• BIST 103.490
  • Altın 195,414
  • Dolar 4,6845
  • Euro 5,4890
  • İstanbul 23 °C
  • Ankara 20 °C
  • İzmir 26 °C
  • Antalya 27 °C
  • Muğla 22 °C
  • Çanakkale 21 °C

Yunanistan’ın Ege’de VTS oyunu

Yunanistan’ın Ege’de VTS oyunu
Yunanistan Ege Denizindeki uluslararası sularda, tüm gemi trafiğini kontrol etmek için Midilli başta olmak üzere 9 adaya, Gemi Trafik Sistemi (VTS) kurmaya hazırlanıyor.
İt dalaşı, denizde başlayacakYunanistan Ege Denizi’ndeki gemi trafiğini kontrol etmek için adalara, Gemi Trafik Sistemi (VTS) kurmaya hazırlanıyor. VTS sisteminin kurulması ile birlikte Ege denizinin yüzde 90’ının kontrol altına alacak olan Yunanistan, bu sayede Ege’de üstünlük sağlamayı hedefliyor.Ege denizinde 9 adaya VTS sistemi kurmaya hazırlanan ve bu konuda ön çalışmaları tamamlayan Yunanistan, bu proje ile Ege’deki gemi trafiğini kendi kontrolüne almış olacak. Yunanistan’ın kurmaya başladığı VTS ağı ile; Ege Denizi’ndeki mevcut limanları ve yanaşma alanlarını da kontrol altına alacak. Yunanistan Ege’de belirlediği Limni, Midilli, Sakız, Sisam, İstanköy ve Rodos Adasına VTS kuleleri yerleştirerek, Ege’deki deniz ticaretini kendi inisiyatifinde tutacak.Bu projenin faaliyete geçirilmesi durumunda; Doğu Ege Adaları bölgesindeki deniz trafiği ile Ege Denizi'ne güneyden yapılabilecek tüm giriş ve çıkışlar Yunanistan tarafından izlenebilecek; barış, gerginlik ve harp şartlarında Ege Denizi ile bu denizdeki Türk limanlarındaki tüm deniz trafiği kontrol edilebilecek.Karar Brüksel’de alındı

Yunanistan Ege Denizi’ndeki VTS çalışmasını, Kasım-2005’de Brüksel’de yapılan Avrupa Deniz Emniyeti Ajansı’nın toplantısında kamuoyuna deklare etti.Avrupa Birliği; üye ülkelere denizde ve denizden kaynaklanabilecek tehditleri ve terörist faaliyetleri önleyebilmek ve deniz ortamını daha güvenli hale getirebilmek maksadıyla, yakın deniz havzasında seyreden gemilerin emniyeti ile deniz güvenliğini sağlamaya yönelik tedbirleri almasını istedi.Kasım 2005’de Brüksel’de yapılan, Avrupa Deniz Emniyeti Ajansı'nın toplantısında, AB üyesi devletlerce 2007 yılı sonuna kadar Otomatik Tanımlama Sistemlerinin, 2008 yılı sonuna kadar ise Gemi Trafik İzleme ve Bilgi Sistemlerinin hizmete sokularak birbirleri ile iletişim yapabilecek bir yapıya kavuşturulması kararı aldığı ortaya çıktı.

Bu toplantıda Yunanistan’ın Limni, Midilli, Sakız, Sisam, İstanköy ve Rodos'daki merkezleri de içerecek olan ve 9 Gemi Trafik Sistemi'nden (VTS) oluşacak bir ağın, 2007 yılı sonu itibariyle faal hale getirilmesinin planlandığını açıkladığı öğrenildi.Yunanistan’ın  planladığı merkezlerden altısı, Anadolu sahillerini kuzeyden güneye bir dizi halinde kapatan ve Ege Denizi kıyılarındaki mevcut Türk limanları ile yaklaşma sularını tümüyle kontrol edebilecek adalarda olacak.Bu projenin faaliyete geçirilmesi durumunda; Doğu Ege Adaları bölgesindeki deniz trafiği ile Ege Denizi'ne güneyden yapılabilecek tüm giriş ve çıkışlar Yunanistan tarafından izlenebilecek; barış, gerginlik ve harp şartlarında Ege Denizi ile bu denizdeki Türk limanlarındaki tüm deniz trafiği kontrol edilebilecek.Türkiye’nin Yunanistan’ın Ege’de VTS kurma çalışmalarına karşın Dışişleri Bakanlığı’nın Kıyı Emniyeti ve Gemi Kurtarma İşletmelerinden rapor istediği öğrenildi. AKŞAM Gazetesi’nin Dışişleri Bakanlığı’ndan bir üst düzey yetkiliden aldığı bilgiye göre, Genelkurmay Başkanlığı, Denizcilik Müsteşarlığı ve Kıyı Emniyeti ve Gemi Kurtarma İşletmeleri Genel Müdürlüğü’nden temsilcilerle bir komisyon kurulduğu ve Yunanistan’ın Ege’deki VTS oyununu bozmak için yeni bir proje üzerinde çalışmalara başlandığını ifade edildi.Türkiye, Ege’de Yunanistan üstünlüğünü kırmak için, İzmir ve Aliağa bölgesine VTS sistemi kurmak için çalışmalara başladı.R/V Posedion Gemisi Ege’de cirit atıyor

