• BIST 95.852
  • Altın 190,976
  • Dolar 4,6622
  • Euro 5,4311
  • İstanbul 26 °C
  • Ankara 18 °C
  • İzmir 26 °C
  • Antalya 30 °C
  • Muğla 22 °C
  • Çanakkale 24 °C

Fırtına tersaneleri vurmaya devam ediyor

METİN KALKAVAN

Küresel ekonomik fırtına, denizcilik, sektörünü kasıp kavurmaya devam ediyor. Nereden nereye geldik… Gemi inşada dünya 23.’lüğünden dünya 5.’liğine yükselmiştik; doklardan çekiç sesi eksilmiyordu, tersanelerden dünyaya gemi ihraç ediyorduk. Kızaklardan kayan her gemi, Türk tersanecinin alın teri ve gururuydu. Emek yoğun bir sektör olması nedeniyle sadece döviz girdisi sağlamıyor, aynı zamanda ciddi bir istihdamda yaratıyordu. Deniz ticaret filomuz ise, belli tonajın altındakiler ve kabotaj hattında çalışanlar hariç neredeyse dünyanın en genç filosu haline gelmişti. Yedi denizde, kıran kırana rekabetin yaşandığı bir ortamda, güvenle gururla seyrediyordu. Tabi ki bu başarı, başta Ulaştırma Bakanımız Binali Yıldırım ve Denizcilik Müsteşarlığımız olmak üzere idare, sektör ve üniversitelerle yaptığımız işbirliğinin bir sonucuydu. Yani bu başarı Türk denizcilik sektörü gemisinin mürettebatının; birlik, beraberlik ve uyum, uluslar arası arenada bir çok başarıya imza atmamıza da vesile oldu.

 

ABD kıyılarını kasıp kavuran küresel ekonomik fırtınanın kıyılarımıza vurması, ne yazık ki fazla uzun sürmedi. 14 ayda tersanelerimiz de büyük kayıplar yaşandı, yüzlerce çalışanımız işini kaybetti. Şimdilerde, büyük bir emek ve çabayla uluslar arası arena da marka olan tersanelerimiz; bırakın rekabet etmeyi, kapanmasının eşiğine gelmiştir. Bu kriz sektörde domino etkisi yaratarak gemi inşaat sanayisi üzerinde de önemli bir tahribata yol açmıştır. Yatırımcı yatırımını, çalışanlarımız ise işini kaybetmektedir.

 

SEKTÖRÜN ÇOK ACİL ÇÖZÜME İHTİYACI VARKEN  KATI KURALLAR GELİYOR

 

Eğer kısa zamanda elbirliğiyle bu sektörün krizi en az hasarla atlatması için çalışmaları yapamazsak, telafisi mümkün olmayan sonuçlar ortaya çıkabilir. Bu krize paralel olarak yeni bir takım katı kurallar da gelmektedir. Bu kurallar sektörü hallaç pamuğu gibi atacaktır. Bunlardan bir tanesi; gemi inşada stopaj uygulamasıdır. Ticari gemilerde uygulanmaya başlarsa sektörde büyük yaralar açacaktır. Bu durum, kriz ortamında gemi yapmayı imkansız hale getirmektedir. Genelde denizcilik sektörü çok zor bir dönemden geçiyor, özelde ise Türkiye’de gemi inşa sanayi bitiyor.

 

Denizcilik sektörünü kaybetmemek için bu sorunların yanı sıra, Gemi Teknik Şartnamesi, IMO tavsiyelerinin kural olarak uygulanması ve alt teşerondan kaynaklı vergi problemleri, bir an önce çözülmesi gereken önemli sorunlardır. Dünyadaki ticaretin önünü açmaya çalıştığımız bir süreçte bu yaşananlar, ekonomik krizde sektörün çöküşünü hazırlamaktan başka öte bir şey değildir. Küresel krizin yanı sıra, kıran kırana acımasızca yaşanan küresel rekabete uygun acil bir strateji ve çözüm üretmemiz gerekmektedir. Özellikle son dönemlerde yaşanan bu fırtınadan dolayı kısa zamanda tedbir alınmazsa bunca emek, bunca yatırım heba olacaktır, Gemi inşada söz sahibi olan Almanya, Fransa, İtalya, Kore, Çin gibi ülkeler tedbirlerini çoktan almış durumdalar. Zamanında tedbir alamazsak, bırakın bu ülkelerle rekabet etmeyi, maksimum 2 yıla kadar gemi inşa, sanayimizin sonu gelecektir. Tabi yan sanayimiz de bundan fazlasıyla nasibini alacaktır.

 

2010’DA 50-60, 2011’DE BİRKAÇ TANE, 2012’DE SIFIR

 

Hangi alanda olursanız olun çok ciddi büyük bir tehlike geliyor. Kurtuluş satmak ve gemi yapmamaktadır. Şu anda  tersanelerin durumu şudur: 2012’de teslim sıfır olacaktır. 2011’de birkaç tane, 2010’da ise kaydırılanlarla birlikte 50-60 gemi ki, bu da 90 faal tersane olduğunu söylersek tersane başına bir gemi bile düşmemesi demektir. Bu piyasada belli segmentler hariç, özellikle konteyner ve küçük, kimyasal tankerlerin çok kısa zamanda ayağa kalkacağını beklemek hayal olur. Bu sürecin ne kadar süreceği de belli değildir. Bu çok uzun maraton. Buna hazırlıklı olmamız gerekiyor. Fotoğrafı doğru okumamız lazım, aksi durumda Türkiye bu yarıştan kopacak, bunca emek de boşa gidecek.

 

PEKİ, BU SÜRECİ EN AZ HASARLA ATLATMAK İÇİN NE YAPILMALI

 

Başta idare ve sektör temsilcileri olmak üzere, bütün tarafları kapsayan acil bir kriz masasının kurulması gerekiyor. Kısa, orta ve uzun vadeli olmak üzere sektörü rahatlatabilecek kararların alınıp acilen uygulanması gerekmektedir. Aksi takdirde kıyılarımızda hüküm süren tehlikeli fırtına, sektörün altını üstüne getirecektir. Bu güne kadar saha da kıran kırana mücadele ederken, tribünden bile seyredemeyecek duruma gelebiliriz. Emekle, özveri ve büyük bir gayretle uluslar arası sularda gururla, onurla seyreden Türk denizcilik sektörünün kazasız, belasız, daha uzun yıllar uluslar arası arena da başarılara imza atmasıdır. Her şeye rağmen 2010 yılının mutlulukla geçmesini, sağlıklı, huzurlu ve bereketli olmasını diliyor, birlik beraberlik içinde bütün Türk milletinin yeni yılını kutluyoruz. Rüzgarınız kolayına, pruvanız neta olsun. Allah selamet versin!..

Bu yazı toplam 3738 defa okunmuştur.
UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.
Bu yazıya henüz yorum eklenmemiştir.
Yazarın Diğer Yazıları
ÇOK OKUNANLAR
Tüm Hakları Saklıdır © 2004 Deniz Haber | İzinsiz ve kaynak gösterilmeden yayınlanamaz.
Tel : 0212 293 75 48 | Faks : 0212 293 75 49 | Haber Scripti: CM Bilişim