• BIST 94.082
  • Altın 189,343
  • Dolar 4,7891
  • Euro 5,6072
  • İstanbul 28 °C
  • Ankara 28 °C
  • İzmir 31 °C
  • Antalya 29 °C
  • Muğla 31 °C
  • Çanakkale 32 °C

Erol Yücel: Koster filosu yenilenmeli

Erol Yücel: Koster filosu yenilenmeli
DTO Meclis toplantısında kürsüye gelen TOBB Denizcilik Meclisi Başkanı Erol Yücel , ticaretimizin artmasına rağmen denizciliğin büyümediğini, bu yüzden koster filosununu yenilenmesini istedi.

İMEAK Deniz Ticaret Odası'nın 2013 yılının ilk Olağan Meclis Toplantısı geniş bir katılımla dün gerçekleştirildi. Toplantının açılış konuşmasını yapan DTO Meclis Başkanı Cengiz Kaptanoğlu, Dünya Denizcilik Üniversitesi (WMU) tarafından Ulaştırma Denizcilik ve Haberleşme Bakanı Binali Yıldırım’a fahri doktora ve en başarılı mezun ödülünün verilmesinden duyduğu mutluluğu dile getirdi ve ardında da TOBB Denizcilik Meclisi Başkanı Erol Yücel’e söz verdi.

2013 yılının ilk DTO Meclis toplantısında kürsüye gelen TOBB Denizcilik Meclisi Başkanı Erol Yücel Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği tarafından Ankara’da gerçekleştirilen  6. Türkiye Sektörel Ekonomi Şurası’ndaki konularla ilgili katılımcılara bilgi verdi. Özellikle denizcilik ile ilgili ele alınan konular hakkında katılımcıları bilgilendiren Yücel, toplantıda yaptığı konuşmadan kısa bir sunum gerçekleştirdi.

6.Sektörel Ekonomi Şurası’nda sektörlerin 5 sorununu hükümete iletmek üzere yazılı olarak bildirdiğini ve denizcilik sektörü olarak kendilerinin de en önemli 5 tane sorunu ilettiklerini söyleyen Yücel  orada yaptığı konulara değindi. “Ben yazılı olarak belirtmiş olduğumuz konulara değinmeden bambaşka bir konuşma yaptım” diyen Yücel Bildiğiniz gibi geçtiğimiz yıl Türkiye İhracatçılar Birliği Türkiye’nin 2023 hedefi olarak 500 milyar dolarlık bir ihracat hedeflediğini belirtmişti. Bu sadece bir söylemdi, hesap kitap yapılmadan ortaya atılmış bir söylem.Sonraki zamanlarda ekonomi bakanımız Zafer Çağlayan'ın bu söylemi tekrar ettiğini gördüm ve bir adım daha ilerledikten sonra Türkiye ihracatçılar meclisinin bunun altını doldurduğunu gördüm” dedi.  Türkiye'nin 2023 yılı hedeflerine bakıldığında ihracat hedefi 500 milyar dolar olarak öngörüldüğüne göre son 10 yılın ihracatın ithalatı karşıladığı oranını dikkate aldığımızda 2023 Türkiye'sinin 850 milyar dolarlık ithalat yapma mecburiyeti var. 500 milyarda ihracat yaptığımıza göre dış ticaretimiz 1trilyon350milyar dolar olacak 10 yıllık süreçte.

Bu bizim için ne ifade ediyor diye baktığımızda Türkiye dış ticaretinin yüzde 90’nı deniz yoluyla yapan bir ülke ve bunun yüzde5’ ini de navlun olarak kabul ettiğimizde Türkiye 2023 yılında 50 milyar dolar navlun ödemek zorunda” dedi.

Türk bayraklı gemiler

Artık Türk bayraklı gemilerin ithalat ve ihracattan büyük pay almaya başladığını ve2011 yılında 371 milyar dolarlık ihracatın yüzde 17’sini Türk bayraklı gemilerle gerçekleştirildiğini söyleyen Yücel, hükümetin dış ticaret yüklerinin yüzde 50’sini Türk bayraklı gemilerle taşıma hedefine sahip olduğunu söyledi.

Ancak bu karar alındığında dış ticaret yüklerinin %32’sini taşıyan Türk bayraklı gemi filosunun 10 yıl sonrasında bu ticaretin ancak %17’sini taşıyabildiğini fakat bunun hükümetin suçu olmadığını, denizciliğin büyüyen dış ticarete ayak uydurup filoyu büyütemediğini söyledi. Yücel bu yüzden filonun büyütülmesi gerektiğini ve bu konuda da hükümetin sektöre destek olmasını söyledi.

