• BIST 88.735
  • Altın 229,533
  • Dolar 6,0368
  • Euro 6,8881
  • İstanbul 24 °C
  • Ankara 17 °C
  • İzmir 28 °C
  • Antalya 25 °C
  • Muğla 22 °C
  • Çanakkale 23 °C

"Kız öğrencilere burs verilmesin"

"Kız öğrencilere burs verilmesin"
DTO Aralık ayı Meclis Toplantısında konuşan Kaptan Alev Tunç; denizcilik eğitimi ile ilgili kız öğrencilere burs verilmesi taraftarı olmadığını söyledi.
Deniz Ticaret Odası'nın 13 Aralık tarihinde yapılan aylık meclis toplantısında söz alan Bora Denizcilik Yönetim Kurulu Başkanı Kaptan Alev Tunç; denizcilik eğitimi ile ilgili konulara değinirken; kız öğrencilere burs verilmesi taraftarı olmadığını söyledi."Denizde çalışan zabitan sayısını tesbit edelim"Alev Tunç; deniz eğitimi master planının ivedilikle hazırlanması gerektiğini, bunun için de şu anda denizde çalışan zabitan sayısının net olarak bilinmesi gerektiğini ifade etti. Tunç; şöyle devam etti:“Odamız bir çalışma yapabilir mi?Bütün armatörlere bir ilan çıkmak suretiyle, bir hafta içerisinde çok kısa, herkes gemisinde çalışan ve firmasında izinde olan zabitan adedini bildirsin. Bunun daha sağlıklı bir bölümü de, Osman Kamil Sağ’ın bir önerisi vardı, bu çalışan gemi adamlarını liman kağıdı yapan gemilerde 1 sene içerisinde saptamak suretiyle gerçeğe en yakın değere ulaşalım diye. Burada 1500 DWT üzerindeki tonaj gemi adedi 546 olarak görünmektedir. Yabancı babayrakta çalışan Türk zabitan çalıştıran gemilerin sayısı da yaklaşık %80 i kadar yani bin civarında bir gemiden söz ediyoruz. Şu anda çalışan gemi zabitanı sayısı da 7000 gibi görünmektedir. İzinler vesaireyi de hesapladığımızda yaklaşık olarak şu anki ihtiyaç iki bin düzeyinde. Bu konuları tespit ettikten sonra bunu daha sıhhatli olarak değerlendirebiliriz diye düşünüyorum. ""Arkadaşlık ve tatlı bir rekabet içerisinde götürelim"Denizcilik eğitiminde tarafların rekabeti tatlılıkla götürmeleri gerektiğini, aksi takdirde sıkıntı çekileceğini ifade eden Kaptan Alev Tunç; şöyle devam etti:"Okullar arasında bizim mezun olduktan sonraki dönemlerimizde veya eskiden yaşanan pratik-okullu veya bahriyeli-okullu şeklinde bir şey vardı, burada bir ekmek kavgası gibi değerlendiriliyordu. Fakat sonunda bunun hiç kimseye yarar sağlamadığı görüldü. Şu anda da benzer bir durum söz konusudur. Yani İTÜ Denizcilik Fakültesinden, TÜDEV’den ya da diğer meslek okullarından bu konuyu bir ayırım şekline getirmeden ne gerekiyorsa yapmak suretiyle ne yapmak gerekiyorsa, bunu bir arkadaşlık ve tatlı bir rekabet içerisinde götürmemiz gerekmektedir. Aksi takdirde bazı sıkıntılı günler olabilecektir.
Bu arada okullardaki eğitimde; gerçekte denizci yetişme konusunda benim kuşkularım var onu belirtmek istiyorum. Denizcilikte yeterli bilgi, disiplin, sabır, öngörü ve  tecrübe bu işe kifayetlidir diye söylüyorum. Kurmay meselesi her yerde çok önemlidir. Ülkemizde de çok üniversite var ama tercihen ODTÜ veya bu ABD’de böyle, Harvard’ın yeri, Yale’in yeri başka. Ama diğerleri de yarışıyor.
Gemi zabitanı olarak sayısal yeterliliğe erişmeden, kaliteden bahsetmek bence söz konusu bile olamaz.  TÜDEV’in burs konusunda eğitim verme konusunda eğitim dönemi açıldıktan sonra değil ondan önce bursların garantilenmesi, yani öğrencilere sunulması önemli özellikle makineye olan talebi artırmak açısından."
