• BIST 95.852
  • Altın 190,917
  • Dolar 4,6622
  • Euro 5,4311
  • İstanbul 23 °C
  • Ankara 19 °C
  • İzmir 24 °C
  • Antalya 29 °C
  • Muğla 20 °C
  • Çanakkale 20 °C

Boğazlarda "Altın-Frank" dönemi başlıyor

Boğazlarda "Altın-Frank" dönemi başlıyor
Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanı Taner Yıldız, boğaz geçişlerinde Türkiye'nin Montrö Anlaşması'ndan kaynaklanan ve 'altın frank' olarak adlandırılan yüksek geçiş ücreti hakkını kullanabileceğini açıkladı.

Boğaz geçişlerinde altın frank uygulanacak

Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanı Taner Yıldız, boğaz geçişlerinde Türkiye'nin Montrö Anlaşması'ndan kaynaklanan ve 'altın frank' olarak adlandırılan yüksek geçiş ücreti hakkını kullanabileceğini açıkladı.

Enerji Bakanı Taner Yıldız, altın frank (boğazlarda yüksek geçiş ücreti hakkı) uygulamasına değinerek, "Bunun kullanılmasını temenni etmiyoruz ancak zorda kaldığımız takdirde bunu gündeme getirebiliriz" dedi.

BOĞAZLARDAN GEÇİŞ KONUSU

Boğazlardan geçişe ilişkin bir başka soru üzerine de Boğazlarla alakalı Montrö Anlaşmasının yükümlülüklerini yerine getirmeye hazır olduklarını, boğazlardan geçişin bir gönüllülük ilkesine dayandığını belirten Yıldız, Montrö Boğazlar Sözleşmesi'nden kaynaklanan ve "altın frank" olarak adlandırılan yüksek geçiş ücreti hakkına dönük bir maddenin de bulunduğunu, bu uygulamanın önemli bir geçiş ücreti bariyeri oluşturduğunu söyledi. Yıldız, bunun kullanılmasını ve bu rakama başvurulmasını temenni etmediklerini, ancak zorda kaldıkları takdirde bunu gündeme getirebileceklerini söyledi. Altın frank uygulamasının nasıl bir getiri sağlayacağının sorulması üzerine de bu uygulamanın bir takım komplikasyonları, yan tesirleri bulunduğunu, çünkü boğazlardan geçiş ücretlerini ciddi oranda artırdığını ifade etti.

İstanbul’u hukuki ve uluslararası haklardan kaynaklanan gerekçelerle hiç bir şekilde riske atamayacaklarını belirten Yıldız, şöyle devam etti:

"Montrö Antlaşması 1936 yılında şunu söyler (buradan geçmek isteyen herhangi bir uluslararası taşımacılık, buradan geçer). Biz bu anlaşmaya sadığız ve bağlıyız, ama Montrö’nün diğer maddelerine baktığımız zaman orada Türkiye’ye sağlanan bazı haklar var, bu dikkatle uygulanması gereken Ulaştırma, Dışişleri ve Çevre Bakanlıklarımızın beraber yürüttüğü bir koordinasyonla uygulamaya geçecek bir kalemdir. Dikkatli kullanılması gereken bir argümandır."

Boğazlardan geçişte ücretlerin artırılmasının Türkiye’yi rahatlatacağına, ancak taşımacılık ve üretim yapan bazı firmaların maliyetlerini artıracağına dikkati çeken Yıldız, "Biz öyle bir optimum nokta bulmalıyız ki hem tarihi hem doğal güzellikleriyle İstanbul riske edilmemeli" dedi. Gittikçe artan petrol arama faaliyetleriyle birlikte geçişlerin de arttığına işaret eden Yıldız, örneğin BTC petrol hattıyla bugüne kadar taşınan petrol miktarının 1 milyar varili geçtiğini, bu hat yapılmamış olsaydı, bunların hepsinin boğazdan geçeceğini söyledi. Bu konuyu konuşuyor olmalarının nedenini boğazlar konusunda hassasiyetlerinin son noktaya gelmesi olduğunu ifade eden Yıldız, "O yüzden alternatif çözümleri sunarak, ne geçişleri sıkıntıya sokacak ne de İstanbul’un, Çanakkale’nin güzelliklerini sıkıntıya sokacak bir durum oluşmamalıdır" dedi. Şu anda Boğazlardan yılda 150 milyon ton petrol geçtiğini ve 150 milyon dolar gelir elde edildiğini anlatan Yıldız, günde ortalama 18 büyük tanker geçişi olan boğazlarda kaza tehlikesi ile karşı karşıya kalmayı istemediklerini belirtti.

TPAO’NUN ÖZELLEŞTİRİLMESİ

Yıldız, bir başka soru üzerine de TPAO’nun özelleştirilmesine ilişkin hazırlıkların önemli bir noktaya geldiğini bildirdi. TPAO’nun daha özerk ve insan kaynakları açısından daha farklı kabiliyetlerini ortaya koyabilecek bir yapıyı sağlaması gerektiğini belirten Yıldız, TPAO’nun gerek yurtiçinde, yurtdışında gerekse Karadeniz’de yaptığı çalışmalarla önemli bir aktör olduğunu söyledi.

Karadeniz’deki arama çalışmalarına da değinen Yıldız, Exxonmobil’in Karadeniz’deki aramaları için kullanacağı yeni bir platform gemisinin Mart ayında Türkiye’ye geleceğini ve faaliyetlerine başlayacağını bildirdi. Bir diğer soru üzerine de Yıldız, Statoil’in arama çalışmalarına ilişkin kararlılığını bildiklerini ancak bunu somut bir projeyle taçlandırmadıklarını ifade etti.

www.DenizHaber.Com.tr

UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.
Bu habere henüz yorum eklenmemiştir.
Diğer Haberler
ÇOK OKUNANLAR
Tüm Hakları Saklıdır © 2004 Deniz Haber | İzinsiz ve kaynak gösterilmeden yayınlanamaz.
Tel : 0212 293 75 48 | Faks : 0212 293 75 49 | Haber Scripti: CM Bilişim