• BIST 90.186
  • Altın 232,762
  • Dolar 6,1028
  • Euro 6,9689
  • İstanbul 24 °C
  • Ankara 20 °C
  • İzmir 29 °C
  • Antalya 27 °C
  • Muğla 23 °C
  • Çanakkale 24 °C

Boğazımızda "yaşlı gemi" tehdidi

Boğazımızda "yaşlı gemi" tehdidi
Dünyanın en tehlikeli su yollarından biri olarak kabul edilen Boğazlar'daki akıntılar ve dar bölgeler kaza riskini artırıyor. Türk Boğazları, "yaşlı gemi" tehlikesi yaşıyor.
Türk Boğazları dünyanın en tehlikeli ticari su yollarından biri olarak kabul ediliyor. Akıntılar ve bazı dar bölgeler, kaza riskini artırıyor. Kıyı Emniyeti ve Gemi Kurtarma İşletmeleri Genel Müdürlüğü verilerine göre, İstanbul Boğazı'ndan geçtiğimiz yıl 350 milyon ton yük geçti. Bunun 143 milyon tonu ise petrol ve gaz gibi tehlikeli maddeler. Bu yükleri de toplam 54 bin gemi taşıdı. Tehlikeli madde transferinde kullanılan gemi sayısı 10 bin 27 olarak gerçekleşti. Şimdiye kadar birçok kazanın yaşandığı ve çoğunun da atlatıldığı Boğazlar, 'yaşlı gemi' tehlikesi yaşıyor. İstanbul Boğazı'ndan geçen gemilerin yaş ortalaması 23,3. Halbuki, 10 yaşından sonra gemiler sorun yaşamaya ve tehlike arz etmeye başlıyor. Öte yandan istatistiklere bakıldığında, 40 yaş üzeri gemilerin bile Türk Boğazlarını kullandığı gözüküyor. 2005'te 40-45 yaş arası 6 gemi Türk sularından geçti. Fakat hepsi sorun yaşadı. 2'si kaza yaparken, 4'ü de Boğaz trafiğini ve seyir güvenliğini tehlikeye atacak kural ihlallerinde bulundu. Ayrıca, 20-25 yaş arasındaki 13 gemi kaza geçirdi, 24 tanesi de arıza yaptı. Bu kadar yaşlı ve bakımsız gemilerin Türk karasularını kullanması, yetkilileri endişelendiriyor. Denizcilik Müsteşarlığı yöneticileri, yaptıkları ikili görüşmelerde Boğazları kullanan ülkeleri, gemilerinin bakımının tam yapılması konusunda sürekli uyarıyor. Kıyı Emniyeti Genel Müdürü Kaptan Salih Orakcı, Montrö Sözleşmesi'ne göre, kaptanların beyanlarını esas almak zorunda olduklarını belirterek, "Geçtiğimiz aylarda, yabancı bir gemi geçiş izni istedi. Güvenlik ve donanım açısından herhangi bir eksiği olmadığını bildirdi. Daha sonra aynı gemi karaya oturdu. Gidip inceleme yaptığımızda, geminin radarının bile bozuk olduğunu tespit ettik. Avrupa ülkelerinin limanlarına kabul etmeyeceği gemiler, Boğazlardan geçiyor." diyor. Yaşı ilerlemiş gemilerin kendi ülke limanlarından ayrılmadan önce denetimlerinin sıkı bir şekilde yapılması gerektiğinin altını çizen Orakcı, aksi takdirde istenmeyen durumlar yaşanabileceğini işaret ediyor. Orakcı, muhtemel bir kazanın dünya ekonomisine vereceği zararın da üzerinde duruyor. Boğaz'ın bir hafta bile kapalı kalmasının, bu sulardan geçen yıllık petrol miktarını azaltabileceğini vurguluyor. Özellikle 10 yaşını aşmış gemilerin kendi ülke limanlarından çıkarken, işin uzmanlarınca çok iyi denetlenmesi gerektiğini kaydeden Orakcı, "Denizcilikte, 'Gemi limanda batar' diye bir tabir vardır. Bu yüzden, gemiler yolculuğa çıkmadan önce çok sıkı bir şekilde kontrolden geçirilmeli" diye konuşuyor. DenizHaber.Com
Diğer Haberler
ÇOK OKUNANLAR
Tüm Hakları Saklıdır © 2004 Deniz Haber | İzinsiz ve kaynak gösterilmeden yayınlanamaz.
Tel : 0212 293 75 48 | Faks : 0212 293 75 49 | Haber Scripti: CM Bilişim