• BIST 91.074
  • Altın 214,466
  • Dolar 5,3448
  • Euro 6,0757
  • İstanbul 10 °C
  • Ankara 4 °C
  • İzmir 9 °C
  • Antalya 11 °C
  • Muğla 7 °C
  • Çanakkale 3 °C

Petrolün tansiyonu taşımacılıkta fiyatları vuracak

Petrolün tansiyonu taşımacılıkta fiyatları vuracak
Petroldeki artış yüzde 44’ü buldu. Bilet fiyatları ve navlun zam baskısı altında. Maliyet artışı sefer sayısını da azaltabilir.

Petrol fiyatlarındaki hızlı yükseliş, en büyük maliyet kalemi yakıt olan taşımacılara büyük darbe vurdu.

Havayolu şirketlerinde sıkıntı büyük. Yakıt maliyeti yüzde 30’a yakın artan birçok şirket kış seferlerinin sayısını azaltmaya hazırlanıyor. Bilet fiyatlarına zam, şirketlerin gündeminde. Kara ve deniz taşımacılığında da benzer durum yaşanıyor. Nakliyecilerin yakıt maliyeti yüzde 40 artarken, armatörler de gemilerin günlük gelirlerinde yüzde 20’ye yakın kayıp yaşıyor.

Navluna da zam kapıda. Talebin yanı sıra İran’a yaptırımların tekrar gündeme gelmesi petrol fiyatlarında hızlı yükselişe neden oldu. Küresel piyasalarda yıla 66.87 dolardan başlayan brent petrolün fiyatı, geçtiğimiz cuma günü neredeyse 75 doları bulmuştu. Son bir yıldaki artış ise yüzde 44.

En büyük sıkıntı iç hatlarda

Globaller gibi Türkiye’nin havayolu şirketleri de artan yakıt maliyeti nedeniyle büyük sıkıntı yaşıyor. Özellikle iç hatlarda gelirlerin TL, giderlerin ise döviz olması şirketler üzerinde baskı yaratıyor. Atlasglobal Yönetim Kurulu Başkanı Murat Ersoy, özellikle iç hatlarda en büyük maliyet kalemlerinin akaryakıt olduğuna dikkat çekerek, maliyet artışının kış aylarında sektörde büyük sıkıntı yaratacağını, seferlerde azalmaya neden olabileceğini dile getirdi. 

"Armatörler büyük baskı altında"

Armatörlerin yakıttaki artış nedeniyle büyük baskı altında olduğunu, günlük gemi gelirlerinde yüzde 20'ye yakın kayıp yaşadığını belirten İstanbul Navlun Endeksi (ISTFIX) uzmanı Engin Koçak, “Gemi yakıt fiyatları fuel-oil cinsinde yüzde 42, en ince yakıtta ise yüzde 38 ila 40 yukarıda. 2017 Haziran ortası fiyatlarına kıyasla ise fark yüzde 50 civarında. ISTFIX’in geçen seneki seviyelerine göre yüzde 5 yukarıda olduğu görülüyor. Şu anda ton başına navlunların da yakıtla beraber yukarı gittiğini söyleyebilsek de yakıt fiyatları arttığında navlunlarda ve gemi gelirlerinde de göreceli bir artış beklendiği için şu anda armatörün yakıt fiyatlarının ciddi baskısı altında kaldığı ortada. Armatörlerin kiracılara durumu izah etmekte zorlandığı, mevsimsel ton başı navlun düşüşleriyle yakıttaki yükselişlerin eş zamanlı olmasıyla da çoğu zaman kendini koruyamadığı bir gerçek. Bir de kiracıların kur farklarından ötürü ticaret yapamaması da eklenince çok zor bir bahar dönemi geride kaldı. Denizde yakıt yüzde 21-22’lik bir zorluk çıkarıyor" dedi.

Kaynak: Aysel YÜCEL / DÜNYA

UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.
Bu habere henüz yorum eklenmemiştir.
Diğer Haberler
ÇOK OKUNANLAR
Tüm Hakları Saklıdır © 2004 Deniz Haber | İzinsiz ve kaynak gösterilmeden yayınlanamaz.
Tel : 0212 293 75 48 | Faks : 0212 293 75 49 | Haber Scripti: CM Bilişim