• BIST 93.297
  • Altın 209,323
  • Dolar 5,3620
  • Euro 6,0658
  • İstanbul 9 °C
  • Ankara 5 °C
  • İzmir 11 °C
  • Antalya 18 °C
  • Muğla 8 °C
  • Çanakkale 11 °C

Tersanelerde yer kalmadı!

Tersanelerde yer kalmadı!
Sabah Gazetesi Yazarı Şelale Kadak'ın sorularını yanıtlayan DTO Başkanı Metin Kalkavan; 2004'te 10 milyar dolarlık gelirin üzerine çıktıklarını söyledi.
Gemi siparişi öyle çok ki tersanelerde yer kalmadı!Gemi inşaa sektörünün ilk kez 1 milyar dolarlık ihracatı aşacağını anlatan Deniz Ticaret Odası Yönetim Kurulu Başkanı Metin Kalkavan, tersanelerde yer bulmanın mümkün olmadığını söyledi..

Denizcilik sektöründe tarih mi yazılıyor? 2004 yılı son iki buçuk yılın en iyi yılı olarak tarihe geçti. Dünyada da denizcilik çok iyi bir dönem geçiriyor. Gemiler değer kazandıkça, navlunlar arttıkça, türevleri de limanların gelişmesi yan sanayinin gelişmesi bütün sanayiye etki yapmaya başladı. Gerçekten çok çok iyi yıllar geçiriyoruz.

* Gemi siparişine yetişilemediği doğru mu?
Sektör olarak tahminlerimizin çok üstündeyiz. 2004'te 10 milyar dolarlık gelirin üzerine çıktık. Gemi inşa sektörü tarihinde ilk kez bu yıl 1 milyar dolarlık ihracatın üzerine çıkacak. Şu anda 45'i mega yat olmak üzere 299 tane gemi inşaatı var. Bu gerçekten çok yüksek bir rakam. Tersanelerimizde yer bulmak son derece zor.

* Yani artık denizcilerin bir dönem ödeyemedikleri borçlarla bozulan imajları düzeldi mi ? Sektörde borcu olup da ödeyemeyen kimse kalmadı mı ?
Borçluluk oranı çok aşağıya düşüyor. Borcu olup da mal varlığı çok yükselen denizcilik firmaları da var. Şu anda ödeme zorluğu çeken kimsenin olduğunu sanmıyorum, en azından bana ulaşan herhangi bir sorun yok. Bunu zaten şu günlerde bankaların bize gösterdiği ilgiden de görüyoruz.

* Bankalarla aranız düzeldi mi yani ?
Firmaları batıran genelde borçlulukları değil, nakit akışındaki problemlerdir, ama çok şükür ki şu anda böyle bir durum yok. Denizcilik riskli sektör, buraya girilmez diye bakan bankaların hepsi bugün denizcilik şirketlerini karlı ve verimli olarak görüyor ve açtıkları kredileri artırıyor. Şükür Allah'a ki o günler geride kaldı. Sıkıntılar aşıldı. Şu anda dünyada özellikle gemi inşaa sanayi ender teşviksik, desteksiz çalışan ülkelerden bir tanesiyiz. Teşviksiz de başarılı olduğumuz bir alan. Rekabet edebileceğimiz bir alan.

* Sektör için geliştirdiğiniz projeler olduğundan sözediyorsunuz, denizcileri biraraya getiren bu projeler neler?
Bir turizm şirketi kurduk ve Özelleştirme İdaresi'nden Ankara ve Samsun feribotlarını 5.3 milyon dolara satın aldık. Bu proje için elli grup ya da kişi biraraya geldi. Şimdi biz bu gemileri 14 milyon dolara yenileyeceğiz. Önümüzdeki yıl Şubat ayından itibaren İstanbul-İzmir arasında hergün sefere başlatacağız. Bir diğer projemiz de Ereğli Denizcilik adıyla kurduğumuz ve yaklaşık 225 kişi ya da şirketi biraraya getiren girişimimiz. 85 milyon dolara büyük bir gemi satın aldık, bugüne kadar Ereğli Demir Çelik'in yüklerinin yüzde 90'ını yabancı gemiler taşıyordu, şimdi Türkler Ereğli'nin yüklerini taşımaya başlayacak. Bizim amacımız gücümüzü birleştirmek ve tabana yaymak. Kurduğumuz şirkette kimsenin yüzde dördün üzerinde hissesi olmayacak, çok şeffaf ve yüzde ellisi öz kaynakla yapılan bir projedir bu. Ereğli Denizcilik'in herhangi bir grubun ya da şirketin eline geçmesine engel olmak için bir şart getirdik. Eğer ilerde herhangi bir hissedar hissesini satmak isterse, satış talebi yönetim kuruluna gelecek ve hissedarlara eşit olarak teklif edilecek. İlerde biz bir gemi daha satın alacağız. Gördüğünüz gibi denizciler güç birliği yapıyor amacımız bundan sonra ciddi markalar yaratmak.
Diğer Haberler
ÇOK OKUNANLAR
Tüm Hakları Saklıdır © 2004 Deniz Haber | İzinsiz ve kaynak gösterilmeden yayınlanamaz.
Tel : 0212 293 75 48 | Faks : 0212 293 75 49 | Haber Scripti: CM Bilişim