• BIST 97.988
  • Altın 242,791
  • Dolar 6,2610
  • Euro 7,3524
  • İstanbul 21 °C
  • Ankara 12 °C
  • İzmir 18 °C
  • Antalya 22 °C
  • Muğla 16 °C
  • Çanakkale 18 °C

Parlayan Yıldız: LPG Taşımacılığı!

SERHAT KARTAL

Son yıllarda kaya gazı rezervlerinin bulunması, yeni tesislerin faaliyete geçmesi, artan arzla birlikte Uzak Doğu'nun bu arza paralel olarak yükselen talebi LPG sektörünün gelişmesinde etkili olmuştur. LPG'nin deniz yoluyla taşımacılığı 2015 itibariyle yıllık 75 milyon tonun üzerine çıkmıştır. Küresel bazda Orta Doğu, ihracatın büyük çoğunluğunu oluşturur ve bu ihracatın büyük bölümü artan Asya talebi doğrultusunda Çin, Japonya ve Hindistan'a yapılır.

LPG taşımacılığı yaplırken Suez West/East olarak bölgeler 2 kısımda incelenir. Kiracılar gemileri daha yoğun bölgelerden az yoğun yükleme limanlarına gönderir. Çünkü gemileri bekletmek istemezler. Daha kazançlı bir ticaret yapabilmek için araştırma ve brokerlık şirketlerinden yardım alınır ve gemilerini daha çabuk faydalanabilecekleri alanlara sevk ederler.

2015 yılı itibariyle  en büyük  LPG üreticisi durumunda olan Saudi Aramco rafineleri ve gelişmekte olan Gulf US terminalleri ihracatların temelini oluşturur. Orta Doğu'nun gemilerle  LPG ihracatı 2014 yılında 32 milyon ton olmuştur. 2015'te yıl sonuna kadar 36 milyon tona ulaşması öngörülmektedir. Hızla büyüyen Gulf US terminal kapasiteleri, ihracatın önümüzdeki yıllarda artacağının işaretidir. ABD propan ve propilen ihracatı 2015 Mayıs itibariyle günlük 482000 varildir. Yani  yıllık 15 milyon ton ortalama yakalamaktadır.

Gemi sahipleri gemilerini işletirken piyasadaki  Time Charter ve Time Charter Equality değerlerini dikkate alırlar. Gemi sahipleri gemilerini seferlik veya zamanlık kiralarken kiracılarla bu değerler üzerinden pazarlık yaparlar ve genelde piyasaya göre bir anlaşma sağlanır. LPG ticaretini karşılamak üzere yapılan LPG taşıyıcı gemilere büyük bir talep olduğundan, gemilerin beklememesi adına Dünya üzerinde dengeli bir gemi dağılımı söz konusudur.

Çin'in kaliteli plastik üretimi için miktarında oldukça sıkıntı çektiği propilen, yeni oluşturulan PDH terminalleri ile  Amerika-Çin arasında planlanan ticaret hacmi yeni siparişler olan özellikle VLGC ve LGC'lerin de işini hazır hale getirecektir.

Panama kanalının genişletilmesi projesi tamamlandığında Asya ile Amerika arasında ticaret hacmi şüphesiz artacaktır. Sefer süresi 20-22 gün daha azalacağından Ras Tanura'yı ilerleyen yıllarda Gulf US terminalleri yakalayacaktır. Houston-Chiba ve Houston-Ningbo arasında oluşturulan oranlar sefer süreleri paralelliğinde Ras Tanura-Chiba oranlarına yakın olacaktır.

2014 ve 2015 yılları LPG sektörünün aydınlık yılları olmuştur. Önümüzdeki 2 yıl boyunca yeni teslimatlara kadar da böyle devam edecektir. Gemileri time charter olarak değil de spot olarak işletmek daha karlı olacaktır. Çünkü düzgün bir işletme sistemiyle gemilerin yük bulma sıkıntısı 2017 yılına kadar olmaması öngörülmektedir. Yeni teslimatlarla birlikte kullanım oranı (utilization rate) dediğimiz oran düşecektir. Yine de önümüzdeki birkaç yıl boyunca %90'nın altına düşmeyeceği düşünülmektedir. Siparişlerin teslimatlarıyla birlikte Time Charter kiralama şekli hazır bir gelir kaynağı için düşünülebilir. Panama kanal genişlemesinin tamamlanması yeni ticaret rotaları oluşturacağından navlun oranlarında değişiklik yaratacaktır.

İlerleyen yıllarda yeni siparişlerin teslimatlarıyla birlikte aşağı doğru bir baskı oluşacak; kullanım oranı ve spot oranlarında düşüş yaşanacaktır. 2-3 yıl daha yüksek oranlar devam edecektir. Sonrasında oluşacak oranlardaki düşüş, LPG ticaretinin asıl konumunu belirleyecektir.

lpg_resim.jpg

Şekil 1.1 Time Charter ,Time Charter Equivalent Rates

Kaynak: Lorentzen & Stemoco AS

UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.
Yorumlar
Ş.Emre KARTAL
15 Kasım 2015 Pazar 08:14
08:14
Tebrik ederim sayın Kartal, LPG yanı sıra LNG'de de büyük bir potansiyel var bence,
yukarıda belirttiğiniz kaya gazı rezervleri de aslında doğalgaz orijinlidir, petrol gazı değil,
tabi bu iki yakıt türü birbirleri ile nasıl rekabet edecekler, araştırılması gereken bir konu,
başarılar
188.57.161.171
Yazarın Diğer Yazıları
ÇOK OKUNANLAR
Tüm Hakları Saklıdır © 2004 Deniz Haber | İzinsiz ve kaynak gösterilmeden yayınlanamaz.
Tel : 0212 293 75 48 | Faks : 0212 293 75 49 | Haber Scripti: CM Bilişim