• BIST 91.908
  • Altın 235,652
  • Dolar 6,1796
  • Euro 6,9947
  • İstanbul 29 °C
  • Ankara 27 °C
  • İzmir 29 °C
  • Antalya 36 °C
  • Muğla 34 °C
  • Çanakkale 29 °C

Tuncer: Yeteri kadar pay alamıyoruz

Tuncer: Yeteri kadar pay alamıyoruz
DTO Genel Sekreteri; Türkiye’nin deniz taşımacılığı ve limancılık hizmetleri konusunda çeşitli sorunları var. Bu sorunlar nedeniyle transit taşımacıktan yeterli pay alınamıyor.

Limanların teknolojik gelişmelere uyum sağlamadaki zorlukları ve alt yapı eksikliği ile limanla entegrasyonu sağlayacak demiryolu bağlantılarındaki yetersizliği yaşanan sorunlar arasında gösteren Tuncer, 2004 yılına oranla 2005 yılında denizyolu dış ticaret taşıma hacminin de yüzde 1.4 oranında azaldığını, buna karşın karayolunun payının yüzde 1.6 oranında arttığını söyledi.

Dış ticaretin yüzde 86’lık kısmının denizyoluyla yapıldığını ifade eden Tuncer taşıma zincirinin deniz ayağını oluşturan limanların, ülke ekonomisinin gelişmesindeki önemli rolünün göz önüne alınarak, hizmetlerin en iyi şekilde yapılması ve AB’ye entegrasyon sürecinde tüm önlemlerin alınması gerektiğini bildirdi.

Dış ticarette denizyolunun payına karşın dahili taşımacılıkta denizden yeteri kadar yararlanılamadığına vurgu yapan Tuncer, “2004 yılında kabotaj hattında ticari olarak faaliyet gösteren deniz araçlarında uygulanmaya başlanan ÖTV’si indirilmiş yakıt alım uygulamaları sonucu artış beklenmekte olup, gemilerin yaşlı ve klassız olması dolayısıyla yaşanan yük sigorta sorunları ve gümrük sorunları da kabotaj taşımacılığını etkilemektedir” diye konuştu.

“Limandan Elde Edilen Gelir, Limana Harcanmıyor”

Limanlarda yaşanan sorunlara dair görüşlerini de aktaran Murat Tuncer, özel limanlardan alınan yüzde 15 nispi kira bedeli nedeniyle, rekabetin önlenmesi ve verilen hizmetlerin maliyetinin düşürülememesini önemli bir sorun olarak gösterdi. Bu sabit kira bedeli yerine yıllara bağlı olarak azalan ve sonunda sıfırlanan bir nispi kira bedeli uygulamasının daha uygun olacağını aktaran Tuncer, devlet limanlarında limanlardan elde edilen gelirlerden, limanların genişletilmesi, modernizasyonu ve yeni ekipman alımları için yeterli ödenek ayrılmadığını da söyledi.

“Bir diğer sorun da uzun vadeli olarak özel kuruluşlara kiralanan bazı devlet limanlarından, her yıl yenilenen kiralara ilave olarak, üç yılda bir Kıymet Takdiri yapılmak suretiyle, yüksek oranda zam yapılması ve buna bağlı liman işletme maliyetlerinin yükselmesidir” diyen Tuncer, liman doldu alanları üzerine Milli Emlak Genel Müdürlüğü’nün izniyle yapılan ve sözleşme sonunda devlete kalacak olan antrepo ve depo gibi yapılar için de maktu bedel dışında ilave kira bedelinin işletmecileri zorladığını kaydetti.

DTO rakamlarıyla liman sayıları

Kamu kuruluşlarınca işletilen limanlar: 31 adet
Belediyeler tarafından işletilen limanlar: 24 adet
Özel kuruluşlarca işletilen limanlar: 102 adet
Turizm işletme belgeli yat limanları: 19 adet
Turizm yatırım belgeli yat limanları: 9 adet
Ana yat liman: 3 adet
Tali yat limanı: 12 adet
Yat yanaşma yeri: 5 adet
Yat çekek yeri: 7 adet
Marinalar: 14 adet

Kaynak: Dünya Gazetesi

www.DenizHaber.Com.tr 

Diğer Haberler
ÇOK OKUNANLAR
Tüm Hakları Saklıdır © 2004 Deniz Haber | İzinsiz ve kaynak gösterilmeden yayınlanamaz.
Tel : 0212 293 75 48 | Faks : 0212 293 75 49 | Haber Scripti: CM Bilişim