• BIST 94.082
  • Altın 189,916
  • Dolar 4,7932
  • Euro 5,6125
  • İstanbul 26 °C
  • Ankara 23 °C
  • İzmir 28 °C
  • Antalya 31 °C
  • Muğla 25 °C
  • Çanakkale 26 °C

Ulaştırma Bakanlığı AB'ye Hazır

Ulaştırma Bakanlığı AB'ye Hazır
Hürriyet Gazetesi Ankara Bürosu'nu ziyaret eden Ulaştırma Bakanı Binali Yıldırım, Türkiye'nin ulaştırma alanında AB müktesebatına en hazır sektör olduğunu söyledi.
ULAŞTIRMA AB'YE HAZIRULAŞTIRMA Bakanı Binali Yıldırım, Türkiye'nin ulaştırma alanında AB müktesebatına en hazır sektör olduğunu belirterek, ulaştırma sektörünün mevzuatta AB ile yüzde 55 uyumlu olduğunu kaydetti.

Hürriyet Ankara Bürosunu ziyaret eden Yıldırım, AB'nin 6 Ekim tarihli İlerleme Raporu'nda Türkiye'nin bu sektörde AB müktesebatına uyumda başarılı olmadığı yolundaki değerlendirmenin de bilgi eksikliğinden kaynaklandığını söyledi. Yıldırım, AB ile tam üyelik müzakerelerinde ulaştırmanın durumu ve bakanlığını ilgilendiren konular hakkında Hürriyet'in sorularını özetle şu yanıtları verdi:


RAPORDA BİLGİ EKSİKLİĞİ:

İlerleme raporunda yer alan eleştirel ifadeler bilgi eksikliğinden kaynaklanıyor. Biz, AB müktesebatına en hazır sektörüz. Mevzuatımız AB müktesebatına yüzde 55 uyumlu. Mevzuatta uyumu bu yıl içinde bitirebiliriz. Ancak, bunu müzakere sürecine yaymamız lazım. Mevzuatı çıkartmak tek başına bir anlam ifade etmez. Önemli olan altyapının da aynı paralelikte AB altyapısıyla uyum sağlamasıdır. Türkiye'nin dümeni Avrupa'ya dönmüştür. En kısa sürede uyum sağlayacak şartları sağlarız. Tam yol ileri Avrupa Birliği diyoruz.

DIŞ YAPILANMADA SORUN YOK:

AB'ye ister girin, ister girmeyin, ulaştırma sektöründe zaten uluslararası kurallara uymak durumundasınız. Biz de bu kurallara uyuyoruz. Dış yapılanmada hiç bir problemimiz yok. İçerde taşımacılığı AB kriterlerine getirecek tedbirler alacağız. Ulaştırma ana planın temel hedefleri de, AB'nin 2010 ulaştırma strateji belgesindeki hedeflerle paralellik arzediyor.

DENİZ VE DEMİRYOLLARI:

Ulaşım modları arasında dengeyi gözeten, daha çevreci ve güvenli ulaşım modları yönünde değişimi amaçlayan maliyet, erişilebilirlik, trafik güvenliği, çevresel etki gibi konuları göz önüne alan bir plan hazırladık. Bu planda sona geldik. Şubat'ın 15'inde sonuç raporu çıkıyor. Bu bizim önümüzde rehberimiz olacak. Bu planda, AB hedeflerine uygun olarak deniz yolu ve demiryolları ağırlıklı yer edinecek. Amaç karayollarının bugünkü durumunu frenlemek değil; taşımacılık sektöründe büyüme trendinden yararlanarak modlar arasındaki dengeyi sağlamak.

AB'de karayolu ömrü 25 bizde ise 2.5 yıl

AB İlerleme Raporu'nda Türkiye'de karayollarındaki kaza oranının AB ortalamasından 6 kat fazla olduğuna dikkat çekildiğini belirten Binali Yıldırım, "Bu çerçevede karayolu güvenliğine özel bir önem vermemiz gerekiyor. Ancak ulaşım modlarında çeşitlenmeye giderek de kaza oranını aşağı çekebiliriz. Ayrıca, karayollarının kalitesi de önemli. Batı'da karayolunda altyapı normalde 25 yıllık bir ömre göre hesaplanıyor. Türkiye'de bu 2.5 yıl. Yani 10 kat daha önce bozuluyor. Bu da çok büyük maliyet getiriyor ve trafik güvenliğini tehdit ediyor. Kazalarda, hiç yola vurgu yapılmaz, ya karşıdaki suçludur ya da siz suçlusunuzdur. Viraj normlara uygundu, geometrisi tersti, bunlara bakılmıyor" dedi.

