• BIST 88.735
  • Altın 229,442
  • Dolar 6,0368
  • Euro 6,8881
  • İstanbul 26 °C
  • Ankara 20 °C
  • İzmir 27 °C
  • Antalya 25 °C
  • Muğla 25 °C
  • Çanakkale 25 °C

Türk Boğazları'na yerleştirilecek sensörler ile kazalar önlenecek

Türk Boğazları'na yerleştirilecek sensörler ile kazalar önlenecek
TÜBİTAK’ın geliştirdiği projede Boğaz’ın altına yerleştirilen sensörler Gemi Trafik Hizmetleri Sistemi’ne entegre edilerek veri aktarımı sağlanacak. Alt ve üst akıntı hızları, bölgesel değişiklikler ölçülerek gemilere yön verilecek.

Boğaz’ın altına yerleştirilecek sensörler sayesinde tanker geçişleri kontrol altına alınıyor. Akıntı hızı ve deniz suyu sıcaklığı dahil en detaylı bilgiler anlık olarak paylaşılacak ve olası kazaların önüne geçilecek.

Boğaz’dan yılda 50-55 bin gemi geçiyor. Bunların 10 bini petrol tankeri. Yılda 150 milyon ton yük taşınıyor, bunun da 100 milyon tonu petrol. 15 mil boyunca 90 derece eğimli 8 nokta var. Şimdi 6 yere ‘Akustik Doppler Akıntı Algılayıcı Sistemi’ kuruluyor. 

AKINTI ÖLÇÜLECEK

TÜBİTAK’ın geliştirdiği projede Boğaz’ın altına yerleştirilen sensörler Gemi Trafik Hizmetleri Sistemi’ne entegre edilerek veri aktarımı sağlanacak. Alt ve üst akıntı hızları, bölgesel değişiklikler ölçülerek gemilere yön verilecek. Kaza riski sıfıra indirilecek.

ANLIK VERİ

Kazalar özellikle, gemilerin tonajları nedeniyle motor güçlerinin Boğaz’ın bazı bölgelerinde akıntıyla baş edememesi nedeniyle yaşanıyor. Yeni sistemle gemilerin kapasiteleri ve akıntı hızları anlık veriler ile değerlendirilerek, ya geçiş izni verilecek ya da bekletilecek. Kurulan sistemle akıntılar ses dalgalarıyla saptanacak, durum gemilere bildirilecek.

TÜBİTAK Marmara Araştırmaları Merkezi tarafından geliştirilen Akustik Doppler Akıntı Algılayıcı Sistemi, İstanbul Boğazı’nda işletilecek. Su altına kurulan sensörler sayesinde ses dalgaları kullanılarak deniz tabanında ve yüzeyindeki akıntı şiddeti bölgesel farklılıklar ve diğer etkenler de hesaba katılarak ölçülebilecek. Veriler deniz tabanına serilen kablolar vasıtasıyla Kıyı Emniyeti Genel Müdürlüğü’ne bağlı Gemi Trafik Hizmetleri Sistemine aktarılacak. Sistemin kurulumu için sensörlerin Boğaz’a yerleştirilmesi işi 25 Ocak’ta başladı. Özel bir şirkete ait iki gemi Boğaz’da akıntı algılayıcı sensörler yerleştirme başlandı.

İki gemi sensörlerin veri aktarımı için kabloların deniz tabanına serilimi işini de üstleniyor. Sensörlerin ve kabloların serimi için çalışmaların 15 Şubat’a kadar devam edeceği tahmin ediliyor. Sistem ile İstanbul Boğazı’nda sık sık yaşanan kuru yük gemilerinin Boğazdaki bir yalıya çarpma görüntüleri ve dümeninin kilitlenerek sürüklenmesi görüntülerinin de geçilmeye çalışılıyor. Kazalarda bazı gemilerin tonajları nedeniyle motor güçlerinin boğazın bazı bölgelerinde akıntıyla baş edememesi yaşandığı biliniyor. Yeni sistem ile gemilerin kapasiteleri ve akıntı hızları anlık veriler ile değerlendirilerek gemilere geçiş izni verilecek ya da geçiş için akıntı hızının düşmesi beklenecek.
 
 NASIL ÇALIŞACAK?

Benzer bir çalışmayı ODTÜ Deniz Bilimleri Enstitüsü de geliştirmişti. Sensörler değişik su derinliklerinde her 20 dakikada bir denizin sıcaklığını, iletkenliğini ve çözünmüş oksijen miktarını ölçecek, bulanıklılık miktarını belirleyecek. Şamandıranın altına yerleştirilen akustik doppler cihazı ile her iki metrelik su katmanında ayrı ayrı, akıntı şiddeti ve yönü ölçülebilecek.

Deniz Haber Ajansı

UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.
Yorumlar
BORA
08 Şubat 2016 Pazartesi 10:57
10:57
ÇOK GECİKMİŞ PROJE BÖYLE STRATEJİK BİR KANALDA EN AZ 20 SENE ÖNCE BU SİSTEMLER KURULMALIYDI .
194.54.49.167
Diğer Haberler
ÇOK OKUNANLAR
Tüm Hakları Saklıdır © 2004 Deniz Haber | İzinsiz ve kaynak gösterilmeden yayınlanamaz.
Tel : 0212 293 75 48 | Faks : 0212 293 75 49 | Haber Scripti: CM Bilişim