6.Sektörel Ekonomi Şurası ‘nda Rusya ile ilişkilere de değindiğini ifade eden Erol Yücel, “Rusya ithalat yaptığımız 1 numaralı ülke, ihracat yaptığımız da 5 numaralı ülke, yani ciddi bir ticari ortağımız ve komşumuz. Rusya'nın Karadeniz deki liman sayısı yalnızca üç. Bunlar Novorrossisk,Tuopse ve Soçi limanları .Bildiğiniz gibi Soçi limanı olimpiyatlar nedeniyle kapalı ve olimpiyatlardan sonra da sadece turistik amaçlı kullanılacak.

Büyük tonajlı petrol ve kuru yük taşımaları bu limanlardan yapılmakta limanlar tam kapasite çalışmakta ve ihtiyaca cevap veremiyor. Rusya içlerine yayılan nehirler için muhteşem bir ağ kurulmuş.Böylece Rusya içlerinden açık denizlere inanılmaz boyutlarda mal sevkiyatı yapılmakta .Nehirlerin uzantıları Hazar Denizi vasıtasıyla Azerbaycan, Kazakistan İran ve Türki devletlerine kadar uzanmakta .Ayrıca Azak Denizi denilen bir iç deniz mevcuttur.
Bu taşımacılık için Sovyetler birliği döneminde çok büyük bir nehir filosu oluşturulmuştur. Hava koşullarından dolayı Azov Denizine buz klaslı ve 30 yaş altı gemiler gidebilmektedir, sahip olduğumuz koster filosu asıl olarak dizaynları nedeniyle su derinliklerinin uygun olmaması ilaveten kış aylarında buz klası eksikliği ve 30 yaş sınırı nedeniyle Rus ticaretinin en önemli kapısı olan Azov limanlarına taşıma yapamamaktadır.Bu nedenle 300 ile 10000 ton arasındaki koster filosunun yenilenmesi projesinin acilen uygulamaya geçirilmesi gerekmektedir” dedi.

Koster filosunun yenilenmesi için Hopa’dan İskenderun’a kadar tersanelerin de iş olanağı bulacağını belirten Yücel, “Bu hem tersanelere hem de ihtiyaçtan dolayı ihracata katkı sağlayacaktır.2023 yılına sadece 10 yıllık bir süre kaldığını düşünürsek hükümetimizin bu konuyu özel olarak değerlendireceği inancındayım” dedi.

Deniz haber Ajansı- Tarkan BİRİCİK- Hüma SİPAHİOĞLU

www.DenizHaber.Com.tr

UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.
Yorumlar
T.C. Müh.Kaptan Refik Akdoğan
30 Kasım 2013 Cumartesi 11:53
PARA PARA
Sayın Zeynel Coşar cevap veriyorum: PARA PARA...
Allah yardımcıları olsun. www.refikakdogan.com
176.240.125.250
zeynel coşar
30 Kasım 2013 Cumartesi 10:20
yabancılaşan milli denizcilik
Erol Bey diyorki 2002 yılında %32 olan milli bayraklı gemilerin 2002 yılında taşıma kapasitesi % 32 iken on bir yıl sonra %17 olmuş.Bu nasıl milliliktir anlaşılır gibi değil.Yabanci bayrak fil gibi büyümüş,milli bayrak yüzde yüz küçülmüş.Pes vallahi?
176.41.222.152
Müh.Kaptan Refik Akdoğan
13 Ocak 2013 Pazar 12:44
Türk Deniz Ticaret Filosu
Sayın iki denizciler, Türk Deniz Ticaret Filosu Türk bayarağını dalgalandıran gemilerden oluşur. Hile-i şer'iye yaparak çökmüş olan Türk Deniz Ticaret Fiosunu, karşındaki yer diye! yükseltmek çok ayıp bir davranıştır. Burada tekrar edeyim, ben yabancı bayrak çeken armatörlerimizi kınamıyorum. Onlar yaşamak için yasal her önlemi almakta hürdürler. Ancak onlar gemilerine yabancı bayrak çekince artık Türk Deniz Ticaret Filosundan sayılmazlar. Türk Deniz Ticaret Filosu ikibinlere gelmeden yaklaşık on beş milyon dwt iken şimdi zar zor dokuz milyon dwt dur. Allah selamet versin.
www.refikakdogan.com
46.196.154.250
İki denizci
12 Ocak 2013 Cumartesi 22:11
Sn Yücel
Doğru söylüyor ufak bir eksiklik var burada sanırım. Türk filosu ne yerinde saydı nede küçüldü. Türk bauyrağına kayıtlı filonun bir okadarı da yabancı bayrakta dolaşıyor. Dolayısıyla Türk gemisiyle taşınmamış gibi görünen dış ticaret yüklerinin büyük bir ksımıda yine Türk sahipli yabancı bayrakı geömilerle taşınıyor diyorum

Lütfen görüşlerinizi bildiriniz
78.174.31.17
Diğer Haberler
ÇOK OKUNANLAR
Tüm Hakları Saklıdır © 2004 Deniz Haber | İzinsiz ve kaynak gösterilmeden yayınlanamaz.
Tel : 0212 293 75 48 | Faks : 0212 293 75 49 | Haber Scripti: CM Bilişim