Ulaşımda yüzde 95 karayolu AB'ye uygun değil

ULAŞIM modlarının dengesinde AB ortalamasının çok gerisinde olduğumuzu belirten Yıldırım, şöyle konuştu:

"Çünkü, karayollarının toplam ulaşım içindeki yüzdesi çok yüksek. Türkiye'de yolcu taşımacılığının 94'ü, yük taşımacılığının da yüzde 92'si karayoluyla yapılıyor. Deniz yolunda yolcu taşımacılığı binde 5, yük taşımacılığı yüzde 3-4. Hava yoluyla yolcu taşımacılığı yüzde 1, yük taşımacılığı binde 3 gibi. Hava taşımacılığının payını ne kadar uğraşsanız arttırma şansınız çok az. Ulaşım modları arasında dengeden bahsetmek mümkün değil. Bizim gibi olan ülke yok. Bizde trende yolcu oranı toplam ulaşımın yüzde 4.5'i, yükte ise 5.5 civarında. Gelişmiş ülkelerde uluslararası taşımacılık ortalaması karayolunda yüzde 55-70 arasında değişiyor. Tren yüzde 15-20 arasında, iç su yolu yüzde 5-10 arası değişiyor. Denizde yüzde 10 civarında. Uçakta yolcu taşımacılığında yüzde 10'u bulan ülkeler var."

Demiryollarında AB'ye ancak 20 yılda gireriz

DEMİRYOLLARININ Pamukova kazasıyla birlikte Türkiye'de çok konuşulduğunu hatırlatan Binali Yıldırım, şöyle devam etti: "Bundan gerekli derslerin çıkarıldığı kanaatindeyim. Demiryollarını hükümetin de önemsemesiyle öncelikli altyapı alanı olarak seçtik. Bu aynı zamanda AB hedeflerine de uyuyor. Marmaray, Ankara-İstanbul hızlı tren projesi bu bakışın bir sonucudur. Bu iki projenin toplam bedeli 4 milyar doları geçiyor. 50 yıllık bir ihmalin telafisini bir iki yılda yapmamız mümkün değil. Bu yüzden biz en az 10 sene, tercihen de 20 senelik bir program içinde demiryollarına yatırımı sürekli kılarsak, o zaman AB içerisinde demiryollarında "biz de varız" diyebiliriz. Projeler hazır finansman bulduğumuzda teker teker devreye sokacağız."

Eş dost parasıyla kamyonculuk bitiyor

BİZ kara taşımacılığını AB kriterlerine göre bir yasal altyapıya kavuşturduk" diyen Binali Yıldırım, sözlerini şöyle sürdürdü: "Yani 50 senedir Kara Taşımacılığı Kanunu yoktu. Kanunu 19 Temmuz 2003'de çıkardık. Bu kanunun getirdiği üç temel kriter var. Bir mesleki yeterlilik, ikincisi mali yeterlilik, üçüncüsü mesleki saygınlık. Eşinden dostundan borç alan birinin, 30-35 yaşında bir kamyon alıp yollara çıkıp taşımacılık yapması mümkün olmayacak. Kurumsal bir taşımacılık anlayışı getiriyoruz. Sektör disipline giriyor. Bu karayolu taşımacılığında olmazsa olmaz birşeydi, bunu gerçekleştirdik."

20 tonluk kamyon 40 tonla çıkamayacak

YOLLAR çok kullanılıyor. Ağır yüklü araçlar yolu bozuyor, kazaların nedeni oluyor" diyen Binali Yıldırım, şöyle konuştu: "İkaz işaretleri yetersiz oluyor, kör noktalar oluyor. 40 tonluk araçlar karayoluna çıkabiliyor. AB'de de böyle, ama oradan geçen trafik debisi farklı. Çok araç geçince yolun ömrü kısalıyor. Sektörde sağlıksız bir gelişme olmuş. 800 bin kamyonunuz var. Bunun 300 bini sürekli boş. Ne yapıyor adam? Kamyonun kapasitesi 20 ton, ben 40 ton atarım aynı para diyor. Ondan sonra yolda bir bomba gidiyor. Bütün bunların kesin denetime bağlanması gerekiyor."

Uzman kadrolara ihtiyaç var

AB'nin ulaştırma sektöründe nitelikli, eğitimli uzman azlığından şikayet etmesi üzerine ise Binali Yıldırım, şöyle konuştu: "Uzman personel Türkiye'nin genel sorunudur. Ama ulaşım daha uluslararası bir nitelik arzettiği için ulaşımda uluslararası mevzuata hakim, lisanı bilen ve uzmanlaşmış kadrolara daha çok ihtiyaç var. Sivil havacılıkta bir genel müdür atıyorsunuz. İdare ettiği sektördeki bir pilot 8 bin euro maaş alıyor. Genel müdür 2 milyar maaş alıyor. Burada uzmanlaşma kalite sağlamak ne kadar mümkün? Onun için Sivil Havacılık Kanunu'nu hazırladık. Katma bütçeli bir idare olarak kuruyoruz."
 Kaynak:Hürriyet Gazetesi
Diğer Haberler
ÇOK OKUNANLAR
Tüm Hakları Saklıdır © 2004 Deniz Haber | İzinsiz ve kaynak gösterilmeden yayınlanamaz.
Tel : 0212 293 75 48 | Faks : 0212 293 75 49 | Haber Scripti: CM Bilişim