Boğaz acenteliğinde yaşanan fiyat rekabeti gemi acentelerine sıkıntılı günler yaşatıyor. Kaliteli hizmet vermek için yatırım yaparak altyapısını oluşturmuş acenteler, yaşanan haksız rekabetten ülkenin ve denizcilik sektörünün maddi ve manevi zarar gördüğünü
belirtiyor. Denizcilik Müsteşarlığı ise çıkaracağı yeni yönetmelikle bu haksız rekabetin önüne geçmek istiyor. Acentelerin eğitim standartlarının da belirlendiği yönetmelikte, gemi acentelerini kurumsallaşmaya götürecek maddeler de bulunuyor.Gemi acenteleri ne diyor?Metro Gemi Acenteliği Genel Müdürü Kaptan Suat Aka: Fiyat rekabeti acenteleri zor durumda bırakıyor

Denizcilik Müsteşarlığının hazırladığı ve kısa bir süre sonra yayınlanacak olan 'Gemi Acenteleri Hizmet Yönet-meligi'nin, eksiklikleri çok büyük oranda gidereceğini vurgulayan Aka, iyi hazırlanmış bir yönetmeliğin, acenteliğin işleyişini, eğitim standartlarını belirleyerek, kurumsallaşmasını sağlayacağını açıkladı. Ancak acenteliğin sıkıntılarının yönetmelikle bitmediğini ve denizcilikle ilişkili olan gümrük, sahil sıhhiye, limanlar, çevre koruma, deniz müsteşarlığı gibi idari kurumların işleyişinin de hizmeti etkilediğini belirten Aka, her kurumun acenteyi sorumlu tuttuğunu ve muhatap saydığından yakındı. Suat Aka, acentelerin görev ve sorumluluklarının bu kurumlar nezdinde de iyice belirlenmesi ve düzenlemesi gerektiğinin altını çizdi. Son olarak acentelik tarifelerine değinen Kaptan Suat Aka şunları söyledi: "Ülkemiz ile yurtdışındaki acentelik hizmet tarifeleri arasında büyük farklar var. Türkiye'deki pilotaj ve rö-morkaj gibi hizmet ücretleri hatta fener ücretleri dünya standartlarında iken, acentelik hizmetleri tarifesi üçüncü dünya ülkelerinin bile daha gerisinde. Türk acentelerin emeği hizmeti çok ucuza gidiyor. Yaklaşık olarak 2000 Net Tonajındaki (NT) bir kuru yük gemisinin ülkemizdeki herhangi bir limanda acentelik hizmet tarifesi 750 dolar. Aynı geminin İtalya'da ödediği acentelik ücreti 3600 dolar, Romanya'da 1500 Avro, Yunanistan'da 2500 dolar, Cezayir'de ise 1250 dolar. Bu hizmet tarifelerini çağdaş bir seviyeye getirmeliyiz. Ayrıca Avrupa'daki acentelere indirim yap diyemiyorsunuz çünkü oradaki yasalar ve mevzuat firmaların fiyat rekabeti yapmalarını engelliyor."Martı Group Yönetim Kurulu Başkanı Rıfat Karakimseli: Boğazdaki beklemeleri izahta zorlanıyoruz

COSCO Grubu yatırım için geliyor25 senedir denizcilik sektöründe hizmet veren Martı Group, konteyner operasyonunda geçen yıl 50 bin teu'luk kapasiteye ulaştı ve bu yıl sonu da bu rakamı aşmayı hedefliyor. Martı Group'un yatırımları hakkında bilgi veren Rıfat Karakimseli, "Önümüzdeki ilk yatırımımız çok yakında Am-barlfda 15 dönüm arazi üzerine açacağımız bir konteyner deposu var.Cosco, Shipping Corporation of India, Admiral Container İme ve Black Sea Shipping Service'in Türkiye'deki yetkili acentesiyîz. Önümüzdeki hatta Cosco grubun yönetim kuruluyla beraber ikinci başkanı geliyor. 21 Eylül'de de Cosco Group'un başkanı gelecek. Türkiye ekonomisi ve ticareti hakkında bilgi vereceğiz, buraya yatırım yapmaları için uğraş vereceğiz. Son zamanlarda Uzakdoğu'dan Türkiye'ye olumlu bir ilgi başladı'diye konuştu.
Vapur Donatanları ve Acenteleri Derneği Başkanı Ruhi Duman:Gemi acenteleri. Türk denizciliğinin saygınlığını korumalı

