• BIST 94.082
  • Altın 189,647
  • Dolar 4,7932
  • Euro 5,6125
  • İstanbul 26 °C
  • Ankara 26 °C
  • İzmir 31 °C
  • Antalya 28 °C
  • Muğla 29 °C
  • Çanakkale 29 °C

Recep Düzgit: Kılavuzluk ve römorkör hizmetleri, bir şirketin tekeline dönüştü

Recep Düzgit: Kılavuzluk ve römorkör hizmetleri, bir şirketin tekeline dönüştü
Vapur Donatanları ve Acenteleri Derneği Yönetim Kurulu Başkanı ve İMEAK DTO Meclis Üyesi Recep Düzgit, 1996 yılından beri özel sektör tarafından verilen kılavuzluk ve römorkör hizmetlerinin bir anonim şirketin tekeline dönüştüğünü söyledi.

İMEAK Deniz Ticaret Odası Mart Ayı Olağan Meclis toplantısına, kılavuz hizmetleri damgasını vurdu.

Türk Kılavuz Kaptanlar Derneği Yönetim Kurulu Başkanı İsmail Akpınar'ın, dünya da, Avrupa'da ve Türkiye'de verilen kılavuzluk hizmetleri konusunda yaptığı sunumdan sonra, kürsüye gelen konuşmacılar, Türkiye'de yapılan kılavuzluk hizmetleri konusunda görüşlerini, İMEAK DTO meclis üyeleri ile paylaştılar.

Vapur Donatanları ve Acenteleri Derneği Yönetim Kurulu Başkanı ve İMEAK DTO Meclis Üyesi Recep Düzgit yaptığı konuşmada, 1996 yılından beri özel sektör tarafından verilen kılavuzluk ve römorkör hizmetlerinin bir anonim şirketin tekeline dönüştüğünü söyledi.

KILAVUZLUK MESLEĞİYLE İLGİLİ SIKINTIMIZ YOK

Denizde güvenlik hizmetlerinin tekelleşmesine karşı olduğunu dile getiren Recep Düzgit, tüccar mantığı ile yapılan hizmette mutlaka rekabet olacağını kaydederek şunları söyledi; "Buradaki olayı hakikaten birbirinden ayırmak lazım. Ben burada acenteler birliği başkanı olarak değil meclis üyesiyim ve bu konuşulan konuda da yüksek lisans tezini vermiş biri olarak konuşuyorum. Yaklaşık 1996 yılından beridir de bu konuyla iç içeyiz. Ne yazık ki bu konu ülkemizde; dünya uygulamalarız, mesleğin kendi hassasiyeti , güvenliği ve bizim için de önemli oluşu vurgusu altında mevcut bir anonim şirkete verilmiş ve ticaret şirketinin kullandığı  tekelin savunması haline dönünce. Bizim tepkimiz buna ve ikisi birbirine karıştırıldığı sürece biz buna tepki vermeye devam edeceğiz. Bu ikisini birbirinden lütfen ayırın. Yani burada mesleğin, ailesinde 4 tane kılavuz kaptan olan başka biri var mı bilmiyorum. Benim ailemde 4 tane amcam eniştem eniştemin oğlu ve annemin teyzesinin oğlu kılavuz kaptan. Yani hem baba tarafım hem de anne tarafımdan. Dolayısıyla hayatımız da onların içinde geçti belki yüzlerce de kılavuz kaptan tanıyorum dolayısıyla meslekle hiçbir sıkıntımız yok ama bu olay tekel olarak kullanılıyor ve ikibuçukluk bir gemi yanaştırma işleminde TÜPRAŞ’ta 150 bin tonluk gemide 80 bin dolara varan bir fatura varsa ve bunun maliyeti bunun yirmi de otuzda kırkta biriyse, bu işe bütün tüccarlar girmek ister. Çünkü bu başka hiç bir ülkede böyle değil. Onlarda kılavuz kaptanlar birliği var sistemi var. Sizde artık kişiler ölmüş hisseler miras kalmış aileden başka başka insanlara ve biz bu şirketin savunmasını yapıyoruz" dedi.

