• BIST 93.419
  • Altın 249,107
  • Dolar 6,4985
  • Euro 7,3766
  • İstanbul 28 °C
  • Ankara 28 °C
  • İzmir 31 °C
  • Antalya 33 °C
  • Muğla 32 °C
  • Çanakkale 31 °C

Gemi inşa sanayi talebe yetişemiyor

Gemi inşa sanayi talebe yetişemiyor
Malta tersanelerinin ihtiyaca cevap veremez hale gelmesi Türk gemi inşa sanayini hareketlendirdi. Sektör ticaret hacmini 3.5 milyar dolara ulaştırmayı hedefliyor.
GEMİ İNŞA SANAYİ TALEPLERE YETİŞEMİYORYunanistan'daki tersanelerin kapanması, Malta tersanelerinin ise ihtiyaca cevap veremez hale gelmesi Türk gemi inşa sanayini hareketlendirdi. Sektör toplam ticaret hacmini 3.5 milyar dolara ulaştırmayı hedefliyor.Üretimin yüzde 70'ini ihraç eden ve 2.5 milyar dolarlık döviz girdisi sağlayan gemi inşa sanayi, yurtdışından gelen taleplere yetişemez hale geldi. Yunanistan'daki tersanelerin kapanması, Malta tersanelerinin ise ihtiyaca cevap verememesi nedeniyle Türkiye, Avrupa ve ABD'nin tercihi oldu. Gemi İnşa Sanayicileri Birliği (GİSBİR) Yönetim Kurulu Başkanı Murat Bayrak, gemi inşa sanayinin 3.5 milyar dolarlık ticaret hacmine ulaşmayı hedeflediğini belirterek, "Türkiye kimyasal tankerler konusunda uzmanlaştı. Yolcu ve lüks yat gemilerine de ciddi talep var" dedi. Orta tonajlı gemilerde ilk sırada  Gemi inşa sanayicileri 1982 yılından bu yana sürdürdükleri altyapı çalışmalarının meyvelerıini almaya başladı. Türkiye başta kimsayal tankerler olmak üzere çeşitli tip ve tonajdaki gemilerin inşası konusunda tüm dünyanın tercih ettiği ülke haline geldi. Gemi inşa sanayii, orta tonajlı gemi inşa eden ülkeler arasında birinci, mega yat inşası konusunda ise dünya sıralamasında 4'üncü. Kimyasal tanker üretiminde dünya pazarında yüzde 45 pay sahibi olan Türkiye, bu alanda uzman ülke kabul ediliyor. Konteyner gemilerinden kargo gemilerine, LPG gemilerinden araştırma gemilerine kadar özel amaçlı birçok gemi siparişi aldıklarına değinen Murat Bayrak, "Hollanda, Norveç, İsviçre, Almanya, İngiltere, İtalya, ABD, Rusya başta olmak dünyanın her tarafına  gemi üretiyoruz. " dedi.Altın yumurtlayan tavuk10 milyon DWT'lik kapasiteye sahip Türkiye'deki filonun yaş ortalaması 20'nin üstünde. Uluslararası kaidelere uygun olarak bu gemilerin çalışması artık mümkün olmayacak. Filoyu yenilemek için gemi inşa sanayicilerinin en az 20 yıl sadece iç pazara çalışmak zorunda kalacağına değinen Bayrak, şunları söyledi: "Dış pazarı da hesaba katarsak gemi inşa sanayi 25 yıl iyi durumda olacak. Dünyada gemi inşa sanayi hiç bitmeyecek. Nuh'tan bugüne kadar varolan gemi taşımacılığı, dünyanın sonuna kadar da yaşacak. 