• BIST 88.735
  • Altın 229,592
  • Dolar 6,0368
  • Euro 6,8881
  • İstanbul 24 °C
  • Ankara 19 °C
  • İzmir 23 °C
  • Antalya 24 °C
  • Muğla 20 °C
  • Çanakkale 20 °C

Ambarlı'daki Çinliler

Doç. Dr. SONER ESMER

One Belt-One Road Stratejisi ve Kumport Satışının Dış Basına Yansımaları

Kumport’un satışını dün itibariyle (17.09.2015) öğrenmiş olduk. 2007 yılında Fiba ve Turkon ortaklığı ile 255 milyon dolara satın alınan limanın, daha sonra tek sahibi 2008'de Kalkavanın hisselerini Fiba'ya devretmesi ile Hüsnü Özyeğin (Fiba) oldu. Kumcular Kooperatifi tarafından 1994 yılında kurulan liman, devralındığı 2007'de 665 bin TEU elleçlerken 2014'te 1,4 milyon TEU rakamına ulaştı. Başta CEO Özgür SOY ve seçkin ekibinin özverili çalışmaları ile Kumport limanı, iyi yönetilerek ve yerinde yatırımlarla bugün 1,7 milyon TEU elleçleme kapasitesi ile Türkiye'nin en önemli limanlarından birisi haline geldi.  

2010 yılında yüzde 35,5 hissesini Umman Devlet Fonu’na satan Fiba, kalan hissesini (%64,5) satılığa çıkardığı haberlerini ilk aldığımızda talipler arasında Çin'in en büyük deniz taşımacılığı şirketi olan China Merhant dahil beş firma olduğu bilgisi verilmişti ve beklenen gelirin ise 2 milyar dolar civarında olacağı tahmin ediliyordu (1). 

Beklenen satış sonunda gerçekleşti. Öncelikle denizhaber.com.tr anlaşmanın, Kumport Limanı'nın 20,3 milyon dolar değerindeki yüzde 1,35 hissesinin, doğrudan satın alımını da içerdiğini, dolayısıyla Hong Kong’lu konsorsiyumun limanın yüzde 64.5’i için toplam 940 milyon doların üzerinde bir tutar ödeyeceğini yazdı (2).  

Sektörle ilgili yabancı basında çıkan haberler ise şu şekildeydi: 

Bir sitede “Çin’in liman devi, Türk terminaline 1 milyar dolar döktü” diyordu (3). Başka bir haber “Çin kökenli konsorsiyum, Türkiye’nin 3. büyük limanına yatırım yapmayı planlıyor” dedi (4) ve “limanın 18.000 TEU kapasiteli gemilere hizmet verebileceğini, kapasitesini de 3,5 milyon TEU’ya çıkartabileceğini” yazdı. Bir diğeri “COSCO Pasific-China Merchant (CMHI) ve CIC Capital ortak girişiminin (Joint Venture) sırasıyla %40-%40-%20 payla Kumport’un hisselerini aldığını” yazdı ve “1,84 milyon TEU kapasiteli liman için 919,9 milyon dolara  anlaşıldığı”nın altını çizdi (5). Satış Hong Kong Borsasına bu linkteki detaylarla bildirildi: www.hkexnews.hk

Başka bir haber “Cosco Pasific Avrupa’daki ayak izini büyütüyor” dedi ve Kumport’un “Karadeniz’in girişinde Avrupa-Asya arasında stratejik bir noktada olduğunu” yazdı. Ayrıca yöneticilerin “bu satın almanın mevcut Pire Limanı yatırımı ile uyumlu olacağı, konsorsiyumun deniz aşırı liman yatırımı, yönetimi ve operasyonu konusunda tecrübeli olduğu” görüşlerine yer verildi. Cosco Pacific ayrıca “Kumport terminali yatırımının Çin’in “One Belt, One Road politikasına uyumlu bir yatırım” olduğunun altını çizdi (6). 

 “One Belt, One Road”, Çin’in bir ticaret politikasıdır. Kara ve deniz ipek yoludur ve bu sayede Çin, Avrupa pazarına hem karadan hem de denizden etkin bir şekilde ulaşmayı planlamaktadır (Silk Road Economic Belt" (SREB) ve "Maritime Silk Road (MSR)) Pire limanı yatırımları da bu strateji kapsamındadır.

kumport_buyuk.jpg

One Belt, One Road kapsamında hem kara hem de deniz yolunda stratejik bir konuma sahip olan Kumport’un satışı ise, bu ticaret stratejisi kapsamında yapılan önemli adımlardan birisidir. Cosco Pasifik, Pire ve Kumport limanlarının sinerji içinde çalışacağına inanmaktadır (7). 

Görüldüğü gibi bu gelişmeyi sadece bir “satış” olarak değerlendirmemek gereklidir. Dünyanın üretim devi olan Çin, pazarlara en etkin şekilde ulaşabilmek ve lojistik alt yapının sağlanması için ne gerekiyorsa yapmaktadır. Bu satışın dış basına yansıması ise özetle Çin’in One Belt-One Road stratejisine adım adım yaklaştığı yönündedir.

Yazıda kullanılan kaynaklar:

https://www.denizhaber.com.tr/cinli-cosco-cmhi-ve-cic-konsorsiyumu-komport-limanini-satin-aldi-haber-63971.htm 

2 http://www.hurriyet.com.tr/ekonomi/29252732.asp

http://www.joc.com/port-news/china-port-giants-pour-1-billion-turkish-terminal_20150917.html

4  https://www.vesselfinder.com/news/4301-China-based-Consortium-Plans-On-Investing-In-Turkeys-3rd-Biggest-Container-Terminal

http://www.ihsmaritime360.com/article/19296/china-cosco-forms-jv-to-buy-turkish-container-terminal

http://www.seatrade-maritime.com/news/asia/cosco-pacific-in-jv-to-buy-into-turkeys-kumport-terminal.html

http://www.joc.com/port-news/china-port-giants-pour-1-billion-turkish-terminal_20150917.html

UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.
Yorumlar
mehmet akyol
05 Ekim 2015 Pazartesi 14:42
14:42
hocam muhtiş analiz yapmıssınız tşkür ederiz ,, africa için neler düşünüyorsunuz
akademik analizlerinize ihtiyacımız var

sevgimle
mehmet akyol 0532 241 44 52
88.250.120.93
Ahmet
18 Eylül 2015 Cuma 18:54
18:54
Kabotaj kanunu derki her hangi mahiyette olursa olsun bilcümle liman hidematını ifa etmek yalnız Türkiye sancağını hamil sefain ve merakibe munhasırdır.

Bizim kumport Çinlilere nasıl satılıyor?
195.174.123.202
Muzaffer Günlü
18 Eylül 2015 Cuma 16:42
16:42
Sayın hocam milyonu, milyarı sanki biraz birbirine karıştırmış gibi geldi bana ....
90.158.32.180
Yazarın Diğer Yazıları
ÇOK OKUNANLAR
Tüm Hakları Saklıdır © 2004 Deniz Haber | İzinsiz ve kaynak gösterilmeden yayınlanamaz.
Tel : 0212 293 75 48 | Faks : 0212 293 75 49 | Haber Scripti: CM Bilişim