• BIST 93.419
  • Altın 243,842
  • Dolar 6,4985
  • Euro 7,3766
  • İstanbul 24 °C
  • Ankara 18 °C
  • İzmir 25 °C
  • Antalya 25 °C
  • Muğla 18 °C
  • Çanakkale 22 °C

Gemi İnşa Zirve Yaptı

Gemi İnşa Zirve Yaptı
Gemi üretiminde 8’inci sıradan 5’inciliğe yükselen Türkiye, gemi inşadan aldığı yüzde 1.4’lük payla rekora gidiyor.
Türkiye, gemi inşa sanayiinde hızlı gelişimini sürdürüyor. Gemi inşa sanayiini dünya sıralamasında 23.’lükten 8.’liğe yükselten sektör, denizciliğin önünü açmak için tersanelerin kapasite ve verimliliğini artırmaya yönelik projelerine devam ediyor. Bu çerçevede yeni tersane yatırımlarına başlanırken, Türkiye gemi üretiminde gösterdiği başarıyla, dünya sıralamasında yüzde 3.6’lık payla 4. sırada yer alan Almanya’dan sonra 5’inciliğe yerleşti. Türkiye’nin dünya gemi inşa sektöründen aldığı pay ise yüzde 0.9’dan yüzde 1.4’e yükseldi.
 
Denizcilik Müsteşarlığı’nın son yıllardaki tersanelerin verimliliğini artırma projesi uygulanmaya başlandı. 2 milyon 617 bin metre kare proje alanı ile Yalova Tersanesi’nde 4 bin kişi istihdam edilmesi hedeflenirken, 41 bin 74 metre kare proje alanı ve 32 bin dwt’lik kapasitesi ile  Karadeniz Gemi İnşa Tersanesi’nde beş yüz kişinin istihdam edilmesi hedefleniyor. 164 bin metre kare yüzölçümüne sahip Zonguldak Ereğli Gemi Sanayi Tersanesi, 50 bin dwt’lik kapasiteye sahip olurken, bin 600 kişiye istihdam alanı sağlanması öngörülüyor. 275 bin metre karelik proje alanı olan Milas Ören Tekne İmal Alanı 725 kişiye istihdam imkanı sağlarken, 52 bin metre kare alanı ile Karasu Gündoğdu Tersanesi bin 500 kişiye istihdam sağlayacak. 24 metre kare alana sahip olan Tuzla Tersanecilik Bölgesi ise 110 dwt’lik kapasiteyle 600 kişiye istihdam sağlamayı hedefliyor.
 
Dünya gemi inşada Türkiye’nin  payı yüzde 1.4’e yükseldi
19 tersane alanına sahip Türkiye, gemi üretiminde gösterdiği başarıyla dünya sıralamasında 5’inciliğe yükselirken, dünya gemi inşada aldığı pay yüzde 0.9’dan 1.4’e yükseldi. 2006 yılında Türkiye’nin gemi inşa sanayiindeki kapasitesi 1 milyon 416 bin dwt olarak belirlenirken, 2013 yılı kapasite miktarının 6 milyon dwt olması öngörülüyor. Aynı çerçevede 2006 yılı gemi inşa sanayiindeki istihdam oranı 28 bin 580 kişi olarak belirlenirken, 2013 yılında 63 bin 600 kişiye istihdam sağlanması öngörülüyor.
 
2010 yılı istihdam hedefi 44 bin kişi
Gemi inşa üretiminde 2010 hedefini dünya 4’üncülüğü olarak belirleyen Denizcilik Müsteşarlığı, gemi inşa sanayiinde 44 bin 388 kişiye de iş imkanı sağlamayı hedefliyor. İnşaatı devam eden Karadeniz Ereğli Tersaneleri alanı tevsii projesinin önümüzdeki yıl hayata geçmesiyle 3 bin 500 kişi iş imkanına kavuşacak. Bu tersanelerde şu an 5 bin  dwt’lik gemiler üretilebilirken, inşaatının tamamlanmasıyla birlikte 50 bin dwt’lik gemiler üretilebilecek. Denizcilik sektöründe son 4 yılda yapılanlar ve sektöre yansılamalarını ‘Türk Denizciliği’ adıyla hazırladığı  raporda kapsamlı bir şekilde ortaya koyan AKP İstanbul Milletvekili Cengiz  Kaptanoğlu,  sektörün toplam 2.5 milyar dolar döviz girdisi sağladığını belirtti.
 