"Kız öğrenciye destek de burs da verilmesin"Kaptan Alev Tunç; kız öğrencilere burs konusuna değinerek şunları söyledi:"Önemli bir şey söyleyeceğim, belki yanlış anlaşılacak ama, kız öğrenciler konusunda kesinlikle destek ve burs verilmesinden yana değilim. Buna çok karşıyım. Söylüyorum . Çünkü, fazla detaya derine inmiyorum ama, doğal olarak bir zabitan kaybı yerine denizde çalıştıkları zaman iki zabitan kaybına sebep oluyor. Çünkü evleniyorlar, elele iki kişi olarak karada iş arıyorlar. Bunu da lütfen unutmayın. ""STCW'ye uygun eğitimi formüle edelim"Konuşmasına devamla STCW’ye uygun eğitimin bir şekilde formüle edilmesi lazımdır geldiğini ssöyleyen kaptan Alev Tunç; "Aksi taktirde şimdi KKTC’de kurulmuş, yakında Gürcistan’da Romanyada ve Bulgaristan’da bu okullar kurulacak AB’ye de girdiler, biz de öğrencileri oraya götürmek zorunda kalacağız, çok ülke olarak zarar göreceğiz. Bu sınav meselesi ile ilgili konuyu daha 2 ay önceki toplantıda açık açık anlatıldı. 70 Puan meselesi çok önemli İTÜ Denizcilik Fakültesinden de arkadaşlar mezun oluyorlar. Gayet güzel, birincilikle dendi, fakat sonra o imtihanı geçemiyor. Burada biraz karışık bir durum var. Araştırılması lazım Veya düzeltilmesi için çalışılması gerekiyor." dedi.2 Yıllık meslek yüksek okulundan mezun olanların  tekamül kursları meselesine değinen Kaptan Alev Tunç; şunları söyledi:"Bunun süresi yakın yol güverte zabiti ehliyetinden uzak yol güverte zabiti ehliyetine geçmesi için 7 ay kurs görüyor arkadaşlar. 7 Ay. Ve 4500 YTL para ödüyorlar. Ondan sonra imtihana giriyorlar, bu 70 puanı almak için. Belli bir süre çalışan veya ihtiyacı olanın olanın 7 ay denizden ayrılması asşlında pratik kaybı açısından da bir sorun. Lakin bunu acaba bölmek kabil olabilir mi. Daha önce hafta sonları ile vesaire bu biraz sıkıştırılmıştı. İki bölüm halinde yapılabilir mi? Bunun şu andaki sıkıntıya da çok büyük faydası olabilir. Ben böyle bir toplantıda arkadaşlara dedim ki, İTÜ Denizcilik Fakültesinden senede 500 mezun verin, ben dedim 10 günde 3 milyon dolar toplayacağım dedim, yazdılar, inşallah olur.
Makinede uzak yol farkını anlayamıyorum."
"Makinenin uzak yolunu anlayamıyorum"Kaptan Alev Tunç; Makine zabitlerinin yakınyol-uzak yol farkını anlayamadığını belirttiği konuşmasına şöyle devam etti:"Bir de uzak yol ve yakınyolda güverteyi bir derece anlayabiliyorum. Okyanus, dalga boyu seyir farklılıkları tekneler vesaire. Fakat Makineyi anlamakta güçlük çekiyorum. Yani bu makine Akdeniz’de öyle bir durumda fakat Atlantiğe çıkınca makine değişiyor mu veya bir şeyler mi ekleniyor veya gücü mü değişiyor? Buradaki mantığı kavrayamıyorum. Genel olarak eğitimle ilgili veya zabitan eksiğiyle ilgili benim söyleyeceklerim bunlar. İdareyle ilgili vardı, ama bu minimum safe manning konusunda zaman zaman yaptığımız konuşmalarda böyle bir talebi ve desteğin gerektiği söyleniyor İdare tarafından. Bunu da bizim yapmamız gerekiyor çünkü bir kamarot hastalandığı zaman Türk gemisinde iseniz kamarot ehliyetili ve portör muayenesi olmuş kişinin o gemiye gönderilmesi gerekiyor. Buna da hemen paralel, buralarda olsa pek bir önem arzetmiyor ama, özellikle AB ülkelerinde veya vize gerektiren ülkelerde çok büyük sorun olmaktadır. Bununla hemen bağlantılı, gemi adamları ile ilgili bu konuda ne yapılabilir? Kuzey ülkelerinde çok büyük problem olmuyor, davetiye ile bir şekilde çözebiliyorsunuz ama özellikle İtalya ver İspanyada bunu çözemiyorsunuz. Bunları birebir