• BIST 94.082
  • Altın 189,916
  • Dolar 4,7932
  • Euro 5,6125
  • İstanbul 26 °C
  • Ankara 21 °C
  • İzmir 28 °C
  • Antalya 33 °C
  • Muğla 24 °C
  • Çanakkale 24 °C

Çin Konteyner Üretiminde Rakipsiz

Çin Konteyner Üretiminde Rakipsiz
Osman Öndeş; "Çin seri imalat yaparak konteyner üretiyor.Diğer ülkelerde konteyner endüstrisi için tek bir mum ışığı bile kalmamıştır." diyor.
2004 sonu LCI verilerine göre dünyada 144 konieyner fabrikası var. Bu toplamın 42'si Çin'de. Çin'in dışındaki diğer ülkelerde arak kağıt üzerinde varlığı ifâde edilen 102.konteyner fabrikası 34 ülkede toplanmakta...Çin'in tek başına yıllık konteyner imalatı 3.4 milyon TEU.34 ülkenin fabrikadaki yıllık konteyner imalatı 198.000 TEU'ya gerilemiş.Çin'de sadece Dalian Int. Matine Containers  fabrikasının 2002 sonu verilerine göre gerçekleştirdiği konteyner 746,300 teu iken 2003 sonu verilerine göre bu rakam yüzde 87 artışla 1,173.300 teu.Bir Çin konteyner fabrikasının üretimi Almanya'da artık biri hariç tamamı kağıt üzerinde kalmış 11 konteyner fabrikasının 47 misli üretim yapıyor. Fransa'da kayıtlı olan altı konteyner fabrikasının tamamı 2004 yılında üretimini durdurmuş gözüküyor. Danimarka'da sadece AP MoUerin fabrikası kendi filosu Maersk Sealand için 2OO2'de 40,000, 2OO3'de 50.000 teu üretim yapmış. Hollanda, Norveç, İsveç, İspanya, Portekiz, İngiltere ve ABD'de bu endüstri yaşayan ölü haline gelmiş durumda. İtalya'da kağıt üzerindeki dört fabrikanın 2004^ sonu toplam üretimi 17,100 teu. Hepsi bu kadar... Japonya artık konteyner imalatında yok. Güney Kore verilere göre Çin'e teslim olup, çekilmiş. Türkiye'de Med Union Containers, İzmir'de kurulu re LCI Raporuna göre 45,000 teu yıllık kapasiteye sahip olmasına rağmen, 2002'de 8,000, 20O3'de 6,000, 2004'de 8,000 leu'da kalmış! ABD'de kayıtlı 13 konteyner fabrikası bitkisel yaşam İçindeler veya sadece adlan ile varlıktan ifade edilmekte. Bu fabikalardan Chart Indusöynin 2004 imalat toplam) 3.400 leu. Tam bir atölye işi gibi görülüyor.. 2004'de bir önceki yıla nazaran yüzde 15 daha fazla konteyner üretimi yapılarak 2.75 milyon teu rakamı aşılmıştır. Dünya genelinde konteyner imalatının yüzde 90'ını Çinli fabrikalar gerçekleştirmiştir.Standard Dry Feight tip konteyner imalatının ise yüzde 95'i Çin'li fabrikalara aittir. 2002'de yıllık konteyner imalat kapasitesi 2.5 milyon teu olan Çin %35 gibi bir kapasite artışını başarmıştır. Dünya yeni kşnteyner ihtiyacını kontrol eden ve elinde bulunduran grup, CIMC-China
 International Marine Containers, Singamas Conbtainer Holdings birinci ve ikinci sırayı almaktadırlar.
Dünya konteyner filosunun maliyeti Standart 20ft'lik dry freighi tip yeni bir konteynerin sauş fiyatı geçen yıl mayıs ortalarında 1,350 dolar, 40 fflik bir konteynerin fiyatı 2350 dolar ve 20 ft'lik soğutma donanımlı konteynerin fiyatı 14,000 dolardı. Avrupa'da 14 limanda 2003 sonu verilerine göre bir yılda elleçlenen konteyner toplamı 39,921,490 teu olmuştur. Bu rakam 2002'de 36,591,090 teu idi. Bir yılda konteynerli yük harekelindeki araş yüzde 9.1 'i aşmıştır. Bu limanlar arasında gemilerle yük hareketinde kullanılan konteynerlerin çok genel toplam değeri 60 milyar dolardır. 2004 konteynerii düzenli hat taşımacılık şirketleri için yük hacimlerinde iki haneli amşiann olduğu ve adeta tampon tampona hareket edilen dolu bir yıl olmuştur. Bu yd 10,000 teu'ya kadar yükselen çok üst kademedeki konteyner gemileri servise girse bile bereket devem edecektir.Bu endastrinin berekete kavuşmasının tek nedeni Çin'in tüm sanayileri kendisinde kurması, üretmesi ve ihraç etmesidir. Çin'den diğer rotalara olan tüm taşımalarda yük hacimlerinde dört misli araş çok uzak bir varsayım değildir. Emek yoğun ve çoğunlukla ucuz mal alanlarında Çin diğer tüm ülke pazarlarının daha da hakimi olacak ve özellikle gelişmiş bazı sanayileri iflasın eşiğine sürükleyecektir. Çin elektronik, tekstil otomotiv endüstrilerinde çok daha yüksek kaliteye ve teknolojiye de tuzla girmekte ve bu sanayilerine dünya pazarlarında çok daha geniş yer bulmaktadır. ABD firmalarını takip eden Avrupalı daha çok firma üretimlerini Çin'e kaydırmaktadırlar, Bu göç bu yıl da devam edecektir. Bu yıl sonuna kadar Çin [imanlarından geçen seneye nazaran yüzde 15 daha fazla hacimde konteynerli yük ihraç edilecektir. Hiçbir geminin boş konteyner yüklü olarak Çin'e gitmesi akılcı bir işletmecilik görülmemektedir. Buna karşın Çin'den yükleme yapacak gemilerin çok yüksek oranda bos konteynere ihtiyacı vardır.Çin konteyner fabrikaları soluksuz seri imalat yaparak bu talebe cevap vermektedirler.Diğer ülkelerde konteyner endüstrisi için tek bir mum ışığı bile kalmamıştır.(Referans Gazetesi)
Diğer Haberler
ÇOK OKUNANLAR
Tüm Hakları Saklıdır © 2004 Deniz Haber | İzinsiz ve kaynak gösterilmeden yayınlanamaz.
Tel : 0212 293 75 48 | Faks : 0212 293 75 49 | Haber Scripti: CM Bilişim