Daha fazla çevre yatırımına ihtiyaç var
Raporda, Türkiye’nin temiz çevre ve temiz deniz konusunda yakın ve orta vadede daha fazla yatırım yapması gerektiğine de dikkat çeken Kaptanoğlu, “2004 yılında çevre konusuna 640 milyon euro ayrıldı. Bu miktar gayri safi yurt içi hasılanın binde üçü. Bu miktarı yüzde 5 artırırsak, AB Çevre Direktifleri 2025 yılında tamamen uygulanabilecek, eğer yüzde 10 artırabilirsek 2020 yılında uygulanabilecek. Çevre konusunda daha fazla yatırım yapmamız gerekiyor” dedi.
 
Cengiz Kaptanoğlu’nun, rapordan tespitleri:  
 
Tersaneler altın çağını yaşıyor
Tersane arazilerinin mülkiyet sorunu ve arazi tahsisini kolaylaştırıcı yasal düzenlemelerin ardından 2002 yılında yüzde 40 kapasite ile çalışan tersaneler bugün sipariş kabul edemez duruma geldi. 2002 yılına kadar 500 milyon dwt olan gemi inşa kapasitesi 2006 yılında 1.7 milyon dwt’ye çıktı. Önümüzdeki 2 yılda 2.3 milyon dwt’ye çıkması hedefleniyor.
 
2.5 milyar dolar döviz girdisi sağlıyor
Sektör, 2005 yılı sonu itibariyle  yeni gemi inşada 1.5 milyar dolar, bakım onarımda 1 milyar dolar olmak üzere toplam 2.5 milyar dolar döviz girdisi sağlayan bir sektör haline geldi. Türkiye’de inşa edilen gemilerin yüzde 60’ı ihraç ediliyor.
 
İleri teknoloji gemi yapılıyor
Sektör, 20 bin dwt’den büyük gemi yapamazken, bugün 65 bin dwt’lik ileri teknoloji ürünü gemiler yapılabiliyor. Dünyada inşa edilen 10 bin dwt altı, yeni nesil ileri teknoloji ürünü, boyutları küçük ancak değerleri yüksek olan  kimyasal tankerlerin 4’te biri Türkiye’de üretiliyor.
 
Kruvaziyer turizminde canlanma
ÖTV  ve liman indirimleri ile özellikle yat turizmi ve günübirlik tekneler diğer sektörlerle rekabet edebilir hale geldi, zengin turiste hizmet eden kruvaziyer turizminde  önemli artışlar oldu. 4 yıl önce 311 bin olan yolcu sayısı, 1 milyon 200’e çıktı. Kruvaziyer gemilerin uğradığı liman sayısı 5’ten 12’ye yükseldi.
 
Marinaların kapasitesi arttı
9 bin adet yat kapasiteli 33 adet liman sayısı 38’e, kapasitesi ise 12 bin 982 adete çıktı. 8 bin 390 yat kapasiteli 24 adet yat limanının yapımı ise devam ediyor.
 
Canan SAKARYA - Meltem GÜNDÜZ/PERŞEMBE ROTASI

Diğer Haberler
ÇOK OKUNANLAR
Tüm Hakları Saklıdır © 2004 Deniz Haber | İzinsiz ve kaynak gösterilmeden yayınlanamaz.
Tel : 0212 293 75 48 | Faks : 0212 293 75 49 | Haber Scripti: CM Bilişim