 17 tekne katıldı. 50 bin km süren bu ilk yarışı, 14 tekne tamamlayabildi. 3 yarışmacı denize düşerek kayboldu. 1977-78: Güvenlik önlemleri artırıldı. Tekne boyu 15 metre ile sınırlandırıldı. Bu kez 15 botun hepsi yarışı tamamladı. 1981-82: 29 bottan 21’i Güney Afrika ayağına vardıklarında fırtınadan zarar görmüş, biri de Angola hücumbotu tarafından casusluk gerekçesi ile alıkonulmuştu. 20 bot yarışı tamamladı. 1985-86: Dünya çapında yaşanan ekonomik sıkıntıdan dolayı katılımcı sayısı 29’dan 15’e düştü. 1989-90: Irkçı Güney Afrika rejimine yönelik baskılardan dolayı Cape Town yarış güzergâhından çıkarıldı. 6 yarışmacı denize düştü; ama kurtarıldı. Bir yarışmacı boğuldu. Botlardan biri alabora oldu, mürettebatı kurtarıldı. İlk kadın yarışmacıdan (Tracy Edwards) dolayı yarışa gösterilen ilgi arttı. 1993-94: Sürat, güvenlik ve performansı artırmak için ilk kez bu yarış için tasarlanan The Whitbread 60 (sonradan Volvo Ocean 60 olarak isimlendirildi) serisi botlar kullanılmaya başlandı. 1997-98: Rekabeti keskinleştirmek için katılımcı sayısı azaltıldı, yarış mesafesi artırıldı. TV yayınına, sürekli internet yayını da eklendi. Uydu teknolojisi ile yarışın her safhası dünyaya yansıtılmaya başlandı. Medyanın ilgisi arttı. 2001-02: Yarışın ana sponsoru Volvo oldu. Yarışa katılan ekipler ve mevcut sıralama Takımlar - Puan Abn Amro I - 52.5 Abn Amro II - 36.5 Pirates of the Caribbean - 31.5 Movistar - 31.0 Brasil I - 28.5 Ericsson Racing Team - 23.5 Brunel - 11.5 Diş fırçasından başka eşya almak yasak! Volvo Ocean Race, 30 bin millik etabı ile dünyanın en uzun okyanus yarışı. Her teknede farklı milletlerden 10-12 yarışmacı bulunuyor. Nöbetleşe görev yapıyorlar. Yarışa katılan 35 metrelik teknelerin ortalama ağırlığı 5 kişilik bir aile arabasından daha ağır değil. Teknelerde yatak, mutfak, sandalye, teyp ya da benzeri lüks yok. Sadece bir tane tuvalet var. Son sürat giderken bir balinaya çarpma ihtimali, yarışçıların en büyük korkusu ve karşılaşabilecekleri en büyük tehdit. Güney Pasifik’te ilerlerken yarışçıları bekleyen en büyük tehlike, bir buz dağına ya da buzdağından kopan parçacıklara çarpma ihtimali. Yarışçılar, ağırlık olmaması için yanlarına sadece bir diş fırçası alabiliyor. Sadece ayda bir kez banyo yapılabiliyor. Her bir ekibin yarış maliyeti 10 milyon dolara kadar çıkıyor. Etaplar 1. Etap: Vigo (İspanya)-Cape Town (G. Afrika) 2. Etap: Cape Town-Melbourne (Avustralya) 3. Etap: Melbourne-Wellington (Yeni Zelanda) 4. Etap: Wellington-Rio de Janeiro (Brezilya) 5. Etap: Rio de Janeiro-Baltimore (Amerika) 6. Etap: Annapolis -New York (Amerika) 7. Etap: New York-Portsmouth (İngiltere) 8. Etap: Portsmouth-Rotterdam (Hollanda) 9. Etap: Rotterdam-Göteborg (İsveç)0Kaynak:Ali ÇimenDenizHaber.Com 
Diğer Haberler
ÇOK OKUNANLAR
Tüm Hakları Saklıdır © 2004 Deniz Haber | İzinsiz ve kaynak gösterilmeden yayınlanamaz.
Tel : 0212 293 75 48 | Faks : 0212 293 75 49 | Haber Scripti: CM Bilişim