• BIST 95.633
  • Altın 244,666
  • Dolar 6,3206
  • Euro 7,4016
  • İstanbul 24 °C
  • Ankara 19 °C
  • İzmir 27 °C
  • Antalya 32 °C
  • Muğla 25 °C
  • Çanakkale 21 °C

Korumalar arttı, korsan saldırıları azaldı

Korumalar arttı, korsan saldırıları azaldı
Son yıllarda gemi personeli ve armatörler için baş belası haline gelen deniz haydutluğu, alınan önlemlerle ciddi oranda azaldı. Tedbiri elden bırakmayan gemi sahiplerinin en çok tercih ettiği çözüm ise gemiye silahlı koruma almak.

Son yıllarda gemi personeli ve armatörler için baş belası haline gelen deniz haydutluğu, alınan önlemlerle ciddi oranda azaldı. Tedbiri elden bırakmayan gemi sahiplerinin en çok tercih ettiği çözüm ise gemiye silahlı koruma almak.
Somali kıyıları başta olmak üzere dünya denizlerindeki korsan saldırıları, 2012 yılında önceki senelere göre oldukça azaldı. One Earth Future Foundation tarafından yayımlanan rapor göre, korsan saldırıları 2012 yılında yüzde 70 düştü. Ödenen fidye miktarı da 160 milyondan 32 milyon dolara geriledi.

Somali bölgesinde yeni istihdam alanlarının yaratılması için yapılan bir araştırmada; Somali’de 1.5 milyon kişiye istihdam yaratmanın maliyetinin 1 milyar 300 milyon dolar olacağı hesaplanmış. Bu nedenle dünyanın en büyük petrol ve armatörlük şirketleri bölgeye yardıma başladı ve bu yıl 2.5 milyon dolarlık bir yardım yapacak. Avrupa Komisyonu da korsanlıkla mücadele için 37 milyon euroluk kaynak aktaracağını açıkladı.

Aden Körfezi’nde 2008’de artmaya başlayan korsan saldırıları için ilk önelimi Birleşmiş Milletler aldı. Aralarında bir Türk firkateynin de olduğu NATO kuvvetleri bölgedeki korsanlığı önlemeye çalıştı. Riskli bölgeden geçecek gemiler de konvoy halinde geçiş ve dikenli teller gibi caydırıcı önlemler alıyordu. Fakat zaman içinde biraz da sigorta kuruluşlarının zorlamasıyla 'gemi silahlı muhafız' alınması ayrı bir sektör olarak öne çıktı. 

8 gemi serbest bırakıldı

Geçen yıl, 297 gemiye saldıran deniz haydutları 28 gemiyi ele geçirdi. Sekiz gemiyi ise serbest bıraktı. Her bir geminin sahibinden de 1 ile 9 milyon dolar arasında fidye almayı başardı. Bu gemiler arasında 674 gün tutulan denizciler de vardı.

Korsanlık olaylarının 2012’de, bir önceki yıla kıyasla yüzde 12.6 oranında düşmesiyle birlikte küresel ekonomiye maliyetinin 5.7 ile 6.1 milyar dolar arasında olduğu tahmin ediliyor. Maliyetin en büyük kısmını, yüzde 29'luk payı ile silahlı muhafız ve güvenlik ekipmanları alırken, bunu yüzde 27'lik pay ile gemilerin hız artırması ve yüzde 19'luk askeri operasyonlar takip ediyor.

Türk bayraklı gemilerin önü açılacak

Türk denizcilik idaresi de 2 milyar doları bulan 'silahlı koruma' pazarından pay kapmak için çalışma başlattı. Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı Müsteşar Yardımcısı Suat Hayri Aka, yaptığı açıklamada, Deniz Ticareti Genel Müdürlüğü'nün, deniz haydutluğuyla mücadelede denizcilik şirketlerinin ve denizcilerin alacakları tedbirlerle ilgili yol gösterici çalışmalar yürüttüğünü belirterek şunları söyledi: "Gelişmiş denizci ülkeler veya bizim gibi büyük deniz ticaret filosuna sahip ülkelerin ne yapacağına bakıyoruz. Onlara paralel bir uygulamayı biz de yürüteceğiz. Hazırlıklarımız devam ediyor. Şu andaki mevzuata göre gemilerde silahlı birini bulundurmak mümkün değil ama deniz haydutluğuyla mücadele farklı boyutlara gittiği için biz de gemilerimizde silahlı gücün nasıl bulundurulacağı, onların gemi adamı sayılıp sayılmayacağı, hangi bölgelerde, hangi şartlarda gemilerde bulunabileceklerini iç hukukumuzu da göz önünde bulundurduğumuz çalışmalar yapıyoruz."

Deniz Ticareti Genel Müdürlüğü de yaptığı yazılı açıklama da, mevzuat yasalaştığında Türk özel güvenlik şirketlerinin dünya çapındaki etkinliğini artıracağını vurguladı. 

Malta'nın kararı da Türk şirketlere yarayacak

Sigorta şirketlerinin, armatörleri, riskli bölgelerde silahlı koruma almaları yönünde zorlaması bayrak devletlerinin gemilerinde silahlı korumaya izin vermesine neden oluyor. Çünkü bazı sigorta şirketleri, silahlı koruması olmayan gemileri kaçırılma risklerine karşı yüksek primden sigortalıyor. Türk armatörlerin en çok tercih ettiği Malta sicili de Nisan başında silahlı muhafıza izin verdi. Malta denizcilik otoritesi ‘Önceden bildirmeniz halinde silahlı koruma alabilirsiniz, onay olmadan koruma alırsanız sicilden çıkarmaya kadar ceza uygularım’ dedi. Uzakdoğu’dan teslim alınan son gemilerle Türk armatörlerin kontrolündeki gemi filosu 23 milyon dwt’yi aştı. 14 milyon tonun üstünde olduğu tahmin edilen yabancı bayraktaki filoda en büyük payın Malta bayrağında olduğu belirtiliyor. Bugün 6 bin civarında gemi kaydı olan Malta sicilinde Türk armatörlere ait yüzlerce gemi bulunuyor. Sadece üç Türk armatöre ait 7 milyon dwt’lik filo Malta bayrağıyla dolaşıyor.

Rakamlar:

8 geminin 2012’de korsanlara ödediği fidye tutarı: 31.75 milyon $
Korsanlıkla mücadele için 2012’de harcanan para: 6.1 milyar $
Hint Okyanusu’ndan geçen gemilerin ‘silahlı koruma’ alma oranı: %50

www.DenizHaber.Com.tr

UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.
Bu habere henüz yorum eklenmemiştir.
Diğer Haberler
ÇOK OKUNANLAR
Tüm Hakları Saklıdır © 2004 Deniz Haber | İzinsiz ve kaynak gösterilmeden yayınlanamaz.
Tel : 0212 293 75 48 | Faks : 0212 293 75 49 | Haber Scripti: CM Bilişim