• BIST 90.960
  • Altın 190,063
  • Dolar 4,8270
  • Euro 5,6126
  • İstanbul 28 °C
  • Ankara 30 °C
  • İzmir 31 °C
  • Antalya 30 °C
  • Muğla 33 °C
  • Çanakkale 31 °C

Dalyan'da turizmi coşturacak çevreci proje

Dalyan'da turizmi coşturacak çevreci  proje
İnci Akü, Dalyan'da turizmi coşturacak çevreci bir projeye imza atıyor. Ar- Ge çalışmasıyla elektrikli ve gürültüsüz tekne motoru geliştiren şirket, bölgedeki kanal gezilerini bunlarla yapıyor. Proje, carettalar için gelen turist sayısında patlama yarattı

İnci Akü, Dalyan'da turizmi coşturacak çevreci bir projeye imza atıyor. Dört yıllık Ar- Ge çalışmasıyla elektrikli ve gürültüsüz tekne motoru geliştiren şirket, bölgedeki kanal gezilerini bunlarla yapıyor. Proje, carettalar için gelen turist sayısında patlama yarattı

Enerjide çevreci çözümlere trafikte olduğu kadar denizlerde de ihtiyaç var. Dört tarafı denizlerle çevrili ve deniz-kumgüneş turizminden büyük gelir elde eden Türkiye için ise durum daha da acil. Daha temiz denizlerin sürdürülebilir turizme büyük katkı sağlayacağı düşüncesinden yola çıkan İnci Akü, dört yıllık bir Ar-Ge çalışması sonrasında mazot yerine akü enerjisiyle çalışan tekne motoru geliştirdi. Pilot çalışma alanı olarak da Ege'nin berrak suyu ve caretta carettalarıyla ünlü Dalyan koyunu seçti. Çevre ve Şehircilik Bakanlığı, Dalyan Belediyesi ve bölgedeki özel tekne sahiplerinin de destek verdiği "Mavi Deniz Özgür Caretta" projesi kapsamında altı tekneyi elektrikli hale getiren şirket, turist sayısının da artmasına sağladı.

TÜM TEKNELER DÖNÜŞECEK

İnci Akü mühendislerince geliştirilen Caretta Bot'ların patentini de aldıklarını söyleyen İnci Akü Yönetim Kurulu Üyesi ve CEO'su Göksel Paker, Dalyan sularının tamamen temiz ve motor gürültüsünden uzak kalmasını amaçladıklarını belirtiyor. Nesli tükenmekte olan caretta carettaların Dalyan sahilinde yumurtladıklarını anlatan Paker, "Carettaların yaşam alanını korumak için Dalyan'daki tüm teknelerin çevre dostu elektrikli motorla çalışmasını hedefliyoruz. Bütün tekneleri dönüştürüyoruz. Elektrikli motor egzoz gazı çıkarmıyor, sintine sızıntısına yol açmıyor ve dizelle kıyaslandığında çok daha sessiz çalışıyor" diyor.

TURİST GELİRİYLE FON OLUŞTURULDU

Projenin sürdürülebilir tarafı da var. Elektrikle çalışan teknelerin yaptığı turist turlarının geliri bir fona aktarılıyor. Burada biriken parayla daha çok tekneye akülü motor takılıyor. Paker, Dalyan kanalına gelen turist sayısının arttığını ve tekne turlarının bölge halkının geçim kaynağı haline geldiğini ifade ediyor.

Son üreme noktası Dalyan

Soyları tükenme tehlikesiyle karşı karşıya olan caretta caretta kaplumbağalarının son üreme alanlarından biri Dalyan'ın İztuzu Kumsalı. İnce kumlu bu kumsala kolayca çukur kazıp, yumurta bırakabilen kaplumbağaların sayısı her geçen yıl artıyor. Çünkü tüm denizleri dolaşan kaplumbağalar, yumurtalarını sadece dünyaya göz açtıkları kumsala bırakıyor. 2011'de bölgeye yüzde 75'i yabancı olmak üzere 1 milyon turist geldiğini belirten Paker, gelenlerin çoğunun da kanallarda tekneyle gezmeyi tercih ettiğini söylüyor. Paker, özel bir ekip kurduklarını ve 2013'te 10 tekneyi daha elektrikli motora dönüştüreceklerini ifade ediyor.

www.DenizHaber.Com.tr

UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.
Yorumlar
Nadir Dülgeroğlu
13 Temmuz 2013 Cumartesi 12:20
Dalyan Çiçek Açsın, Caretta'lar Yaşasın… sloganı ile Dalyan’da yeni bir
Dalyan bölgesindeki ekolojik ortamın korunması ve örnek teşkil etmesi için, Dalyan Tekne Kooperatifi Başkanlığı ( Atilla GÜLTEKİN ) ve Teknos Şirketi ( Nadir DÜLGEROĞLU ) işbirliği ile bir proje başlatılmıştır. Bu proje kapsamı gereği birkaç konuda önem kazanmaktadır. Dalyan da gezi amaçlı faaliyet gösteren teknelerin yenilenmesi ile denizler yeniden çiçek açacak. Teknelerin tamamı yenilenebilir enerji kullanmak üzere elektrikliye dönüştürülecektir. Dönüşüm uygulamaları Bodrum’da bulunan Türkiye’nin ilk yeşil tersanesi olarak faaliyet gösteren Teknos Eco Marin tesislerinde gerçekleştirilecektir. Solar sistem ile enerjisini sağlayacak teknelerde, tamamının tasarım ve üretimi yerli olarak yapılacaktır. Motoru ve motor sürücüsü yerli tasarım ve imalatdır. Bu teknelerde pervane sistemleri de kaldırılarak yerine kapalı türbin tahrik sistemi uygulanacaktır. Bu sistemin carettaların pervaneler tarafından parçalanmasını engelleyecek şekilde özel olarak tasarlanması ve imalatının tamamen yerli olması sebebi ile çok önem teşkil etmektedir. Pervanelerin deniz canlılarına ve kaplumbağalara zarar verdiğini düşündüğümüzde, bu türbin sistemi deniz canlılarının korunmasına fayda sağlayacaktır. Eko tekneler egzos gazı salınımını ortadan kaldırmıştır ve bölgedeki havanın kirlenmesine engel olacaktır, bölgede yaklaşık 500 adet tekne hizmet vermektedir. Bu miktarda teknenin gaz salınımını düşündüğümüzde bölgenin ekolojik dengesinin ne kadar zarar göreceğini tahmin etmek zor olmayacaktır. Tabi ki 500 adet teknenin yakıt tüketimini topladığımızda ve seneler ile çarptığımızda, yurt dışına akan döviz miktarı da ciddi boyutlara ulaşmaktadır.
188.59.214.234
Diğer Haberler
ÇOK OKUNANLAR
Tüm Hakları Saklıdır © 2004 Deniz Haber | İzinsiz ve kaynak gösterilmeden yayınlanamaz.
Tel : 0212 293 75 48 | Faks : 0212 293 75 49 | Haber Scripti: CM Bilişim