yaşamış bir insan olarak söylüyorum inşallah sizlerin başına gelmez”"PSC ekibi kontrolü başlatan ekip tamamlasın"Alev Tunç; konuşmasında PSC Kontrollerine değinirken şunları söyledi:"PSC Konusunda sörveyi başlatan arkadaşların sörveyi tamamlamasını talep etmemiz lazım idareden. Çünkü geliyor iki kişi yapıyor, akşamüstü veya ertesi gün başka bir kişi veya iki kişi geliyor olan maddeler yapılmış, bu sefer orasını beğenmedim filan oluyor, burada da bir sıkıntı var.Bir talebim, PSC’de başarıyı arttırmak için ya odamız tarafından, ya da İdarew ile ortak GSK ile birlikte bir eğitim timi oluşturmak. Ve talep eden armatörlerin gemi adamlarına eğitimi bu sörvey kuruluşunun vermesi Ücreti mukabilinde. Bunu lütfen dikkate alıp değerlendirmenizi rica ediyorum."Türk LoyduTürk Loydu ile ilgili özellikle P&I kulüplerinde veya Türk poliçesi yazan underwriter veya brokerlere Türk Loydunu tanıtıcı bilgiler vermesi veya bir tanıtım yapması gerektiğini söyleyen Kaptan Alev Tunç; bu konunun  Türk Loydu  klaslı gemilerde zaman zaman problem olduğunu ifade etti.Diğer sorunlarla ilgili olarak ise Kaptan Alev Tunç şunları sözlerine ekledi:"Geçen günkü Komiteler toplantısında Ali Eser bey sigorta konusunda söylemişti; bunun il adımı olarak bir brokerlik şirketi kurabilir miyiz? Armatörlerin hepsinin ortak olacağıi, brokerlerin belki %50-60 ının ortak olacağı bir brokerlik şirketi kurup buradan sigortqalamak konusunda bir düşüncem var.
Tuzla’da veya açığında gemilerimize yakıt temin edebilir miyiz? Bu bir problem buna müsaade etmiyorlar. "
Alev Tunç’un bayan zabitlerle ilgili sözlerine tepkilerKaptan Alev Tunç’un “Bayan öğrencilere burs vermeyin” çağrısı DTO Meclis Üyelerinden destek değil, tepki gördü, İlk tepkiyi DTO Meclis Başkanı Erol Yücel gösterdi.Erol Yücel, “Alev Kaptan kadınlardan herhalde korkmadığını söylemek istedin buradan” diye söze başlayarak şunları söyledi:“7.7.1978 tarihinde yürürlüğe giren STCW Konvansiyonu Karar 14 uyarınca IMO; denizcilik endüstrisinde kadınların katılımının özendirilmesini üye hükümetlerden talep etmiştir.” Bayan öğrencilere bir destek de TÜDEV Yönetim Kurulu Başkanı Alp Özalp’ten geldi. Alp Özalp; “Bayan öğrenci alınmasına karşı değilim. Başlarından neler geçiyor. Mısır’da bir tanesi nasıl Mısır’lı görevliler tarafından sen Müslümansın, Müslüman kadın gemide çalışmaz diyerek zorla indirilmeye kalkıldı, neler oldu yani tabii böyle olaylar da var. Ne kadar geri olduğunu görün Arap Ülkelerinin ve Mısır’da bile. Ben Tüdev’de Bayan öğrencilere çok destek veriyoruz. Ve bilhassa makinecılara da belirli burslar vermek için teşvik ediyoruz. 11 Öğrenci aldık bu sene. Toplamda da 20 öğrenci oldu. Tabii ki bu rakam 600’de 20, 10 gibi rakamlar zaten yüzde olarak çok küçük. Hevesi olan kız öğrencinin de bu hevesini kesmemek lazım. Çok değerli kaptanların çocukları var. Evlerinde o şeyle yetişmiş. Unutmayın TÜDEV’de okul birincisi bir kızdı, bunu da unutmayın.”Bayan öğrencileri destekleyen bir diğer denizci ise Yılmaz dağcı oldu. Dağcı; “ “Alev Kaptana bir cevabım olacak. 47 Yılında güverte Norveç gemisinde başladığım zaman 20 erkek, 10 kız vardı. 57’de evlendiğim zaman benim eşim telsizcimdi. Onun sayesinde daha fazla denizde kaldım. 2 kişi eksilmedi, 2 kişi fazlalaştı. “ dedi.DenizHaber.Com Özel
Diğer Haberler
ÇOK OKUNANLAR
Tüm Hakları Saklıdır © 2004 Deniz Haber | İzinsiz ve kaynak gösterilmeden yayınlanamaz.
Tel : 0212 293 75 48 | Faks : 0212 293 75 49 | Haber Scripti: CM Bilişim