• BIST 95.057
  • Altın 192,942
  • Dolar 4,7313
  • Euro 5,4902
  • İstanbul 30 °C
  • Ankara 25 °C
  • İzmir 29 °C
  • Antalya 27 °C
  • Muğla 28 °C
  • Çanakkale 22 °C

Bakanlık, sektöre işbirliği teklif etti

Bakanlık, sektöre işbirliği teklif etti
UDHB Müsteşar Yardımcısı Suat Hayri Aka, 10 yıl içinde iç taşımacılık yapan motorlar dahil deniz ticaret filosunun uluslararası standartlara tam uyumlu hale getirileceğini açıkladı.

Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı Müsteşar Yardımcısı Suat Hayri Aka, 10 yıl içinde iç taşımacılık yapan motorlar dahil deniz ticaret filosunun uluslararası standartlara tam uyumlu hale getirileceğini açıkladı.

Denizcilik öğrencilerinin pratik eğitimlerini ve kısa dönem stajlarını yapabileceği ortak kullanıma açık bir eğitim gemisinin hayata geçirilebileceğini söyleyen Aka, "Deniz Ticaret Odası, vakıflar ve sektörel sivil toplum örgütlerinin, devlete yük olmayacak bir işletim sistemi geliştirmesi halinde eğitim gemisini hayata geçirebiliriz. Böylelikle üniversitelerin ortak kullanabileceği bir eğitim gemisini devletin kaynaklarıyla inşa ettirebiliriz. Sektör ve üniversitelerin vakıfları bu süreçte önemli rol alabilir" diyerek sektörü işbirliğine davet etti.

Kabotaj filosu çevreci sisteme dönmek zorunda

Bakanlığın önem verdiği konuların başında kabotaj filosunun yenilenmesi geldiğini ifade eden Suat Aka, piyasa koşullarını dikkate alarak bir çalışma yürüttüklerini belirterek şöyle devam etti: "Hedefimiz 2023 vizyonu çerçevesinde özellikle gemi inşa methodu ve teknik yapısıyla uluslararası standartlara uyum sağlamayan gemilerin, 10 yıllık süreç içinde yenilenmesi ve piyasanın da buna göre düzenlenmesi. Bunu sağlayabilirsek Cumhuriyetin 100. yılında kabotajda çalışan gemiler can ve emniyet kurallar çerçevesinde uluslararası standartlara sahip hale gelmiş olacak. Bu süre zarfında kabotajda çalışan feribotlar, motorlar, ro-ro ve ikmal gemileri gibi ticaret filosunu uluslararası kurallara tam uyumlu hale getireceğiz. Bazen eski gemiyi dönüştürmek yenisini yaptırmaktan daha pahalı olabiliyor. Müteşebbisler o zaman da günün koşullarına göre enerji verimliliğine sahip gemileri yaptıracaklardır. Sektör çevreci gemilere ve sistemlere geçmek zorunda kalacak."

'Dünyadaki açığı giderebiliriz'

Türkiye'de adeta bir denizcilik eğitim seferberliğinin başlatıldığını ve yeni denizcilik okullarının açıldığını hatırlatan Suat Hayri Aka, ciddi işler yapılırken kalitenin de oluşturulması gerektiğini belirterek şunları söyledi: "Eğer eğitim kalitesini sağlayamazsak bu kadar çok sayıda deniz eğitim kurumu oluşturmanın veya gemiadamı yetiştirmenin anlamı kalmaz. Deniz eğitiminde kaliteyi artırmaya yönelik kuralları çok ciddi bir şekilde uygulayacağız. Okulların ve özel kursların staj sorunlarını ve öğretmen ihtiyaçlarını denetleyip tespit ediyoruz. Fakat denizcilik okulları farklı kurumlara bağlı. Üniversiteler YÖK'ün, liseler ve özel kurslar Milli Eğitim Bakanlığı'nın çatısı altında. Bu kuruluşların da aynı ciddiyette takip etmesi gerektiğine inanıyoruz ve gerekli iş birliklerini yürütüyoruz. Dünyada çok ciddi gemiadamı açığı var. Standartları yükseltebilirsek bu açığı kapatabiliriz. Bakanlığımızdaki uzman arkadaşlarımızın denizcilik okullarında ders vermelerini kolaylaştırarak destek vermeye çalışıyoruz. Öğrencilerin stajı konusunda da ilgili kurumlara ve şirketlere de bir takım çözüm önerilerinde bulunduk."

KILAVUZLUK VE RÖMORKAJ'DA SON RÖTUŞLAR YAPILIYOR

Müsteşar Yardımcısı Kaptan Suat Hayri Aka ile röportajımız sırasında, sektörün en çok merak ettiği konulardan biri olan Pilotaj ve Römorkaj Yönetmeliğini de sorduk. Bu yönetmeliğin yıllardır çıkarılmamasının nedeni siyasi mi sorusuna, Aka şu cevabı verdi: "Hayır siyasi değil, sektörün bakışı ile idarenin bakışı arasındaki farklılıktan kaynaklanıyor. Daha çok önceliklendirme düzeyinin farklılığından kaynaklanıyor. Kılavuzluk, uzun yıllar Devlet tarafından verilmiş, sonra bazı kamu kurumları bu konuda yetkilendirilmiş. Özelleştirme süreci başlayınca bazı özel şirketlere de bu imtiyaz verilmiş. Bir düzenleme ihtiyacı yok mu derseniz yok diyemeyiz ama aciliyet teşkil etmiyor. Fakat yönetmelik üzerinde çalışıyoruz. Çalışırken gelişmiş denizci ülkeler bu sorunu nasıl çözmüş diye de baktık. Çok farklı uygulamalar var.  Biz, kılavuzluğun özelikle kamu hizmeti niteliğinde bir hizmet olduğunu düşünüyoruz. Onu güvence altına alacak bir düzenleme yapacağız. Bu, özel sektör bu hizmeti veremeyecek anlamına gelmesin. Zaten bu hizmeti veren şirketler var ve kazanılmış haklar var. Römorkör hizmetleri özel şirketlerin vereceği türden de bir çalışma yapılıyor. Türkiye'de hangi alanlarda ne kadar ihtiyaç var bunun çalışması yapılıyor. Son şekline getirilip kamuoyu ile paylaşacağız."

