• BIST 93.297
  • Altın 210,203
  • Dolar 5,3165
  • Euro 6,0196
  • İstanbul 9 °C
  • Ankara 1 °C
  • İzmir 11 °C
  • Antalya 13 °C
  • Muğla 4 °C
  • Çanakkale 8 °C

Müsteşarlıktan İtalya'ya misilleme

Müsteşarlıktan İtalya'ya misilleme
İtalyanların gemilerimize uyguladığı olumsuz tavrına Müsteşarlık misillemede bulundu. Son yedi ayda denetlenen 44 İtalya gemisinden 13'ü limanlarımızda tutuldu.
MÜSTEŞARLIKTAN İTALYANLARA MİSİLLEMEİtalyanların Türk gemilerine eziyeti bitiyor. Denizcilik Müsteşarlığı, Avrupa'da Türk gemilerini en çok bekleten ülke olan İtalya'ya misillemede bulundu. Son yedi ay içinde denetlenen 44 İtalyan bayraklı gemiden 13'ü limanlarımızda beklemeye alındı.

Sıkı denetimlerin ardından hatalarını kabul eden İtalyanlar masaya oturarak uzlaşmanın yolunu seçti. Bu taktik sayesinde Denizcilik Müsteşarlığı, Türk gemilerine geçit vermeyen İtalyanları dize getirdi.

Paris Memorandumu kapsamında uluslararası sefer yapan ticari gemilere ilişkin denetimlerde Türk gemileri, evrak eksikliği, gemilerdeki denize elverişlilik kriterlerinden dolayı 'kara listeye' alındı.

Ulaştırma Bakanı Binali Yıldırım'ın Denizcilik Müsteşarlığı görevine getirdiği İsmet Yılmaz ve ekibi, Türk bayrağının saygınlığı açısından durumu kabul edilemez bularak, çalışmaları 'Türk bayrağı kara listeden nasıl çıkar?' üzerine yoğunlaştırdılar.

SIKI DENETİM

Türk ticari gemilerinin teknik kapasitelerinin artırılması yönünde yoğun bir gayrete giren müsteşarlık, yetişmiş kadrolar vasıtasıyla gemicileri eğitmeye başladı. Son zamanlarda gözle görülür düzelmeye rağmen İtalya'da gemilerimize karşı alınan tavırda bir değişiklik olmadı. Gemilerimizin özellikle İtalya'da objektif kriterle tutulmadığı gözlendi. Yurtdışında tutulan gemilerimizin yüzde 60'ının İtalya'daki limanlarda bekletildiği tespit edildi. 2004 yılında yurtdışında tutulan toplam 67 gemiden 40'ının, 2003'te de 131 gemiden 64'ünün İtalya'da tutulduğu bilgisine ulaşıldı. 2005 yılının ilk 7 ayında ise toplam 30 gemiden 10'nun İtalya tarafından tutulduğu belirlendi.

Denizcilik Müsteşarlığı, Türk gemilerindeki açıkları ortadan kaldırmak için Denizcilik Fakültesi mezunu yaklaşık 160 elemanı işe alarak göreve başlattı. Bu elemanlar gemiler yurtdışına çıkmadan önce ön kontrol yapıyor. Yabancı limanlarda yapılacak kontrolü uygulayıp, eksikler tespit ediliyor. Bu eksikler giderildikten sonra gemilerimiz yurtdışına gidiyor ve böylece tutulma oranı azalıyor.

İtalya'ya gidecek gemilere de çok özel ön kontrol yapılıyor. Yani tutulma oranlarının azalmasında yeni uzmanların payı büyük. Denetim kapsamında yüzlerce alt başlık bulunuyor. Denetimler sonrasında eksiklerin tespit edilmesi durumunda gemiler limanda tutuluyor. Eksikler tamamlanmadan gemiler o limandan ayrılamıyor. Tutulan geminin günlük kaybı 10 bin dolar ila 50 bin dolar arasında değişiyor.

Yurtdışında tutulan gemilerin yüzde 60'ının İtalya'daki limanlarda bekletildiğini belirleyen Denizcilik Müsteşarlığı, Türkiye'ye gelen yabancı bayraklı gemileri sıkı takibe aldı. Bunun sonucu limanlarımıza gelen 44 İtalyan bayraklı gemiden 13'ü uluslararası standartlara uymadığı tespit edilerek limanlarımızda tutuldu.

RİNA TÜRKİYE'DE

Bunun üzerine 'Ne oluyor?' diyen İtalyan yetkililerinin önüne istatistikler konuldu. İtalyan gemilerinin denetim sertifikalandırmasını yapan Rina isimli klas kuruluşu Türkiye'ye gelerek Türk denizcilik yetkilileri ile uzlaşma sağlamak üzere masaya oturdu.

Denizcilik Müsteşarlığı son 7 aylık dönemde Türk bayraklı gemilere sıkı takipte bulunarak uluslararası kriter gözetmeden art niyetle tutan 8 ülkenin 238 gemisinde yaptığı denetimler sonucu 71 geminin teknik eksikliklerden dolayı limanlarımızda tutulmasına karar verdi. Denizcilik Müsteşarlığı'nın sıkı denetimleri nihayet meyvelerini vermişti.

Deniz Ulaştırması Genel Müdürü Ali Kurumahmut, Türk bayrağının uluslararası sıralamada kara listede olduğunu ve bunun Türk bayrağının itibarı açısından kabul edilemeyeceğini ifade ediyor. Türk gemilerinin çok riskli ülkeler sınıfında yer aldığını; ancak sefere çıkmadan önce gemilerde yapılan sıkı denetimlerle bu riskin gün geçtikçe azaldığına dikkat çeken Ali Kurumahmut, büyük kayıplara neden olan bu durumu şu sözleriyle özetliyor: 'Türk gemilerinin limanlarda tutulması armatörler ve Türkiye açısından para kaybına neden oluyor. Çünkü riskli ülke sınıfında olduğun zaman gittiğin limanlarda denetimde öncelik alıyorsun ve tutulma oranların navlun kaybına neden oluyor. Bu ciddi kayıp. Türkiye'nin 3 yıl önce yabancı limanlarda tutulma oranı yüzde 30 idi. Her giden 100 gemiden 30'u tutuluyordu. Gemilerimiz ülkemizden ayrılmadan önce yaptığımız sıkı denetimlerle bunu yüzde 6'ya indirdik. 2001 yılında 211 adet tutulan gemimiz 2003'te 131'e, 2004 yılında 67'e indi. 2005 yılının ilk 7 ayında tutulan gemimiz 30'dur. Bu da gösteriyor ki çalışmalarımızın sonucunun meyvelerini alıyoruz. Türk bayrağının kara listeden çıkması için yoğun bir uğraş veriyoruz. 2007 yılında Türk bayrağı kesinlikle kara listeden çıkacaktır.'
Kaynak:Recep Canpolat-Akşam GazetesiDenizHaber.Com
Diğer Haberler
ÇOK OKUNANLAR
Tüm Hakları Saklıdır © 2004 Deniz Haber | İzinsiz ve kaynak gösterilmeden yayınlanamaz.
Tel : 0212 293 75 48 | Faks : 0212 293 75 49 | Haber Scripti: CM Bilişim