• BIST 97.988
  • Altın 242,195
  • Dolar 6,2610
  • Euro 7,3524
  • İstanbul 21 °C
  • Ankara 17 °C
  • İzmir 21 °C
  • Antalya 22 °C
  • Muğla 19 °C
  • Çanakkale 18 °C

Aliağa’da 6 ayda 104 gemi söküldü

Aliağa’da 6 ayda 104 gemi söküldü
Ekonomiye 10 milyar doların üstünde katkı sağladığı belirtilen Aliağa’da yılın ilk yarısındaki düşüş şaşırttı. 104 geminin söküldüğü tesiste hurda sac satışı da 189 milyon dolara geriledi.

Bugüne kadar sökülen gemilerden ekonomiye 10 milyar doların üstünde katkı sağladığı belirtilen Aliağa’da yılın ilk yarısındaki düşüş şaşırttı. 104 geminin söküldüğü tesiste hurda sac satışı da 189 milyon dolara geriledi.
Geçen yıl yüzde 100 kapasiteye ulaşan Aliağa gemi geri dönüşüm tesislerinde, yılın ilk yarısında bir önceki yıla göre daha az gemi söküldü. Dünya genelinde gemi sökümüne talebin artmasına karşın Aliağa’da düşmesi dikkat çekti. Tesislere daha büyük gemilerin geldiği vurgulandı.

Geçtiğimiz yılın ilk yarısında 174 gemi sökümü gerçekleştiren Aliağa Gemi Geri Dönüşüm Bölgesi, 2013’ün ilk yarısında ise 104 gemi söktü. Aynı dönemde tonaj olarak gerçekleşen söküm miktarı ise 2012’nin ilk yarısındaki 511 bin tona karşılık, bu yılın 6 ayında 377 bin ton olarak gerçekleşti. Buna göre Haziran 2012 itibariyle Aliağa Gemi Geri Dönüşüm Bölgesi’nden 250 milyon dolarlık hurda saç satışı gerçekleşirken, 2013’ün ilk yarısında rakam 189 milyon dolara düştü. Gemi Geri Dönüşümcüler Derneği(GEMİSANDER) yetkilileri, geçtiğimiz yılın ilk yarısıyla karşılaştırıldığında, bu yıl bölgeye daha büyük gemilerin söküm için geldiğini belirtiyor.

Bölge yetkilileri Aliağa’ya söküm için gemilerin Yunanistan, İtalya, İngiltere, İspanya, Hollanda, Fransa, Arnavutluk, Mısır, Cezayir, Libya, Rusya, Ukrayna ve Hırvatistan gibi Avrupa ülkelerinden yoğun olarak geldiğini belirtirken, 2013’te yılsonu itibariyle toplam 600 bin ton civarında hurda hammaddesi sağlamayı hedefliyor.

Ekonomiye katkısı 10 milyar dolar

Zaman zaman asbestli gemi söküldüğü için gazetelere haber olsa da, Aliağa'daki gemi söküm tesisleri, Uluslararası Denizcilik Örgütü'ne göre dünyanın en çevreci gemi söküm sahası. Hatta IMO, gemi geri dönüşüm sektörünü gerekli standartları sağlaması halinde 'yeşil endüstri' olarak kabul ediyor. Çünkü demir cevherinin doğadan çıkarılması, eritilmesi ve haddelenmesi ile karşılaştırıldığında sökümden çelik elde etmek, enerji ve maliyet avantajı sağladığı gibi daha az çevre kirliliği yarattığı iddia ediliyor. Ekonominin ekonomiye sağladığı katma değer ise diğer bir kazanım. Deniz Ticaret Odası İzmir Şubesi Başkanı Yusuf Öztürk'e göre, Aliağa'da bugüne kadar geri dönüşümü sağlanan gemilerden ekonomiye 10 milyar dolarlık katkı sağlandı. Çünkü Aliağa'da yılda 300 civarında gemi sökülüyor. Özellikle son beş yılda gemi sökümüne talep arttı ve daha da artacağa benziyor. Çünkü çok yakıt tüketen gemiler yerini ekonomik gemilere bırakıyor.

AB hurda teşviğini gündeme aldı

Avrupa Parlamentosu, Avrupa Komisyonu’nu, 2015 yılı sonuna kadar emniyetli ve çevreye duyarlı gemi geri dönüşümüne olanak sağlayacak teşvik temelli bir plan için yasa önerisi hazırlamaya davet etti. Hatta Avrupa Parlamentosu, AB bayraklı gemilerin IMO tarafından onaylı söküm tesislerinde sökülmesi için yönetmelik hazırlardı. Bu yönetmelik yayımlanırsa IMO tarafından onaylı Aliağa'nın rolü artacaktır.

İlave kapasite ihtiyacı var

Yaklaşık 5 yıldır denizcilik piyasalarında devam eden ekonomik kriz, gemi sökümüne talebi artırdı. Bu nedenle Aliağa geçen yıl yüzde 100'lük bir kapasiteye ulaştı. Adet bazında bir öneki yıla göre daha az gemi sökülse de tonaj olarak bir rekora imza atıldı. 2011'de 341 gemi sökülürken, 2012'de 281 gemi söküldü. Aynı dönemde 653 bin ton gemi sökümü gerçekleştiren tesislerde geçen yıl 927 bin ton gemi sökümü gerçekleşti.

Sektörün 2012 geliri yarım milyar dolar

Deniz Ticaret Odası'nın sektör raporuna göre, geçen yıl sökülen gemilerden elde edilen sac ve hurda satışından yaklaşık 500 milyon dolar gelir elde edildi. Bölgedeki artan iş talebinin istihdama da etkisi büyük oldu. Bölgedeki 21 tesiste 2005 yılında 350 kişi çalışırken yılın ilk çeyreğinde istihdam bin 600'ün üstüne çıktı. Firmaların işlerini yaptırdıkları müteahhit, taşeron, nakliyeciler ve diğer yardımcı hizmetler ile yan sanayide çalışan personel de dahil edildiğinde ise istihdam sayısı 8 bin 500'ü buluyor.

www.DenizHaber.Com.tr

UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.
Yorumlar
atilla
19 Aralık 2013 Perşembe 18:51
ka
Yılın ilk yarısında düşüşten bahsedilmiş gemi kalmadı ki kimsede :) Ekonomiye 10 milyar dolar katkıdan bahsediliyor. Peki armatöründen, çalışanına ve hizmet sektöründe bulunup bu gemiler aracılığıyla para kazanan onca insana kadar bu sökümlerin kaç milyar dolar zarar verdiğini bilen var mı acaba? Hurdaya giden gemilerin yerine yenileri konulabiliyor mu? Uzun vadede, ancak benim buradan yazarak yaptığım tıraş kadar yararı olacaktır o gemilerden üretilen jiletlerle yapılan tıraşın. Kim bilir belki uzun vadede iş görüşmelerimizde temiz,kılsız yüzümüz sayesinde farklı sektörlerde farklı işler de bulabiliriz.
78.171.215.209
arda şahin
15 Temmuz 2013 Pazartesi 01:03
kerizmi
büyük tonajlı gemisi olan ,armatör kerizmi!!uzakdoğuda 400 usd olan hurda fiatları ,burada 250 usd ,zorda kalmazsa aliağa getirmez
78.181.9.242
Diğer Haberler
ÇOK OKUNANLAR
Tüm Hakları Saklıdır © 2004 Deniz Haber | İzinsiz ve kaynak gösterilmeden yayınlanamaz.
Tel : 0212 293 75 48 | Faks : 0212 293 75 49 | Haber Scripti: CM Bilişim