Yunanistan, kurulacak VTS sisteminin alanını belirlemek için Almanya’dan destek almaya başladı. Bunun için Yunan denizcilik makamları, Kiel Üniversitesi’ne ait Alman bandralı RV Poseidon araştırma gemisine Ege’de çalışma yapmasına izin verdi.İçinde yüksek teknolojili özel aygıtları olan ve alan taraması yapan Alman bandralı RV Poseidon gemisi son iki aydır, Güney Ege’de deniz tarama ve araştırma çalışmaları yaptığı uydu kayıtlarından ortaya çıktı.Kiel Üniversitesi'ne ait Alman bandralı RV Poseidon Gemisi uydudan geçen Radyo sinyallerine göre son iki aydır Güney Ege'de tarama çalışmaları yapıyor.
Türkiye’nin tarihi hatası

Ege'nin yaklaşık yüzde 75'i açık deniz oluşturuyor. Orta Ege'den Akdeniz'e 'serbest geçiş rejimine tabi iki su yolu mevcut.  Yunanistan 1931 yılında yayınlayıp 1975 yılına kadar gizli tuttuğu bir kanunla 3 mil olan karasularını, sivil havacılık ve hava polisliği amacıyla 10 mil olarak tespit etti. 1936 yılında ise tek taraflı bir tasarrufla karasularını 6 mile genişletirken açık deniz kesiminin üçte birini kendi egemenlik alanına kattı. Böylece açık deniz alanlarının oranı yüzde 50'ye indi. Türkiye batı su yolundaki 'serbest geçiş hakkı da kaybetmiş oldu. Türk karasularının genişliği 1964 yılına kadar 3 mildi. Türkiye özellikle Ege Denizi'ndeki durumu dikkate alarak ve tarihi bir hata yaparak, 1964 tarihli Karasuları Kanunu ile karasularının genişliğini 6 mil olarak belirleyerek, Yunan uygulamasını da hukukileştirdi.

Deniz Hukuku Sözleşmesi

Türkiye'nin taraf olmadığı 1982 Birleşmiş Milletler Deniz Hukuku Sözleşmesi'nin 1 Haziran 1995 tarihinde Yunan Parlamentosunda kabul edilmesiyle Yunanistan, Sözleşmenin akit devletlere karasularını 12 deniz miline kadar genişletme hakkı tanıyan 3'üncü madde hükmünü, uygun bir zamanda ve ulusal stratejisi çerçevesinde kullanacağını Yunan ve dünya kamuoyuna açıkladı. Böyle bir oldu bitti Lozan'ın hukuki statüsünü açıkca bozacak, Ege Denizi'ni bir Yunan gölü haline dönüştürerek, Türkiye'nin Ege Denizi'ndeki haklarının ve temel ulusal çıkarlarının gasp edilmesi anlamı taşıyor.

Diğer bir ifade ile iki küçük kapalı bölge dışında Ege Denizi'nin yaklaşık %80'i Yunanistan'ın egemenliğine geçeceğinden, Türkiye'nin batı kıyılarından denize çıkışı ile doğu su yolundaki serbest geçiş hakkının da kaybedilmiş olması nedeniyle Akdeniz'e geçişi engellenecek, Yunan karasularından zararsız geçiş yaparak Akdeniz'e çıkış mümkün olabilecek.

Bütün bunlara ilaveten Türkiye'nin, kıyıdaş devlet olarak, Lozan Barış Antlaşması yapıldığı zaman Ege'nin yaklaşık %75'lik kesimi üzerinde uluslararası hukukun yerleşmiş kuralları uyarınca sahip olduğu kıta sahanlığı hakları ortadan kaldırılacak, Ege kıta sahanlığının yaklaşık %90'ı Yunanistan'a ait olacak, aynı oranda münhasır ekonomik bölge hakları da Yunanistan'a devredilmiş olacak. Dolayısıyla Türkiye'nin denize yönelik ekonomik faaliyetleri başta olmak üzere bilimsel araştırma, balıkçılık, süngerçilik ve deniz turizmi büyük ölçüde kısıtlanacaktır.

Yunanistan'ın FIR getirisi

Yunanistan, FIR uygulamasına paralel olarak Ege Denizi'nin bütününde, ticari deniz trafiğini düzenlemeyi ve kontrol etmeyi planlıyor. AB üyesi devlet olmanın sağladığı imkanlardan azami istifade ve Türkiye'nin müzakere pozisyonunu istismar ederek, 2008 yılı sonuna kadar söz konusu stratejik projesini realize etmek istiyor. Özellikle karasularını 6 milin üzerine genişletip açık deniz alanlarının daralması ve egemenlik alanının genişlemesi ölçüsünde Yunanistan, trafik ayırım düzenleri tesis ederek, Ege'deki FIR uygulamasının yanında ticari deniz trafiğini düzenleyebilecek, çok önemli ölçüde askeri deniz trafiğini de kontrol edebilecek bir konuma gelecektir.

Kaynak: Recep CANPOLAT-Akşam GazetesiDenizHaber.Com
Diğer Haberler
ÇOK OKUNANLAR
Tüm Hakları Saklıdır © 2004 Deniz Haber | İzinsiz ve kaynak gösterilmeden yayınlanamaz.
Tel : 0212 293 75 48 | Faks : 0212 293 75 49 | Haber Scripti: CM Bilişim