Kaynak: Dünya Gazetesi

www.DenizHaber.Com.tr

UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.
Yorumlar
T.C.Müh.Kaptan Refik Akdoğan
29 Temmuz 2013 Pazartesi 14:48
Okul gemisi
Batılı ülkelerde okul gemileri vardır. Ne işe yaradığını sizin gibilere defalarca anlattım. Söyleminizde açıklamalarımı peşin peşişn anlamayacağınız anlaşılıyor. Burada hiç kimse hamasi boş laf etmiyor. İçimizde sönmek bilmeyen meslek aşkı ndeniyle mesleğimize hizmet etmeye çalışıyoruz. Sizin de mesleğin gelişmesi için düşünceleriniz varsa dinleyelim. Okul gemisi yerine ticaret gemilerinde çalışmak yeterlidir diyorsanız açıklamalar yapınız. Zaten şimdi öyle yapılıyor. Gemi bulmanın zorluğu yanında kimin yanına düştüğün, bildikleri ne derece doğru olduğu bilnmeyen zabitler yarar yerine zarar da verebilir. Halbuki okul gemisinde öğretmenler nezaretinde seyir yapılacağından güverte ve makine zabit adaylarının iyi yetişmeleri mümkündür. Bazı ticaret gemilerinde uygun olmayan davranışların körpe zabit adaylarını atkileyebileceğini de untmayalım. Kaldı ki öğrenmek isteyen stajyere sorduğu soruya zabitin zaman ayırması mümkün de olmayabilir. Ayrıca verdiği cevabın ne kadar doğru olduğu da tartışma konusu olabilir. Bazı ticaret gemileri sahipleri kamara ve kumanya nedeniyle öğrencileri kolay kolay kabul etmedikleri gibi bir kaza halinde kimin sorumlu olduğu da öğrenciyi gemiye almamak için neden olarak öne sürüldüğü de görülmektedir. Ayrıca şunu saöylemeliyim ki denizciler klibar insanlardır. Biribirlerini bir ailenin üyesi olarak görürler. Kaba ifadeler sahibine aittir. Allah yardımcınız olsun. www.refikakdogan.com
24.133.110.255
x
28 Temmuz 2013 Pazar 11:17
y
Okul gemisi ne işe yarar? Dünyada denizcilik alanında hatırı sayılır ülkelerin hangilerinde var? Maksat denizciliği öğrenmekse, piyasada sivil gemi çok.
176.42.174.192
pinokyo
27 Temmuz 2013 Cumartesi 16:09
ziya
işiniz gücünüz içi boş kof hamasi laflar...kimi örnek alıyorlarsa artık.
176.41.113.172
T.C.Müh.Kaptan Refik Akdoğan
27 Temmuz 2013 Cumartesi 14:32
Okul gemisi
Sayın Aka'nın okul gemisi hakkıknda söylediklerini atlamışım. Okul gemisi sorunu sivil denizcilik eğitimi için çok önemlidir.Bu satırların yazarı 1947-48n yıllarında Yüksek Denizicilik okulunda son senesini Hamit Naci Okul gemisi ile bütün Türkiye sahillerini gezdikten sonra Süveyş'e kadar da gitmiştir. Ayrıca Ertuğrul ve Söğütlü okul gemileriyle de Marmara'da seyir ve Yıldız kotrasıyla da yelken seyri uyapmıştır. Ülkemizdeki şartlar altında sivil denizcilk Eğitimi için gerekli olan açık deniz okul gemisini kesinlikle devlet yaptırmalı ve devlet işletmelidir. Devlete yük olmadan okul gemisi çalıştırılamaz. Devlet bu yükü sırtlanmalıdır ki bütün sivil denizcilik okullarının okul gemisi ihtiyacı karşılanabilsin. Sivil toplum kuruluşlarının ve okulların bu yükü kaldırmaları olanaksızdır. Sayın Suat Hayri Aka öyle bir şart ileri sürüyor ki okul gemisi projesi doğmadan ölüyor. Lütfen şark kurnazlığı yaparak ipe un sermeyelim. Okul gemisi işi vakıfların, STK' larının işi değildir. İMO'da bunlar değil T.C. devleti vardır. Ayrıca sivil denizcilik eğitim kuruluşları ayrı ayrı yerlere bağlı olsalar da hepsi T.C Hükümetinin kontrolu altındadırlar. Onların eğitimlerini UDHB rahatlıkla denetleyebilir ve yön verebilir. Lütfen soroumlulukları başkasına yüklemeyelim. Allah selamet versin. www.refikakdogan.com
24.133.110.255
Diğer Haberler
ÇOK OKUNANLAR
Tüm Hakları Saklıdır © 2004 Deniz Haber | İzinsiz ve kaynak gösterilmeden yayınlanamaz.
Tel : 0212 293 75 48 | Faks : 0212 293 75 49 | Haber Scripti: CM Bilişim