iktisadi, sosyal ve kültürel hayatımızı güçlendiren, iktisadi faaliyetlerimizi çeşitlendirip, her alanda yapılan üretimin dünya pazarlarına bu ürünlerin mübadelesine, pazarlan-masına, dağıtım ve tüketim sürecinde kolayca taşınması ihtiyacını gideren gemi acenteleri, iktisadi kalkınmamıza hareketlilik kazandırmaktadır. Denizlerimiz ve deniz kaynaklarımız ile tarım, sanayi, ticaret,
hizmetler, ulaştırma ve diğerleri bir bütün olarak iktisadi hayatımızda "milli güç" oluşturmaktadır. Bu gücü, hayat tarzımızın bir parçası durumuna getirerek, iktisadi, sosyal, kültürel faaliyetlerimizin ve iktisadi kalkınmamızın itici kuvvet niteliğine kavuşturması, birlik ve bütünlük içinde her denizcinin ve denize gönül verenlerin görevleri içerisinde yer almalıdır.
Erk Denizcilik Acente Müdürü Fazıl Deniz:Büyük acenteler fiyat ihalesine giriyorBelirlenen acentelik hizmet tarifesinin ülke koşullarına göre uygun olduğunu söyleyen Erk Denizcilik Acente Müdürü Fazıl Deniz, bazı acentelerin etik davranma-yarak haksız rekabet oluşturduğunu ve acentelik hizmet kalitesinin olumsuz etkilendiğini vurguladı. Deniz, bazı büyük acentelerin ise ihale ile fiyat indirimine gittiğinin altını çizdi. Sanayi ve Ticaret Bakanlığı'nın belirlemiş olduğu Acentelik hizmet tarifesinin Türkiye şartlarına göre uygun olduğunu belirten Deniz, Avrupa'da aynı tarifelerin çok yüksek olduğunu ancak yinede fiyat düşmediklerine dikkat çekti. Bütün acentelerin bu tarifeye uyması gerektiğini aktaran Deniz, "Bir kişi uyanıklığa kaçtığı zaman bunun arkası maalesef geliyor. Bu firmaların başka bir şeyden kar etmedikleri sürece zarar etmekten başka şansları yok. Gemi geldikçe kumanyası, personel değişimi gibi başka işlerden kar yaparım diye düşününce fiyat kırıyorlar. İnsanlar kendi bindikleri dalı keserlerse, sııfıra yakın tarife uygularlarsa işin içine hileler girmek zorunda. İndirim uyguluyorlar ama faturaları tarife üzerinden kesiyorlar. Bu zararları da bîr şekilde çıkarmak zorundalar" dedi. Çanta elinde acentelik hizmeti verenlerin dışında bazı büyük acentelerin de fiyat indirimine gittiğim vurgulayan Deniz, şunları söyledi: "Bu büyük firmalar indirimi ihaleye girerek yapıyor. Örneğin bir armatörün ayda 30 gemisi Karadeniz'e girip çıkıyor, bu armatör bu acentelere bunu ihale ediyor ve işi en ucuza yapana veriyor. Bunu sıfıra yapanı da biliyorum. Soruyoruz nasıl olacak bu diye. Bu gemi sahibi yüksüz kalınca benden yük isteyecek, kumanyası, personel değişimi, parça tedariki gibi işlerden kar yaparım diyor. Bu etik değil, ama yapabileceğimiz bir şey yok. Avrupa'da 250ü dolar dendiği zaman bir indirim yapın diyorsunuz 2400 olsun diyor. Çünkü başka bir acentenin bu fiyatı vermeyeceğini biliyor. Maalesef ekmeğini yediği sektöre saygısızlık ediyorlar.(Haber: DÜNYA PERŞEMBE ROTASI)