NEMRUT'TA İZİN BİTTİ, BUGÜN KILAVUZLUK SUNUMU YAPILIYOR

Türk Kılavuz Kaptanlar Derneği Başkanı'nın meslek ile ilgili bugün sunum yapmasının altında, Nemrut Körfezi'nde kılavuzluk ve römorkör hizmetlerinin rekabete açılması olduğunu ifade eden Recep Düzgit sözlerine şöyle devam etti; "Bu sunum bugün değil bundan bir sene evvel gündeme gelseydi yine bir yere kadar. Bu sunum burada niye yapıldı? Nemrut Körfezi'nde izin bitti, biteli bir buçuk yıl oldu, demin de cümlelere yanlışlık girdi. İzmit Körfezi'nde özelleştirme yapıldı denildi. Yanlış bir bilgidir bu. Sadece İzmit Liman yönetmeliğinde limanların da kendilerine yönelik kılavuzluk römorkör yapmasının önü açılmıştır. Bu özelleştirme değildir. Özelleştirme dediğinizde ihale olur, ihaleye giren babayiğitler parayı verir, yüksek parayı veren de ihaleyi alır. Ondan sonra da kimseye konuşmak kalmaz. Ben bu örneği veriyorum. Türkiye Cumhuriyeti’nde cep telefonu hatları satıldı , rahmetli Vehbi Koç '500 milyon dolar biz veremeyiz' demiş. '500 milyon doları biz nereye veriyoruz karşılığında hangi tapuyu alacağız?' Ve girdi işte o zamanlar Karamehmet ile Uzanlar aldılar. Ve aradan 4 sene geçti ve dediler ki ya bu 1,5 milyar dolardı, 500 milyon dolara ucuza gitti. Ya adam ihale girmiş almış. Koç Grubu girmemiş. Şimdi burada da bir ihale olsaydı ve ihalede de  birileri bir bedel verseydi biz konuşamazdık. İhale falan da olmadı. Metin Kalkavan'ın dediği gibi Türkiye Denizcilik İşletmeleri orada varken, bütün iskelelerde çalışma izni varken, Türkiye Denizcilik İşletmelerinde kendi bünyesinde  çalışan arkadaşlar ortak bir şirket kurdu. Ve Türkiye Denizcilik İşletmelerine rağmen orda bir işe girdiler, dolayısıyla işin o bölümü de tartışılır. Dolayısıyla savunulan konuyu birbirinden çok iyi ayırmak lazım. Nemrutta izin bitmesine rağmen yeni bir yönetmelik çıkarılıp yeni bir izin için rekabet ortamı yaratılacağına mevcut şirketin izni süresiz olarak uzatıldı. Zaten 20 yıl yaptığı yetmediği gibi süresiz bir şekilde uzatıldı. Yeni yönetmelik de çıkmıyor. Nerdeyse belki de 2 yıl geçti. Dolayısıyla buna dava açıldı yani bakanın oradaki izni uzatılmasıyla ilgili verdiği olura dava açıldı. Ve bu davaya mahkeme yürütmeyi durdurma verdi. Bunun üstüne Ulaştırma Bakanlığı yürütmenin üstüne durdurma çıkınca başka şirketlere de izin vermek için bir çağrı yaptı. Yeterli gördüğü iki kuruluşa da izin verdi. Şimdi bütün kıyamet bundan kopuyor. İzmit’te de benzeri olacak diye. Çünkü İzmit’te de izin bitiyor. Uzun lafın kısası zaten bu işe de devlet de başka şekilde el atmayı düşündüğünü duyuyoruz" diye konuştu.