2004 yılında 1.5 milyar dolarlık gemi inşa ettik, 1 milyar dolarlık da bakım ve onarım ile 2.5 milyar doları yakaladık. Bu sene de reel kapasitelerimize dönersek toplam hacmi 3.5 milyar dolara çıkarırız. Yeni tersaneler devreye girdiğinde ise 5-6  milyar dolarlık hacme ulaşırız"  Devletin sektöre güvenerek 1 milyar dolarlık destek vermesi halinde toplam hacminin 15-20 milyar dolara çıkarabileceklerini vurgulayan Bayrak, "Gemi inşa sanayi altın yumurtlayan bir tavuk. Nasıl beslersen o kadar iyi yumurta alırsın. Sektör, büyük cesaret göstererek bugünlere geldi.  Devletin takdir etmesi lazım. İşadamının sokaktaki tinerci kadar haysiyeti yok" ifadesini kullandı.Tonaj yükseldikçe şans azalıyor Gemi inşa sanayiinde reel kapasitenin 1 milyon DWT, fiziki kapasitenin ise 600 bin DWT olduğunu kaydeden Bayrak, gelen siparişlerde tonaj yükseldikçe şanslarının da azaldığına dikkat çekti. Bayrak, şunları anlattı:"Kaliteli ve ucuz hizmet verdiğimiz için tercih ediliyoruz. 40 bin tonluk gemi siparişleri geliyor ama karşılayamıyoruz. Türkiye'nin 30-40 bin DWT'lik gemilerde gelecekte çok fazla şansının olduğunu sanmıyorum. Sektörün üretim kapasitesinin artırılması için yeni tersane alanlarının tahsisi ve yeni yatıtırımların başlaması, yasal mevzuat noktasında eksiklerinin giderilmesi, finansal sorunların çözülmesi ve yeni projelerin uygulamaya konması konularında hedeflerimiz bulunuyor. Yalova, Adapazarı, Rize, Trabzon, Samsun, Ereğli, Kastamonu, Aliağa ve Kilimli,  Mersin ve İskenderun'da tersane bölgelerinin kurulacak, birçoğunda yatırımlar başladı" dedi.Devlet patronluğu bıraksınYalova'da kurulacak tersane bölgesi sayesinde gemi inşa kapasitesinin bir yıl içerisinde yüzde 100 artacağını ve 70 bin DWT’a varan büyüklükte gemilerin inşa edilebileceğine dikkat çeken Bayrak, "Tersane yatırımı yapmak öyle kolay iş değil. Dünyanın en zor iş yapılan ülkesi Türkiye. Tüm işlemleri bitirdiğinizde ise bir bakıyorsunuz devlet yüzde 99'una el koymuş. Devletin vatandaşı ile sorunu var. Devlet güvensizliği ortadan kaldırsın, patronluğu ve ahkam kesmeyi bıraksın" diye konuştu.  Yolcu ve savaş gemileri üreteceğizTürkiye tersaneciliğinin master planını çıkardıklarını belirten Bayrak, "Milli Gemi Projesi" (MİLGEM) kapsamında Türk Deniz Kuvvetleri ile birlikte çalışarak savaş gemileri üreteceklerini söyledi. Bayrak, ayrıca büyük yolcu gemileri üretimine başlayacaklarını belirterek, "Dünyanın neresinde hangi tip gemiler revaçta, hangi tip gemilerde talep var, onları araştıracak ve bu alanlara yönelecek projeler üreteceğiz. Ar-Ge faaliyetlerine yılda sadece 300 milyar lira ayırabiliyoruz. GİSBİR olarak üniversiteler ile işbirliği yaparak bir Ar-Ge merkezi kurmayı planlıyoruz. Proje,  sektörü daha modern hale getirme ve artık teknoolojik ve bilimsel olarak yönledirmek amacını taşıyor" diye konuştu. Kaynak:ReferansDenizHaber.Com
Diğer Haberler
ÇOK OKUNANLAR
Tüm Hakları Saklıdır © 2004 Deniz Haber | İzinsiz ve kaynak gösterilmeden yayınlanamaz.
Tel : 0212 293 75 48 | Faks : 0212 293 75 49 | Haber Scripti: CM Bilişim