• BIST 93.287
  • Altın 212,856
  • Dolar 5,4489
  • Euro 6,1788
  • İstanbul 10 °C
  • Ankara 0 °C
  • İzmir 6 °C
  • Antalya 14 °C
  • Muğla 9 °C
  • Çanakkale 10 °C

Katma Değer 12 Milyar $ Geçti

Katma Değer 12 Milyar $ Geçti
Dış ticaret taşımalarında Türk Bayraklı gemilerin gittikçe azalan taşıma payı artırılmaya yönelik olarak Türk armatörleri ile uzun vadeli taşıma sözleşmeleri yapılmalıdır.
 FARUK MİRAS'LA SEKTÖRDEKİ GELİŞMELERİ KONUŞTUKFaruk Miras Deniz Ticaret Odası'nın en genç Yönetim Kurulu Üyesi. 1973 İstanbul doğumlu. Eğitimini Londra Schiller Unıversity'de tamamlamış. 1994'te Türkiye'ye döndükten sonra baba mesleği denizciliği tercih etmiş. Diler Holding'in başında Faruk Miras'ın babası eski TOBB Başkanı Fuat Miras bulunuyor. Bugün Diler Denizcilik Şirketler grubu armatörlük başta olmak üzere gemi işletmeciliği ve kiralaması, liman servisi, acente gibi birçok alanlara yayılmış durumda. Diler Denizciliğin iştirakleri ise Deniz Nakliyatı, Ereğli Denizcilik, Denizciler Turizm ve yeni kurulmuş olan Denizciler Ataköy Turizm şirketi bulunuyor.

1999 yılında holdingin yönetim kurulunda görev alan Faruk Miras; 2002 yılından beri Deniz Ticaret Odası yönetim kurulu üyeliği yapıyor. Sayın Faruk Miras'la denizcilik sektöründeki gelişmeleri konuştuk.
Recep Canpolat: Sayın Miras, navlun piyasasındaki yükseliş Türk denizciliğine nasıl yansıdı?

Faruk Miras: Dünya navlun piyasasındaki yükseklik Türk deniz ticaretini fevkalade olumlu yönde etkilemiştir. Bugünkü durumu açacak olursak, sektörün büyüme hızı, oranlarla karşılaştıracak olursak, otomotiv sektöründen çok daha fazla olmuştur. Bu rüzgarla beraber markalaşma yolunda emin adımlarla ilerleyen firmalar çok yakında piyasalarda ses getirmeye başlayacaktır. Bu seneki katma değerimiz 12 milyar doları geçmiş durumda. Gelecek sene sonu itibarıyla hedefimiz 15 milyar dolar. Bunlar bir yana asıl önemli olan büyüme sürerken sektörün standartlarına oturmaya başlaması olmuştur.

Recep Canpolat: Hükümetin denizciliğe bakışı sizi memnun ediyor mu?

Faruk Miras: Hükümet denizciliğin önünü açmak için son 2 yılda önemli ve ciddi yasal düzenlemeler ile önemli çalışmalara imza atmıştır. Bunlardan örnek vermek gerekirse, Türk Uluslararası Gemi Sicili'nde kanunda değişiklikler yaparak, yurtdışından ithal edilecek gemiler için tonaj sınırını 3000 dwt düşürmüş ve özel maksatlı gemiler için tonaj sınırını 300 grt'ye indirmiştir... TTK'nın bazı maddelerini değiştirerek Türk Bayrağı'nı teşvik edecek maddeler getirerek daha cazip hale getirmiştir. Kurumsal yapılanmasını tamamlamış ve doğru yerde, doğru yükle çalışan şirketler için artık finansman sorun olmaktan çıkmıştır. Sektörle ilgili bütün birimlerin daha yakın ve daha efektif bir biçimde çalışması ve daha iyi bir gelecek için yapılması gereken çok işler olduğu malumdur. Bizim hükümetten parasal anlamda artık bir beklentimiz olamaz, beklentilerimiz bürokrasinin aşılması yönünde olmalıdır.

Recep Canpolat: Sektörde çözüm bekleyen sorunlar nelerdir?

Faruk Miras: AB'ye uyum sürecinde limanlarımızda kamu, özel ve özelleştirilen ayrımına tabi tutulmadan hizmetin ve rekabetin sağlanması için her bölgede birden fazla römorkaj teşkilatlarına izin verilebilecek bir düzenleme getirilmelidir. Denizcilik sektöründeki personelin eğitim düzeylerini yükseltmek için gerek eğitim gerekse eğitim sonrası yapılan kurslar, tabii ki eğitimler gibi düzenlemelerle yeterli sayıda nitelikli eleman yetiştirmek. Deniz ticaret filomuzun dış ticaret 1994 yılında %49,5 olan payının 2004 yılında %23'e düştüğü dikkate alındığında , yabancı gemilere ülkemizin ödediği navlun giderleri nedeniyle ekonomik kayıplarımızı azaltmak için filonun nitelik ve nicelik yönünden geliştirilmesinin desteklenmesi. Dış ticaret taşımalarında Türk Bayraklı gemilerin gittikçe azalan taşıma payı artırılmaya yönelik olarak Türk armatörleri ile uzun vadeli taşıma sözleşmeleri yapılmalıdır. Yurtdışında satın alınan gemilerin, Türk konsolosluklarından geçici bayrak şahadetnamesi almalarını takiben Türkiye'ye gelmeden ithal edilebilmeleri mümkün olamamaktadır. Marina ve kıyı yatırımcılığı yapım için izin alma formaliteleri çok uzundur. Halen bu işlemler en az 3,5 yıl sürmekte olup, bu süre 90 güne indirilmelidir. Özel limanların intibak sözleşmelerine konularak elleçledikleri yani yükleme boşaltma işlemlerinde yüklerden alınan %15 oranında nispi kira bedelleri haksız rekabete yol açmaktadır. Kısacası anlatmaya çalıştığım sorunlar sadece mevzuattan kaynaklanan sorunlar olup bugünkü anlayışla inanıyorum ki bu sorunlarında üstesinden, hükümetimizle de el ele verip çözemeyeceğimiz bir konu kalmayacağı kanaatindeyim. Yeter ki politikamız 'Denizci ülke, denizci millet' olsun.
Recep Canpolat: Verdiğiniz Bilgiler için Teşekkür Ederiz.Not:Bu Ropörtaj 18.04.2005 Tarihinde Akşam Gazetesinde Yayınlandı.http://www.aksam.com.tr/arsiv/aksam/2005/04/18/yazidizi/yazidizi2.html
Diğer Haberler
ÇOK OKUNANLAR
Tüm Hakları Saklıdır © 2004 Deniz Haber | İzinsiz ve kaynak gösterilmeden yayınlanamaz.
Tel : 0212 293 75 48 | Faks : 0212 293 75 49 | Haber Scripti: CM Bilişim