BİR GECEDE YAPILAN İNDİRİMLERİ UNUTMADIK

Vapur Donatanları ve Acenteleri Derneği Yönetim Kurulu Başkanı ve İMEAK DTO Meclis Üyesi Recep Düzgit, İzmit Körfezi'nde bir gecede yüzde 80'lere varan indirimleri unutmadıklarını belirterek, DEKAŞ'ta yönetimin değişmesi ile yüzde 100'lere varan zamların yapıldığını kaydederek şunları söyledi; "Amerika’da yeşil kitap diye bir kitap vardır bu konuyla ilgili ve bu işe maliyet hesaplamaları yapılıyor , bu şirketin kendini devam ettirebileceği, yenileyebileceğine belli bir orandaki rakam tarifeleriyle tabir ediliyor. Türkiye’deki gibi değil. Türkiye Denizcilik İşletmeleri’nin devlet tekel hattıyla yaptığı tarife esas alındı. Nitekim o oranlar eksik söylendi, yüzde 80’lere varan oranda bir indirim olmuştu İzmit’te. Ve bir şirketin genel kurulu, yönetim kurulu değiştirdi diye, bu sektör bir gecede yüzde 80 indirimi iptal edip tekrar yüzde 100 tarife ödemeye başladı. Bunun lüksleri böyle olamaz. Bunun buralarda savunması da bu şekilde olamaz. O zaman bu meslekle bu konu biraz çorba oluyor. Olay bu yani. Bunu çok net görmemiz lazım. Bir gecede o indirimlerin hepsi iptal edildi, niye genel kurul eski yönetimi getirdi, o yönetim de bunları iptal etti.  Dolayısıyla bu iş bu şekilde olduğu sürece buna bir yığın Türkiye’de aday çıkacaktır.  Becerecektir ya da beceremeyecektir, ama her şeye kendi ülke modelimize göre bir şeyler yaratmayı bırakalım artık, dünya örnekleri gibi diyorsak dünyadaki gibi olacak. Ya da olmayacak."

Haber: Recep CANPOLAT / Deniz Haber Ajansı

UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.
Yorumlar
kaptan
10 Mart 2015 Salı 13:42
13:42
Yazdığimiz yorumlar diğer sitelerde sansüre uğruyor.bu konuda size bir teşekkür borcum oluştu.selamlar
89.211.87.117
cebgiz kapt.
09 Mart 2015 Pazartesi 21:48
21:48
Özel limanlarda tamamen işte kapı işte kapı mantalitesiyle yıllardır yaşam savası veren kılavuz kaptanları özellikle emekli olmuş 65 yaşına kadar mesleğinin tecrubesinden yararlanılan kılavuz kaptanları da sokağa mı dökeceksiniz.kıyı emniyetine girmenin koşullarını çok iyi biliyoruz.
Faruk Yersel kardeşim ben 50 li yaşlarda emekli ve de destekleme primiyle aslanlar gibi mesleğimi yapan bir ağabeyinim kamulaştırdın bir gecede bizi sokağımı koyacaksın.bazı şeyleri çok iyi düşünmek lazım.bizim ulusca sıkıntımıa bu işte.sevgilerimle
89.211.87.117
Faruk Yersel
09 Mart 2015 Pazartesi 19:55
19:55
Devletin ve milletin yüksek menffatlerinin korunması açısından Türkiye Cumhuriyetindeki tüm kılavuzluk hizmetlerinin kamu eliyle yapılması gerektiği hususunda çok önemli verilerin elde edildiği bir toplantı olmuş. Kamusal bir yapı olan DTO ilgililerinin bu konuda rant öncelikli görüş beyan etmeleri Türkiyedeki sermayedar yapısı göz önüne alındığında normal karşılanabilir. Ancak emniyet, kalite ve denetim açısından bakıldığında bu mesleği hakkıyla yapmak için gereken şartların ülkemizde kamu dışında sağlanamayacağı artık bellidir. Körfezdeki hadisede bazı kişiler için tatlı, bazıları için acı tecrübeler bu konuda belirleyici olmuştur. Tarifesi dahi devlet kurumları tarafından belirlenen kılavuzluk ve hatta acentelik gibi kabotaj kanununa tabi işlerde rekabet ne menem birşeydir ki tartışılabilmektedir . Körfezde rekabet adı altında bir süre devam ettirilen ve Sayın Düzgit'in %80 lere vardığını iddia ettiği indirimler kamunun ne kadar zararına sebep oldu bilen varmıdır? Rekabet adı altında resmi tarifenin %80 inin yabancı armatörden tahsil edilmemesi kimlere fayda sağlamıştır? Türkiye Cumhuriyeti Devletinin tüm kıyı ve limanlarında kılavuzluk acilen kamulaştırılmalıdır. Selamlar
85.105.153.29
Seaman
07 Mart 2015 Cumartesi 20:48
20:48
Gemi sahiplerine tam fatura kesip,% 80 indirimleri cebe indirirken Kılavuzluk tarifelerinden şikayetiniz yoktu ????
88.253.114.29
Diğer Haberler
ÇOK OKUNANLAR
Tüm Hakları Saklıdır © 2004 Deniz Haber | İzinsiz ve kaynak gösterilmeden yayınlanamaz.
Tel : 0212 293 75 48 | Faks : 0212 293 75 49 | Haber Scripti: CM Bilişim