• BIST 90.529
  • Altın 213,679
  • Dolar 5,3738
  • Euro 6,0725
  • İstanbul 15 °C
  • Ankara 8 °C
  • İzmir 17 °C
  • Antalya 14 °C
  • Muğla 10 °C
  • Çanakkale 16 °C

Costa Concordia'nın enkazı kaldırılıyor

Costa Concordia'nın enkazı kaldırılıyor
İtalya’nın Giglio Adası açıklarında geçen yıl karaya oturan ve yan yatan Costa Condordia adlı dev yolcu gemisinin enkazını kaldırma çalışmalarına başlandı.

İtalya’nın Giglio Adası açıklarında geçen yıl karaya oturan ve yan yatan Costa Condordia adlı dev yolcu gemisinin enkazını kaldırma çalışmalarına başlandı.

Gemiyi düz konuma getirme çalışmaları için deniz ve hava koşullarının uygun olduğunu söyleyen yetkililer, dün  yerel saatle sabah 9’da tarihin en büyük enkaz kaldırma operasyonuna başladı. Operasyonda 20'den fazla ülkeden gelen 500 uzman görev alıyor.Adaya paralel olarak 65 derece yatık duran geminin enkaz kaldırma çalışmalarının ilk aşaması, geminin dik konuma getirilmesi olacak. Parbuckling adı verilen ilk aşama çalışmanın 12 saat sürmesi bekleniyor.Çevre kirliliğini yol açmaması için gemiyi parçalamak yerine, tek parça halinde bölgeden uzaklaştırmayı planlayan yetkililer, operasyonunun yüzde 90 başarılı olacağını söylüyor.

Mühendisler, kablolar ve geminin yanlarına kaynakla eklenen dev metal kutulardaki suyun ağırlığıyla gemiyi sarmaya çalışacak. Bir kısmı 18 aydan uzun bir süredir suyun içinde olan geminin doğrultulması sürecinin çok yavaş yapılması gerekiyor. Geminin diğer tarafına eklenecek metal kutulardaki su, kaldırma kuvvetini güçlendirmek için havayla doldurulacak.

Costa Concordia, geçen yıl Ocak ayında kayalara çarpıp karaya oturmuş ve kazada 32 kişi ölmüştü. Kaza sonrası 5 kişi, adam öldürmek suçundan hapis cezasına çarptırıldı. Geminin kaptanı Francesco Schettino ise gemiyi terk etmek ve adam öldürmek suçundan yargılanıyor.Enkazın kaldırılmasında Amerikan Titan şirketiyle birlikte çalışan İtalyan Micoperi firmasının proje müdürü Sergio Girotto, basın toplantısında yaptığı açıklamada, "Tüm kontrollerin tamamlanmasının ardından Parbuckling operasyonu resmi olarak saat 9'da başladı. Şu ana kadar herşey planlandığı gibi gidiyor. Operatörler kontrol odasından çalışmaları yürütüyorlar" dedi.

Geminin kaldırılması için toplamda 2 bin tonluk dev havuzlar kullanılacağını ve hidrolik sistemle havuzların suyla doldurulacağını ifade eden Girotto, "Tüm işlemler titizlikle yapılıyor. İlk aşamada 200 tonluk iki havuz kullanılacak. Süreci saniye saniye monitörlerden ve çıplak gözle takip edeceğiz" dedi.Girotto, gemiyi doğrultmak için 12 bin tona kadar basınç uygulayabileceklerini belirterek, "Bu da bir Eyfel Kulesi'ni kaldırabilecek kuvvette. Umarım sadece 5-6 bin tonluk bir basınç bu iş yeterli olur" ifadesini kullandı.Operasyonun 12 saat içinde tamamlanmasını beklediklerini kaydeden Girotto, "Tabi bu operasyonunun gidişatına bağlı. Ama bizim tahminlerimiz 12 saat içinde bu operasyonun tamamlanması" şeklinde konuştu.

Sivil Savunma Başkan Yardımcısı Fabrizio Curcio ise Sivil Savunma biriminin de tüm kadrosuyla operasyonu takip ettiğini, mühendislerle sürekli iletişim halinde olduklarını söledi.Operasyonun teknik ekibinin başında isim olan Franco Porcellacchia ise bir soru üzerine, operasyon sırasında enkazdan herhangi bir zehirli gaz sızıntısının yaşanmayacağını belirterek, her türlü ihtimale karşı gemiye detektörlerin yerleştirildiğini söyledi. Bu konuda her türlü önlemin alındığını söyleyen Porcellacchia, gemide şu ana kadar gaz sızıntısına yol açabilecek bir durumun tespit edilmediğini dile getirdi.Porcellachhia, operasyonun tamamlanmasının ardından bir basın toplantısı düzenleyerek, sonuç hakkında kamuoyunun bilgilendirileceğini söyledi.

www.DenizHaber.Com.tr

UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.
Yorumlar
T.C.Müh.Kaptan Refik Akdoğan
17 Eylül 2013 Salı 14:37
Gemi Kurtarmada "parbackling"
Parbackling yarı batık gemide, geminin su üstünde kalan bordasına sağlam dikmeler inşa ederek, karada vinçlere bağlı olan ağır palangalarla gemiyi doğrultma operasyonudur. İyi takip edemedim, dikmeler ne zaman yapıldı? Bunlar öyle bir iki günde yapılacak inşaatlar değildir.Ayrıca gemi böyle doğrultulabilse bile yüzmüş sayılmaz. O da ayrı bir operasyondur. Bence gemiyi burada parça parça söküp deniz aldında kalan kısımlara da hava basarak(hatta deniz altında parçalayarak, vinçlerle kaldırarak) leş olduğu yerden başka yare taşınmalıdır. En ucuzu ve garantilisi budur. Parbackling yapılabilmesi için bu geminin iskele tarafa batması gerekirdi. Çünkü vinçlerin monte edileceği kara parçası sancak tarafta kalmıştır. Allah yardımcıları olsun.(Gemi Kurtarma uzmanlığından emekli müh.kaptan Refik Akdoğan) Allah selamet versin.www.refikakdogan.com
176.240.125.250
Diğer Haberler
ÇOK OKUNANLAR
Tüm Hakları Saklıdır © 2004 Deniz Haber | İzinsiz ve kaynak gösterilmeden yayınlanamaz.
Tel : 0212 293 75 48 | Faks : 0212 293 75 49 | Haber Scripti: CM Bilişim