• BIST 93.616
  • Altın 208,990
  • Dolar 5,3413
  • Euro 6,0898
  • İstanbul 11 °C
  • Ankara 8 °C
  • İzmir 11 °C
  • Antalya 11 °C
  • Muğla 9 °C
  • Çanakkale 9 °C

Yunanistan'ı krizden Çin mi kurtaracak?

Yunanistan'ı krizden Çin mi kurtaracak?
Çinliler, Yunanistan'ın güneyindeki Pire limanına ulaştı. Vinçler harıl harıl çalışarak, kargo gemilerindeki konteynerleri kamyonlara yüklüyor.

Çinliler, Yunanistan'ın güneyindeki Pire limanına ulaştı. Vinçler harıl harıl çalışarak, kargo gemilerindeki konteynerleri kamyonlara yüklüyor. Limandaki sistem, işletme ve iyileştirme hakları için 500 milyon Euro ödeyen Çin'in devlete ait gemicilik şirketi Cosco tarafından kuruldu.

Yunanistan'ın bu en büyük iç yatırımı, Çin'in Avrupa'ya ulaşmasında da önemli bir kapı. Şirketin Başkan Yardımcısı Jang Anming, "Her yer bizim için bir iş imkânı. Burada bir imkân bulduk ve başarılı olduk" dedi.

Jang, kimin kime daha fazla ihtiyacı olduğu sorusuna ise diplomatik bir yanıt verdi ve "Yunanistan'ın bize, bizim de Yunanistan'a ihtiyacımız var. Bu herkesin kazançlı çıktığı bir durum" dedi. Ancak ekonomik krizle boğuşan Yunanistan, yatırıma ihtiyaç duyuyor. Özelleştirme programı planlananın çok gerisinde. Hedef, 2015 yılına kadar 50 milyar Euro gelir sağlamaktı ancak gecikmelerin ardından bu hedef 11 milyar Euro'ya çekildi.

Batılı şirketler, toplumsal huzursuzluğun sürdüğü, dev borç yükü altındaki Yunanistan'a temkinli yaklaşıyor. Bu tutum da, gelişmekte olan doğu ekonomilerine büyük avantaj sağlıyor. Bu ülkeler şimdi çok iyi şartlarla Avrupa Birliği kapısından girmeyi hedefliyor. Yunanistan Başbakanı Antonis Samaras, Mayıs ayında büyük bir heyetle Pekin'i ziyaret etmiş, Çinliler, ülkenin limanlarıyla, havaalanlarıyla ve büyük olasılıkla ulusal demiryollarıyla ilgilenmişlerdi.

Öte yandan Atina yönetimi, 250 bin Euro değerinde emlak yatırımı yapanlara oturma izni veren bir program uygulamaya başladı. Bir Çinli yatırımcı bu programdan yararlanan ilk kişi oldu.

Pire Limanı'nın kargo terminalinde işlem gören konteynerlerin sayısı Cosco şirketinin yönetiminde iki katına çıktı. Ancak Cosco'nun izlediği politika, örneğin çalışanların sendika üyesi olmasının yasaklanması, oldukça sert.
Pire limanındaki ikinci terminal hâlâ hükümet kontrolünde ve Liman İşçileri Sendikası Genel Başkanı Giorgos Gogos, bunun böyle kalması gerektiğini söyledi.

Çin'in zayıf Yunan ekonomisini sömürdüğünü ve bundan kâr elde ettiğini belirten Gogos "Kimse kimseye boş yere para vermez, özellikle de Çin ve Çin hükümeti" dedi. Gogos "Çin kendi çıkarını koruyor. Pire'ye yapılan yatırım Çin şirketleri için olumlu elbette ama Yunan halkının bundan bir çıkarı yok. Cosco, söz verdiği istihdamı sağlamadı" eleştirisinde bulundu.

İki ülke arasında artan ilişkiler sonucunda Yunan şirketleri de Çin pazarına yaptıkları ihracatı arttırıyor. Ancak bu artışa rağmen, Yunanistan'ın ihracatı, Çin'in bu ülkede sattıklarının sadece yirmide biri.

Atina'nın hemen dışında, Yunanistan'ın gazlı içeceği Frutop'un üretildiği bir fabrika var. Şirketin geliri, geçen yıl Çin'e yaptıkları satış sayesinde üç katına çıkmış.

Üretim bandında şişelenen içecek, Çince etiketlendirildikten sonra Çin pazarına hazır hale geliyor. Şirketin İhracat Müdürü Evi Morfonidi, Yunanistan'daki kriz ve pazarın küçülmesi ardından Yunan şirketlerinin yeni pazarlara açılmak için bir şans elde ettiklerini belirtiyor ve "Büyüklüğü nedeniyle Çin ilk tercih oluyor. Bizim ürünümüz Çin pazarı tarafından kabul gördü. Diğer şirketler de bunu yapabilirler" dedi.

İki ülke ilişkileri, fabrikaların üretim bantları dışında, tarihî bölgelerde ve muhteşem manzaralı Ege adalarına gelen Çinli turistler sayesinde de gelişiyor. Bu Yunanistan'ın en büyük sektörü turizm için önemli ve olumlu bir gelişme.

Çinli turistlerin sayısı, Batılılara kıyasla hâlâ çok yüksek değil ancak Atina'daki Çin Büyükelçiliği, geçen yıl 21 bin kişinin doğrudan doğruya Çin'den Yunanistan'a geldiğini, 100 bin Çinli turistin de Yunanistan'ı seyahatlerine dâhil ettiğini belirtti.

Akropolis'in yakıcı sıcağından korunmaya çalışan bir grup Çinli turistin rehberi Jang He "Çin ve Yunanistan'ın çok eski bir geçmişi var. Birbirimizi anlıyoruz ve burayı görmek istiyoruz. Son yıllarda Çin ekonomisi çok iyi bir seyir izledi. Bu nedenle Yunanistan'da daha fazla para harcayıp ülke ekonomisine katkıda bulunabiliriz" dedi.

İşsizliğin rekor seviyeye ulaştığı Yunanistan'da pek çok kişi Çin'i bir fırsat olarak görüyor. Örneğin 2005'te Çince öğrenen sadece beş öğrencisi olan bir dil okulunda şimdi 100 öğrenci var.

Dünyanın iki eski uygarlığı Yunanistan ve Çin bugünün ekonomi yelpazesinin zıt uçlarında. Pek çok ülke Çin'e yakınlaşma çabasında ve Yunanistan yatırım, ticaret ve turizm alanlarında rakiplerinin gerisinde kalıyor.

Ancak Avrupa'nın hasta adamı Yunanistan, bu kötü günlerinde Asya kaplanı Çin'le ilişkilerini güçlü tutmaya her zamankinden daha fazla ihtiyaç duyuyor.

Kaynak: BBC

www.DenizHaber.Com.tr

UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.
Bu habere henüz yorum eklenmemiştir.
Diğer Haberler
ÇOK OKUNANLAR
Tüm Hakları Saklıdır © 2004 Deniz Haber | İzinsiz ve kaynak gösterilmeden yayınlanamaz.
Tel : 0212 293 75 48 | Faks : 0212 293 75 49 | Haber Scripti: CM Bilişim